۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۰۶۴
سلیمی نمین:

تحول در انسان‌ و رسیدن جامعه به وحدت گفتمان انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ، با تأکید بر این‎که گفتمان اصلی انقلاب، تحول در درون انسان‌ها و رسیدن به وحدت در میان آحاد جامعه است، اظهار داشت: کشورهایی که در جریان موج بیداری اسلامی، بر اساس مشی امام‌خمینی(ره) پیش رفتند، موفق‌تر بودند که تحولات یمن از جمله آنها است.
بيداري اسلامي عباس سليمي نمين


به‌ گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، عباس سلیمی‌نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در سلسله نشست های تخصصی جهان اسلام با عنوان بیداری اسلامی در دانشگاه تبریز اظهار داشت: امروز کشورهای اسلامی، در مسیر رشد و توسعه خود، با دو مانع «حاکمان مستبد» و «سلطه‌گران خارجی» مواجه‌‌‌اند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: این دو استراژی در دوران مبارزات ملت ایران در سال‌های انقلاب، مورد آزمون قرار گرفت و حاصل، این بود که وقتی استبداد و استعمار در هم می‌آمیزند، امکان توسل به یکی از این دو، برای دفع دیگری عملا ممکن نیست چرا که این دو مقوله آن چنان منافع یکدیگر را در برگرفته اند که نمی‌توان آن‌ها را در برابر هم قرار داد.

وی تصریح کرد: در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، افرادی که در مقابل قدرت استبداد و استعمار احساس ناتوانی می کردند، برای مواجهه همزمان با این دو مانع، به قدرت خارجی روی آوردند و نتیجه این شد که روی آوردن به آمریکا از سوی جبهه ملی، نه تنها تاثیری در تعیین سرنوشت ملت ایران نداشت بلکه مبارزات آن‌ها را با کودتا متوقف کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به شیوه های مبارزاتی مختلف در طبقات مختلف جامعه در دوران انقلاب اسلامی گفت: تاریخ مبارزات ملت ایران نشان می‌دهد که تحرکات مسلحانه قبل از این که از سوی رژیم حاکم منهدم شود، از درون منهدم شده است؛ چرا که امکان شکل دادن حرکت مسلحانه بدون توسل و اتکا به یک قدرت همتراز خارجی، ممکن نبوده است.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: ملت ایران در تاریخ مبارزات خود، به این نتیجه رسید که اصلی ترین شیوه مبارزاتی، استراژی امام‌خمینی(ره) بوده و هر متدی جز این روش، منجر به شکست خواهد شد، مشی امام این بود که به جای اتکا به قدرت مادی بیگانه، به توان ملی خودی متکی باشیم که البته این خوداتکایی، جز با تحول در توان مردمی جامعه میسر نمی شود.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: آگاهی‌بخشی به ملت می تواند منجر به خلق یک قدرت معنوی شده و راه را برای فائق آمدن به قدرت‌های مادی هموار کند و این همان وعده قرآن است.

این محقق مسائل تاریخی با مقایسه موج بیداری اسلامی با مبارزات انقلابی ملت ایران افزود: در آن دوران، خیلی از گروه ها این سبک مبارزاتی را به سخره می گرفتند که طی آن بتوان در مقابل قدرت های استکباری، با اتکا به نیروهای پابرهنه کاری از پیش برد؛ اما در عمل دیدیم که چنین شد.

وی تصریح کرد: امروز، آن‌چه که در لیبی و سوریه صورت می‌گیرد قطعاً متفاوت از روش انقلاب اسلامی است؛ چرا که در گفتمان انقلاب، هرگز حرکت مسلحانه ای که ایجاد وابستگی کند، جایی نداشت، به طوری که امام‌خمینی(ره) هیچ‌گاه حرکت‌های مسلحانه گروه‌های فدائیان اسلام و موتلفه را تأیید نکردند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: امروز، جهان سلطه در مورد تحولات لیبی و سوریه دچار تناقضات جدی است؛ به طوری که در نظام اومانیستی حاکم بر غرب، از طرفی هر نوع خشونت، منفور عنوان می شود و از طرف دیگر تحرکات مسلحانه در لیبی و سوریه مورد تشویق و حمایت قرار می گیرد.

عباس سلیمی‌نمین با بیان این‎که گفتمان انقلاب اصلی، تحول در درون انسان‌ها و رسیدن به وحدت در میان آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: در این راستا کشورهایی که در جریان موج بیداری اسلامی، بر اساس مشی امام‌خمینی(ره) پیش رفتند، موفق‌تر بودند که تحولات یمن از جمله آن هاست.

وی با تأکید بر این‎که وابستگی به قدرت‌های خارجی نمی‌تواند منجر به تغییر نظام های سیاسی باشد و این همان پیامی است که انقلاب اسلامی برای ملت های به پاخواسته دارد، گفت: آمریکایی ها برای این که در مقابل متدی که ملت‌های مسلمان از امام بر گرفته‌اند، ایجاد اخلال کنند بحث لیبی را راه انداختند، قذافی عنصری بود که خود، زمانی، در مقابل سلطه غرب ایستاده‌بود اما بعدها از موضع ضداستکباری خود، عقب نشینی کرد، اما با این عقب نشینی نتوانست کاری از پیش ببرد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: قطعا باید بدانیم که غربی ها در مقابل کسی که در یک مقطع انتقادی از آن‌ها کرده است -حتی اگر آن فرد، برگردد و جبران مافات کند- کوتاه نمی‌آیند و بالاخره تلافی می کنند.

وی تأکید کرد: باور داریم که برخورد غرب در دادن تسلیحات به افراد در سوریه هرگز استقلال این کشور را فراهم نمی کند، امروز در دشمن‌شناسی مردم منطقه می‌بینیم که ملت ها محور شعارهای خود را متوجه اسرائیل و حامیان این رژیم کرده اند و این رویکرد، تحول بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیر ملت‌ها، همواره، اولین گام نظام سرمایه‌داری غرب بوده و در مقابل این حربه، پایان دادن به تخریب تاریخی تحمیل شده به ملت های مسلمان، تنها با رسیدن به «خویشتن خویش» میسر است و این همان گفتمان امام‌خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی است./935/د102/ب

ارسال نظرات