۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۲۷۴۵۰
آیت‌الله کعبی:

روحانیت برای دفاع از آرمان‌های انقلاب باید متناسب با مقتضیات زمان حرکت کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ترک سیاست برای رسیدن به اخلاق را در بسیاری از موارد اقدامی ضد اخلاقی خواند و ولایت مداری را یک اصل اخلاقی و ارزشی در جامعه عنوان کرد و گفت: روحانتی برای تحقق تمدن اسلامی و دفاع از آرمان های انقلاب باید متناسب با مقتضیات زمان پیش رود.
آيت الله كعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در درس اخلاق این هفته خود که ظهر امروز در حسینه قدس جامعة‌الامین برگزار شد، با اشاره به سالگرد شهید مطهری و هفته معلم، عنوان کرد: آن متفکر شهید حق بزرگی بر حوزه‌های علیمه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شهید مطهری را از پیشگامان عرصه اصلاح در حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: استاد مطهری در دهه سی به فکر اصلاح در حوزه افتاد و در این زمینه خدمات فراوانی را ارائه کرد.

آیت‌الله کعبی رهبری و هدایت جامعه را بر عهده روحانیت دانست و اظهار داشت: برای اینکه اوضاع مسلمانان در سطح جهان اصلاح شود چاره‌ای جز اصلاح روحانیت نداریم.

وی اضافه کرد: روحانیت بواسطه امامت الهی و در سایه هدایت‌های مرجعیت دینی و پیشگامی امام راحل توانست انقلاب اسلامی ایران را پیروز کند و امروز نیز انقلاب‌های منطقه و بیداری اسلامی نشأت گرفته از همین تفکر انقلابی و همراهی مردم است، از این رو مسؤولیت روحانیت در ادامه دادن این مسیر بسیار سنگین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر این مطلب که روحانیت برای تحقق تمدن اسلامی و دفاع از آرمان‌های انقلاب باید متناسب با مقتضیات زمان پیش برود، ابراز داشت: منشأ همه تحولات به خودسازی و تهذیب نفس بر می‌گردد و با صرف علم آموزی کاری از پیش نمی‌رود.

آیت‌الله کعبی یکی از محورهای اساسی تحول در نهاد روحانیت و اثرگذاری در اوضاع جهانی را تحول باطنی و اخلاقی این قشر عنوان کرد و خطاب به طلاب خارجی، گفت: از فرصت جوانی و در قم بودن به بهترین شکل استفاده کنید و به گونه‌ای نباشد که بعد از گذشت چند سال جامعه به شما نیاز داشته باشد اما نتوانید به آن خدمت کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علم الهی، اخلاق و تقوا را از ویژگی‌های مهم یک طلبه دانست و خاطرنشان کرد: همان گونه که دروس حوزه نیاز به تحصیل و استاد دارد اخلاق و تقوا هم نیازمند تحصیل و راهنما است.

وی تواضع و جامعیت را از ویژگی‌های مهم اخلاقی برشمرد و تصریح کرد: افرادی که به دنبال اخلاق و تهذیب می‌روند اما توجهی به مسائل مختلفی که در جامعه پدید می‌آید ندارند، نمی توانند کارایی چندانی داشته باشند.

آیت‌الله کعبی با اشاره به آیات و روایاتی جهاد را شرط اخلاق‌گرایی خواند و ابراز کرد: برخی برای رسیدن به اخلاق سیاست را ترک می‌کنند در صورتی که ترک سیاست در بسیاری ازموارد اقدامی ضد اخلاقی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ولایت مداری یکی دیگر از اصول اخلاقی است، ولایت صرفا یک عنصر انقلابی نیست بلکه یک باور عمیق فکری و ارزش اخلاقی است که این امر باید در جامعه نهادینه شود.

وی در پایان گفت: کسانی که فسق و فجور را در جامعه ترویج می‌دهند در راستای حمایت از ولایت شیطان گام بر می‌دارند و از سویی افرادی که در راستای تحقق آرمان‌های جامعه اسلامی حرکت می کنند با ولایت الهی همراند. /927/پ202/ج
ارسال نظرات