۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۷۴۵
حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی:

مبلغان در برخورد با اقشار مختلف مردم درک مرحله ای داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی اظهار داشت: طلبه نخستین چیزی که پس از درس خواندن باید به آن توجه کند درک مرحله ای است زیرا با قشرهای مختلف مردمی سر و کار دارد.
حجت الاسلام راشد يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم راشد یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد، در آیین افتتاحیه سومین اردوی رهپویان ولایت که شب گذشته در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد، از طلاب و مبلغان حوزه های علمیه به عنوان «انصار دین الله» یادکرد و گفت: مسأله ارشاد و هدایت مردم به دین اسلام دارای سه شرط است، به عبارتی آن کسی که اهتمام می ورزد تا در این راه قدم بردارد باید بداند، بتواند و بخواهد؛ این سه شرط به منزله سه ضلع مثلث است. بداند به معنای تخصص، بتواند به معنای مدیریت و بخواند به معنای مکتبی بودن است.

وی با طرح این پرسش که طلبه چرا باید بداند یا چرا باید تخصص داشته باشد، پاسخ داد: دین مبین اسلام، دین علم است و علم باید دانسته شود؛ بنابراین دین چون علم است باید طلاب در آن تفقه کنند و آن را به مردم بیاموزند.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با اشاره به آیاتی از سوره علق بیان کرد: پنج آیه اول سوره علق جزو نخستین دسته از آیاتی است که بر پیامبر خوانده شد و بر دل رسول خدا نشست، در ابتدای نخستین آیه خداوند می فرماید «اقرأ»، لذا نخستین وسیله ای که در اسلام ذکر شده قلم است.

وی با یادآوری این که قلم و کتاب از آرمان های خاص فرهنگ اسلامی است، تصریح کرد: مسلمانان نباید قلم را از دست بدهند زیرا در قلم و اهل قلم آثاری است که آن آثار تا قیامت از بین نمی رود؛ لذا مشاهده می کنیم خدایی که به آسمان ها و اجرام آسمانی و زمینی قسم می خورد به قلم هم قسم می خورد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: منبر از جایگاه عظیم و رفیعی برخوردار است و طلابی که می خواهند اسلام را تبیین کنند باید به این جایگاه نورانی توجه کنند.

وی با بیان این که اکنون سرعت حرف اول را می‌زند و در هنگام سرعت یک اشتباه هم قابل جبران نیست، ابراز داشت: طلبه نخستین چیزی که پس از درس خواندن باید به آن توجه کند درک مرحله ای است زیرا با قشرهای مختلف مردمی سر و کار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند «خداوند نکته ای را برای همه پیغمبران بیان کرد و آن این که قابلیت و ظرفیت مردم را در نظر بگیرند»، بنابراین طلبه نباید در برخورد با مردم بر آشفته شود، بلکه باید دارای روحیه انتقاد پذیری باشد و با صولت روحانیت و مقاومت با مردم مواجه شود.

گفتنی است، سومین اردوی رهپویان ولایت از صبح یکشنبه 14 اسفندماه آغاز شده و روز پنجشنبه 18 اسفند ماه به پایان می‌رسد./968/پ202/ع

ارسال نظرات