۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۱۶۹۷۳
عصام العماد:

نشر روایات غدیر در زمان خفقان بزرگ ترین کار فرهنگی بود

خبرگزاری رسا ـ عصام العماد با تمجید از افرادی که روایات غدیر را در دوران خفقان نشر دادند، گفت: نشر روایات غدیر توسط برخی از صحابه ارزشش کمتر از کار فرهنگی توابین بعد از قیام امام حسین(ع) نیست.
عصام العماد
به گزارش خبرنگارخبر گزاری رسا در مشهد، عصام العماد، متفکر مسلمان و طلبه وهابی شیعه شده، در چهارمین شب از اجلاسیه غدیر که شب گذشته در هتل غدیر مشهد برگزار شد، گفت: بعد از حادثه غدیر عده ای از صحابه با پشیمانی از عملکرد خود در عدم دفاع از حضرت علی‌(ع) به نشر روایات غدیر پرداختند که ارزش کار آن‌ها کمتر از کار فرهنگی توابین بعد از قیام امام حسین(ع) نیست.

وی در ادامه به عنوان نمونه به شخصیت «عبدالله بن مسعود» اشاره کرد و بیان داشت: اصرار وی بر دفاع از علی(ع) و قرائتش از آیه تبلیغ که در آن نام مولا علی ذکر شده است، سبب شده تا خلیفه دستور دهد مصحف وی را بسوزانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی رابطه ابن کثیر و غدیر پرداخت و با مقایسه بین شخصیت ابن کثیر و ابن تیمیه وی را فردی متعدل تر توصیف کرد که در میان وهابیت جایگاه ارزشمندی دارد، و متذکر شد: ابن کثیر در برداشت خود از حادثه غدیر دچار اشتباهات فاحش است که البته به گمان من تعمدی و از سر تعصب نیست.

عصام العماد سپس با اشاره به این‌که شرایط جامعه و محیطی که ابن کثیر در آن رشد کرده است، علل این اشتباهات است، به تشریح اشتباهات وی پرداخت و گفت: اشتباه نخست وی این است که نتوانسته بین واقعه غدیر و سفر حضرت علی(ع) به یمن تفکیک قایل شود.

وی با بیان این‌که توجه به شأن نزول آیات و روایات نقشی اساسی در فهم درست از ‌آن‌ها دارد، گفت: اصرار ابن کثیر و علمای معاصر وهابیت بر عدم تفکیک بین واقعه غدیر و سفر حضرت علی‌(ع) به یمن ناشی از همین بی توجهی به شأن نزول این روایات است که موجب انحراف بزرگی در برداشت آن‌ها از غدیر شده است.

عصام العماد نیز تأکید کرد: حکمت این انحراف و اشتباه بزرگ ابن کثیر و وهابیت شاید این باشد که این انحراف باعث شده که حدیث غدیر به تواتر در بین اهل سنت نقل شود و ماندگار بماند.

وی سپس به واقعه رهبه که در آن حضرت علی(ع) از مردم برای تأیید ماجرای غدیر اعتراف می گیرد، اشاره کرد و آن را غدیر دوم دانست و گفت: خوب است پژوهشگران مانند کتاب الغدیر اسناد این واقعه را هم جمع آوری کنند چون تاثیر بسیاری در اثبات حقانیت غدیر دارد./968/پ202/س
ارسال نظرات