۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۳۲۸
مدیر کل تبلیغات سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

‌قرآن کریم و جریان‌بخشی به هدایتگری خانواده‌ها

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: قرآن کریم برای جریان هدایت انسان ها است و وقتی برای هدایت مجموع انسان‌های روی زمین نازل شده، به یقین خانواده ها در قالب برنامه های زندگی مشترک انسانی ارزشی خود می‌توانند از برنامه های قرآنی استفاده کنند.
قرائت قرآن
حجت الاسلام صفر قربانپور، مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، اظهار داشت: قرآن کریم زوایای گوناگونی از مباحث خانوادگی را مطرح کرده که اصل حرمت به پدر و مادر تا جزئیات مربوط به هزینه های مصرفی و نوع استفاده جملات در خانواده ها خطاب به یکدیگر از جمله این مباحث است.

حجت الاسلام قربانپور افزود: قرآن در جهت حرمت خانواده‌ها و به ویژه پدر و مادر تا این حد تاکید کرده که فرمان خداوند این است‌، همه فرزندان نسبت به پدر و مادر آن مقدار حرمت قائل شوند که حتی به آنها «اف» هم نگویند. یا تعریف قطعی قرآن کریم به بیان شریفش این است که برای آن‌که عظمت پدر و مادر در شرایط خانوادگی برای فرزندان شناخته شود، نامشان در کنار نام پروردگار قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه توصیه جدی قرآن کریم به همه افراد خانواده ها به خصوص جامعه اسلامی این است که خودتان و خانواده تان را نگه دارید، اظهار داشت: اینکه قرآن کریم از یک طرف به فرزندان سفارش می کند که حرمت نگه دارید و از طرف دیگر به اعضای موثر خانواده به خصوص والدین سفارش می کند که فرزندان و افراد خانواده تان را حفظ کنید، نشان می دهد که قرآن کریم مباحث را یک طرفه طرح نکرده و همه جوانب را در نظر گرفته است.

مدیر کل تبلیغات سیستان و بلوچستان با اشاره به اصل ازدواج در آموزه‌های قرآنی تاکید کرد: قرآن کریم در جریان اصل ازدواج در شرایط متعارف انسانی که جزو غرایض ذاتی بشر است دقیقا مبنای روشنی دارد و می فرماید که ما از جنس شما برایتان همسر انتخاب کردیم تا در کنار یکدیگر آرامش داشته باشید.

حجت الاسلام قربانپور افزود: در قرآن برای تشکیل خانواده و ازدواج که اولین قدم برای تشکیل خانواده هست، یک هدف عالی انسانی وجود دارد که اصل آرامش و اصل واقعیت گرایی به فطرت و استفاده از مواهب درون ذاتی و رسیدن به اهداف عالی اسلامی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: همه اینها حاکی است که قرآن کریم نسبت به زوایای گوناگون خانواده ها با دیدگاه فرهنگ اسلامی دستورالعمل بسیار روشن، آرام بخش و شفادهنده دارد.

حجت الاسلام قربانپور گفت: موضوع دیگری که در این زمینه ها قطعا خانواده ها باید مورد توجه قرار دهند، کیفیت انجام زندگی است یعنی اصل اساس کار روش زندگی و برنامه زندگی که برای ان یک مبنای کلی با نام تقوا و پرهیز از انچه که خلاف دستور پروردگار عالم است در تمام زوایای جامعه اسلامی و همچنین در خانواده ها وجود دارد.

مدیر کل تبلیغات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برای اینکه خانواده ها بتوانند با یکدیگر به طور مسالمت امیز زندگی کنند و آرامش پیش بینی شده تحقق یابد و همچنین حلیت و حرمت ها حفظ شود، باید روش و منش در زندگی بر مبنای خلق حسن باشد.

وی ادامه داد: قرآن کریم از زوایای گوناگون خط مشی های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی خانواده ها را ترسیم کرده که خانواده ها می توانند با مراجعه به قسمت های گوناگون ایات قرآن از دستورالعمل های زیبای زندگی انسانی به خوبی استفاده کنند.

