۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۱۸۷
پژوهشگر جوان حوزه علمیه خراسان:

غفلت نظام آموزشی حوزه از ‌ادبیات فارسی پیامد جبران ناپذیری دارد

خبرگزاری رسا ـ محقق و دانش پژوه برتر حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: ادبیات، کلید فهم هر فرهنگ است؛ از این رو ادبیات فارسی باید جزء برنامه‌های آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قرار گیرد و عالم دینی ایرانی بر کاربردهای گوناگون زبان مسلط باشد.
حجت الاسلام مهدي رضايي، مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه علميه عالي نواب
حجت الاسلام مهدی رضایی، مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب و استاد برتر حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که نباید ادبیات در حوزه به صورت سطحی پرداخته شود و اگر چنین شود سطح علمی طلبه دچار کم‌عمقی خواهد شد، گفت: بعضی از افراد در حوزه استعداد طلاب جوان را از شکفتن می اندازند و تباه می کنند و می گویند در ادبیات معطل نشوید و بروید فقه و اصول بخوانید و آن ها نمی دانند که زبان فقه و اصول، کلام، تفسیر و حدیث ادبیات است.

وی از ادبیات به کلید فهم هر فرهنگ تعبیر کرد و عنوان داشت: آیا شیخ طوسی، سید مرتضی، شهید اول، شهید ثانی، علامه حلی و شیخ انصاری ادبیات نمی دانستند و از روز اول پس از خواندن مبادی صرف و نحو وارد فقه و اصول شده اند و به این مقامی که ما مشاهده می کنیم نائل شده‌اند؟ خیر، این عالمان بزرگوار یکی از ابعاد عظیم و عمیق کارها و آثارشان بعد ادبی است.

این دانش پژوه برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه خاطرنشان کرد: در کتاب «ادبیات و تعهد در اسلام» آمده است «در واقع مقدار زمانی که در عمر آدمی در ادبیات صرف می شود به صورتی شگفت در دوران های بعد جبران می شود و در وسعت فکر، سرعت و پیشرفت اثر می گذارد، زیرا پس از این که طالب علم در دوره ادبیات که پایه است خود را به این فن مسلط می کند، در همان مرحله خود را ساخته و در همان مرحله صاحب نظر می شود و در دوره های بعد سریع پیش می‌رود و پس از آن همه چیز را به درستی درک می کند».

وی با بیان این که همواره تعداد آثار در بحث ادبیات از تعداد کمی برخوردار است، به مسؤولان حوزه علمیه پیشنهاد کرد: حوزه در انتخاب اساتید ادبیات، باید استادان و مدرسانی را برای تدریس دروس ادبی برگزینند که آن ها آگاه و متبحر و هم سطح دیگر استادان در سایر موضوعات باشند، از این رو این امر باید در نگاه سایر مسؤولان یکسان دیده شود، در غیر این صورت عارضه ای فرهنگی ایجاد می شود.

حجت الاسلام رضایی در ادامه تأکید کرد: ادبیات فارسی باید جزو برنامه های آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قرار گیرد و عالم دینی ایرانی بر امکانات گوناگون زبان مسلط باشد؛ گویا در نظام آموزشی فعلی به آیه شریفه «لولا نفر ... » از منظر ارتباطی و دلالتی با مخاطب فارسی، عمل نمی شود؛  در حالی که علمای ما در قرن های گذشته به ویژه از قرن چهارم تا هشتم ادبیات فارسی را نیز به خوبی فرا می گرفتند و خود از اساتید و حجت های ادبی فارسی به شمار می رفتند(همانند تفسیر کشف الاسرار میبدی).

وی افزود: شناسایی و دعوت استادان توانمند در حوزه ادبیات اسلامی و برگزاری جلساتی با عنوان انجمن علمی، به تعبیری دیگر احیای سنت گعده طلبگی با حضور استاد به آن صورتی که گذشتگان حوزه همانند سید مرتضی این جلسات را برگزار می کردند باید از سوی حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد زیرا گذشتگان با برگزاری چنین جلساتی آثاری همچون «الغرر و دالدرر» را برجای گذاشته اند.

عضو گروه علمی مرکز مدیریت نیز توجه و برنامه ریزی برای درس ترجمه و فن ترجمه ـ در سطوح مختلف آن به ویژه برای متون دینی ـ را امری ضروری برشمرد و با عنوان این که این امر باعث می شود که طلاب ثمره ضعف و قوت دروس فرا گرفته را در مقام عمل ببینند، یادآور شد: باید نوعی هماهنگی و انسجام بین ظرفیت های موجود نرم افزاری و سخت افزاری در آستان قدس رضوی و حوزه علمیه صورت گیرد و فرآیند از تولید به مصرف در حوزه محصولات فرهنگی کاملا تعریف شود و هر مجموعه پس از انجام وظیفه خود این رسالت را به مجموعه دیگری که از ظرفیت های بهتری برخوردار بوده، بسپارد.

گفتنی است، حجت الاسلام مهدی رضایی دارای سابقه 9 سال تدریس در مدرسه علمیه عالی نواب، شانزده سال سابقه تدریس در حوزه علمیه، محقق برتر حوزه علمیه خراسان، استاد مشاور پایان نامه و مقالات علمی و فارغ التحصیل رشته تخصصی ادبیات عرب است./968/ت301/س
ارسال نظرات