۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۱۹۹۶۳
معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران:

ایجاد تردید در اصول و مبانی اسلامی جامعه هدف اصلی فتنه‌انگیزی‌ها‌ است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه استان تهران گفت: تدابیر حکیمانه رهبری و حمایت پر شور مردم از نظام و رهبر انقلاب دو عامل دفع فتنه سنگین 88 بود.
فتنه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بزرگداشت 9دی و بصیرت افزایی طلاب حوزه علمیه امام القائم(عج) روز گذشته با سخنرانی سید مجتبی بدری، مدیر این حوزه علمیه و حجت الاسلام وحید بابادائی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام بابادائی در این نشست گفت: در موضوع تشریح زمان فتنه، خطبه های 50، 51، 93 و 105 نهج البلاغه، مبیّن دقیق و کامل اتفاقات جریان فتنه اعم از دلیل ایجاد فتنه در جامعه، عوامل فتنه و همچنین راه حل های عبور و گذر از فتنه مطرح شده است که حضرت امیرالمومنین(ع) فتنه را هنگامی می دانند که حق و باطل در هم آمیخته شود به صورتی که حق از باطل و دوست از دشمن برای عموم مردم قابل تشخیص نباشد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان تهران ابراز داشت: در زمان پیامبر(ص) جبهه حق و باطل مشخص بود که یک سو کفار و‌ یک سوی دیگر مسلمانان بودند اما پس از رحلت نبی اکرم(ص) فضا غبار آلود و فتنه انگیز شد؛ زیرا برخی از صحابه نزدیک رسول الله به فرمایش و دستور آن حضرت که تبعیت از علی(ع) بود عمل نکرده و با ایشان به مخالفت پرداختند، در این شرایط هر دو طرف از صحابه رسول الله بودند و خود را مسلمان می دانستند که در این شرایط شناخت دوست از دشمن و حق از باطل برای مردم دشوار شد.

وی اظهار کرد: حضرت امیر(ع) نتیجه ایجاد فتنه در جامعه را تردید می داند که اول تردید نسبت به اصول و مبانی ایجاد می شود، حاصل تردید اختلاف است و در امتی که اختلاف به وجود آید، آن امت به سعادت نمی رسد و حاصل تردید و اختلاف تزلزل در ایمان بوده که حاصل این سه، گم کردن دوستان از دشمنان خدا خواهد بود.

حجت الاسلام وحید بابادائی افزود: علی(ع) در نهج البلاغه، دلایل ایجاد فتنه را دو عامل و دو دسته از مردم می داند که اولین گروه، افراد هوس باز و دنیا طلبند که اهداف و روند حکومت را مخالف منافع و هوی نفس خود می‌دابند و حاضر به تسلیم‌شدن نیستند و دومین گروه عالمانی هستند که از جهت فکری می‌خواهند مبانی را در حکومت تغییر دهند که این دو فرقه و گروه دست به دست هم داده و فضای فتنه را در جامعه ایجاد می‌کنند به صورتی که دسته دوم‌ عالمانی با مبنای فکری غلط که تئوریسین و برنامه‌ریز فتنه هستند.

وی تصریح کرد: حضرت امیر(ع) چند عامل را برای گریختن از فتنه در جامعه بیان می‌کنند که یکی از آنها این‌که هر چه در جامعه سبب تقویت وحدت مسلمانان ‌شود را باید تقویت کرد؛ زیرا فتنه عوامل وحدت را نشانه رفته و تخریب می کند، دومین عامل این‌که در صورتی که رهبر عادلی در جامعه حکومت می‌کند، نباید پشت او را خالی کرد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان تهران افزود: سومین عامل حفظ ارکان اطاعت خداوند است که این مطلب یکی از راهکارهای مهم بوده و به هیچ وجه نباید اجازه داده شود که ارکان اطاعت از دین خدا در جامعه از بین برود و چهارمین عامل این است که افرادی که قدرت تشخیص حق را از باطل و و همچنین دوست را از دشمن ندارند باید در جای خود بمانند و با موج های مختلف حرکت نکنند و آخرین عامل اینکه همه باید مراقب باشند که جزء نشانه‌های بدعت نشده و طوری رفتار نکنند که خود عامل و پرچم فتنه شوند.

وی گفت: به لطف الهی و با تیزبینی، دقت موشکافانه و تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی و همچنین فهم سیاسی و حمایت مردم از نظام و رهبری، فتنه 88 که برآیند فتنه‌های گذشته در کشور بود، دفع شد./956/پ203/س
ارسال نظرات