۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۲۰۶۱۵

اعتراض خطیب جمعه ربیعیه عربستان به تحت تعقیب قرار گرفتن جوانان شیعه

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه ربیعیه عربستان از اعلام تحت تعقیب بودن 23 جوان شیعه توسط وزارت کشور آل سعود به شدت انتقاد کرد.
شيخ عبدالکريم الحبيل خطيب جمعه ربيعيه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل، خطیب جمعه ربیعیه عربستان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته ربیعیه این کشور که در مسجد حضرت عباس (س) برگزار شد با اشاره به بیانیه وزارت کشور و اعلام فهرستی از جوانان شیعه تحت تعقیب، گفت: این اتهامات با هدف مخدوش ساختن چهره جنبش انجام گرفته در کشور انجام گرفت، وزارت کشور با این بیانیه اتهام قتل 4 شهید شیعه را به این افراد منتسب و بدین وسیله در حق خون شهدا ظلم کرد.

وی افزود: ما اطمینان داریم که نیروهای امنیتی به این 4 شهید شلیک کردند و مقامات را از اتهام قتل این شهدا به افراد تحت تعقیب برحذر می داریم. بنده همبستگی کامل خود را با جوانان تحت تعقیب اعلام می کنم و دولت بداند اگر مطالبه حقوق مشروع از اتهامات این افراد است، پس همه شهروندان قطیف متهم و تحت تعقیب خواهند بود.

حجت الاسلام الحبیل تروریست خواندن این جوانان را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: تروریست خواندن افراد تحت تعقیب کاملا باطل است، این افراد همیشه به محل کار خود رفت و آمد می کنند و از ایست های بازرسی نیز رد می شوند، اما تاکنون هیچ مورد خاصی از آنان دیده نشده است. من در کنار جوانان تحت تعقیب می ایستم و از جنبش های مسالمت آمیز در قطیف حمایت می کنم.

خطیب جمعه ربیعیه جنبش شیعیان عربستان را مسالمت آمیز خواند و تصریح کرد: راهپیمایی که جوانان از ابتدای سال گذشته انجام می دهند کاملا مسالمت آمیز بوده و هیچ گاه به املاک عمومی و خصوصی صدمه وارد نشده است و معترضان یکی از زیباترین صحنه های تمدن را به نمایش گذاشتند. اجداد و پدران ما ریشه کن شدن تبعیض مذهبی علیه شیعیان را خواستار شده بودند و هم اکنون ما نیز بر این امر پافشاری می ورزیم و تا تحقق اهدافمان به اعتراضات ادامه داده و صبر پیشه خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برکناری مسوول مسجد حضرت عباس (س) این شهر انتقاد کرد و ادامه داد: برکناری سید علی آل درویش از ریاست مسجد کاملا غیر مشروع بوده و ما مسوولی غیر از این شخص را به رسمیت نمی پذیریم. مسوولیت اوقاف شرعی قطیف باید در اختیار شهروندان شیعه باشد و مسوولان در گذشته متعهد شده بودند که در امور دینی شهروندان قطیف دخالت نکنند.

شیخ عبدالکریم الحبیل با اشاره تجاوز مقامات به معاهده نامه با شیعیان تاکید کرد: مسوولیت مسجد در عربستان بدین گونه است که فردی فردی از مومنان برای تصدی این پست اعلام آمادگی می کند و درخواست خود را به دادگاه می فرستد، دادگاه نیز با استفاده از شهادت شاهدان عادل این منصب را در اختیار این فرد قرار می دهد. آل درویش نیز بر همین اساس به مسوولیت این مسجد انتخاب شده است.

این عالم شیعه ادامه داد: آل درویش توجه ویژه ای به مسجد داشت و تعمیرات فراوانی در آن انجام داد و همگان از وی رضایت کامل دارند و چیزی جز خدمت به مسجد از آل دوریش ندیده اند.

گفتنی است استانداری قطیف عربستان در روزهای گذشته، مسوول مسجد حضرت عباس (س) شهر ربیعیه را برکنار و آل کیدار را به جای وی انتخاب کردند. علما و صاحب نظران اعتقاد دارند که هدف از گماشتن این فرد به ریاست مسجد، تحت فشار قرار دادن حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل است.

نمازگزاران این مسجد پس از اقامه نماز جمعه روز گذشته به خیابان ها آمده و در اعتراض به برکناری آل درویش از مسوولیت مسجد راهپیمایی کردند.

حاضران در این راهپیمایی که جمعی از زنان نیز در آن حضور داشتند، مساجد را خط قرمز خوانده و نسبت به تجاوز مقامات به این اماکن مقدس و دخالت های بی مورد در اداره مساجد به شدت هشدار دادند./980/ب902/گ
ارسال نظرات