حجت الاسلام قربانپور با اشاره به وجود تکرار در آیات قرآن تصریح کرد: در بعضی مواقع به دلیل مهم بودن موضوع و برای اینکه اساس کار رو به فرهنگ سازی برود و موضوع برای جامعه بسیار ارزشمند تلقی شود و گاهی هم به دلیل حساسیت های ویژه یعنی تاثیرگذاری ویژه بعضی از موارد مانند عبادات، پرهیز از شرک، اصل وجود ذات پروردگار عالم، مسائل اخلاقی، مسائل مربوط به نماز و مسائل مربوط به احکام دین، گاهی اوقات این آیات کریمه تکرار می شوند.

وی افزود: کسانی که اهل تفسیر هستند می دانند که آیات قرآن کریم غالبا مصادیق ویژه ای را به عنوان شان نزول برایش قرار داده که صحنه ها، زمان ها و وقایعی که اتفاق افتاده می تواند عبرت آموز باشد بنابراین آنها هم مزید بر علت ها شده و در قرآن تکرار می شوند.

مدیر کل تبلیغات سیستان و بلوچستان با بیان این‌که تکرارها غالبا جهات گوناگونی را در نظر دارند، گفت: اینها هیچ کدام بی حکمت و ملال آور نیست.

حجت الاسلام قربانپور عنوان کرد: در بعضی از جملات که تکرار وجود دارد نوع کلمات متفاوت اند یعنی چگونگی بیان و استفاده از لفظ و کلمه خاص مطرح است که خود دارای بار فرهنگی بیشتری است یا چیز دیگری را اضافه بر جریان اصلی تاکید می کند.

وی همچنین با اشاره به خاتمیت قرآن کریم اظهار داشت: بر مبنای این‌که قرآن کریم دستورالعمل دین اسلام بوده و اسلام آخرین دین الهی است و همچنین خداوند، پیامبر اعظم(ص) را به عنوان خاتم النبیین معرفی کرده، اگر خاتمیت در رسالت مطرح است قرآن کریم نیز به عنوان منشور جاوید و به عنوان کتاب آسمانی تا پایان دنیا مطرح است.

حجت الاسلام قربانپور تاکید کرد: اگر کتب آسمانی گذشته را نیز ملاحظه کنیم در عناوین اساسی متفاوت نیستند؛ اما در شرایط ویژه ممکن است یک سری مباحث خاص داشته باشند.

وی گفت: از بعد از ظهور اسلام تا پایان دنیا طراحی جریان عالم به کیفیتی است که مجموعه چیزهایی که نیازمندی دنیاست در قرآن کریم وجود دارد البته این گونه نیست که همه جزئیات را بیان کرده باشد بلکه بسیاری از قضایا را با سرفصل‌های کلی مطرح کرده و در بعضی از مصادیق وارد جزئیات شده است.

مدیر کل تبلیغات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تفسیر و تأویل قرآن در دست پیامبر اکرم (ص) است ضمن آن که ائمه اطهار‌(ع) نیز در ادامه، همان روند تفسیر و تاویلات را دارند که تا پایان عمر دنیا انچه که نیازمندی بشر است می توانند از قرآن استخراج کنند.

حجت الاسلام قربانپور افزود: از اولین نزول قران تا اینجا نه کسی توانسته دقیقا بر ادبیات قرآن ایراد بگیرد و نه کسی توانسته به مفاهیم منطقی و مبانی اخلاقی آن عیب و ایراد وارد سازد یعنی معجزات قران کریم از جهات مختلف به روشنی از وقت ظهور تا اینجا برای جامعه اسلامی امروز ثابت است و یقینا می تواند تا پایان عمر دنیا و شرایط ظهور قیامت این مبنا را ادامه دهد.

وی افزود: بنابراین قرآن کریم کمال و ظرفیت دارد و می تواند انسان‌ها را به سرمنزل مقصود برساند.‌/940/ت301/س
ارسال نظرات