۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۲۳۶۵۰
وزیر خارجه لبنان:

لبنان در مسائل سوریه دخالت نخواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه لبنان با تاکید بر سیاست کناره گیری از مسایل سوریه، اعلام کرد که در نشست موسوم به دوستان سوریه که با مشارکت کشورهای غربی و عربی در تونس برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد.
عدنان منصور
به گزارش خبرگزاری رسا، عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان، روز گذشته با اشاره به سیاست کناره گیری لبنان از رخدادهای سوریه، گفت: در همین راستا، لبنان تاکنون از تمامی تصمیم های عربی در خصوص این کشور به ویژه تحریم های دوازدهم ماه میلادی جاری و قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک با دمشق کناره گیری کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس همین سیاست، لبنان در کنفرانس بین المللی «دوستان سوریه» که قرار است در بیست و چهارم ماه میلادی جاری(فوریه) در تونس برگزار شود، شرکت نخواهد کرد؛ هرچند که رفیق عبدالسلام، وزیر خارجه تونس از ما برای مشارکت در این کنفرانس دعوت کرده است.

عدنان منصور، دخالت نکردن در امور داخلی و مسایل مربوط به سوریه را سیاست آشکار و موضع مشخص لبنان نسبت به این دمشق دانست و کسانی که خواستار مداخله جویی در امور سوریه هستند را به اعلام آشکار و صریح مقاصد خود فراخواند و گفت: سیاست کناره گیری از مسایل مربوط به سوریه، یک موضع شخصی نیست، بلکه این سیاست، منافع عالی لبنان را تحقق می بخشد.

پیش تر نیز روسیه اعلام کرده بود که در کنفرانس بین المللی دوستان سوریه مشارکت نخواهد کرد و وزارت خارجه روسیه از اینکه از مخالفان سوری برای مشارکت در این کنفرانس دعوت شده اند، اما از دولت سوریه دعوت به عمل نیامده است، انتقاد کرد.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اعلام اینکه پکن همچنان ابعاد مختلف این کنفرانس را بررسی می کند اما هنوز قاطعانه تصمیم نگرفته که در این کنفرانس شرکت کند یا خیر، افزود: چین از تمام تلاش هایی که برای دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز برای حل و فصل مساله سوریه صورت می پذیرد، استقبال می کند.

این در حالی است که ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت: ما ایده مسلح ساختن مخالفان سوری و افزایش حجم خشونت را تایید نمی کنیم، اما به صورت کامل تحقق این مساله را نیز بعید نمی دانیم؛ چراکه درگیری های خونباری میان مخالفان و نظام حاکم سوریه در جریان است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور در کنفرانس دوستان سوریه در تونس شرکت می کند./981/ب903/گ
ارسال نظرات