۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۲۹۲۰۱
آیت‌الله مصباح یزدی:

انتخاب الگوی مناسب از مؤثرترین عوامل تکامل انسان است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتخاب الگوی مناسب را یکی از مؤثرترین عوامل رشد و تکامل انسان دانست و گفت: همان‌ گونه که امام خمینی(ره) با الگوگیری از پیامبر در قلب جهانیان رخنه کرد، ما نیز باید برای خود و جوانان الگوهای مناسب معرفی کنیم تا با رفتار صحیح و کامل ماندگار و مؤفق باشیم.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره حضرت زینب(س) با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رفتار و انتخاب راه فرد داشتن الگوی مناسب است، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر ایمان به خدا و قیامت دارید از پیامبر اکرم(ص) پیروی کنید.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن در مورد پیروی از الگوی مناسب پیامبر(ص) را نیز خطاب قرار داده و فرموده است ای پیامبر(ص) برای تعیین رفتارهای خود به الگو و اسوه بهتر مراجعه کن، این پیام در اصل خطاب به کسانی است که می‌خواهند رشد و تعالی پیدا کنند نه به خود پیامبر.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه هر پیشرفتی در گرو پیروی از الگوی مناسب است و  خداوند پیامبراکرم(ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است، تأکید کرد: یکی از موضوعات جدی که باید محققین، پژوهشگران و روانشناسان تجربی به آن توجه  و بیشتر پیگیری کنند، موضوع شناخت و معرفی الگوهای مناسب است، متاسفانه ما در این زمینه کمتر تلاش کرده‌ایم و همین امر باعث شده تا جوانان ما الگوهای خود را بیشتر از الگوهای غربی قرار دهند، چراکه تبلیغات و معرفی الگوهای مناسب برای جوانان در سطح کشور ضعیف است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که تکامل انسانی در گرو تأسی و پیروی از اسوه و الگوی مناسب است، افزود: ما باید برای نسل جوان و نسل آینده خود ارزش‌ها را در غالب الگوها معرفی کنیم تا تأثیر آن چندین برابر باشد، چراکه وقتی ارزش و عمل خوبی را در غالب الگو و اسوه معرفی می‌کنیم و در معرض دید فرد قرار می‌دهیم باعث اثرگذاری و ماندگاری بیشتر در روحیات و رفتار او می‌شود و این خود نیازمند تلاش و جدیت است.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: نسل‌های گذشته ما غالبا دین خود را از ارزش‌های دینی که می‌دیدند یاد می‌گرفتند، چراکه وقتی با چشم مشاهده می‌کردند بیشتر در آنها تأثیر می‌گذاشت، مانند شبیه‌خوانی از عاشورا که مردم می‌بینند امام‌حسین(ع) با چه مشقت و سختی‌هایی به شهادت رسید و شمر چقدر شقی و بی‌دین بود و ما هم باید در حال حاضر و آینده ارزش‌های اسلامی و دینی الگوهای خود را در غالب الگوهای مناسب و سازنده معرفی کنیم تا تأثیر آن بیشتر شود.

وی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن به معرفی الگوها اهتمام دارد، افزود: خداوند برای همه مؤمنان عالم الگویی قرار داده است تا انسان‌ها با رجوع به این الگوها راه خود را پیدا کنند و به کمال انسانی برسند،‌خداوند برای مردان پیامبر اکرم(ص) و برای زنان هم آسیه همسر فرعون و حضرت مریم(س) را معرفی می‌کند و کسی که به دنبال رسیدن به کمال انسانی و مقام تعالی است باید به فرموده خداوند در قرآن گوش فرا دهد و به آن عمل کند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه رفتار و روحیات جوانان را متأثر از الگوها و رفتارهایی که می‌بینند توصیف و خاطرنشان کرد: تأثیر روانی و بار منفی که رسانه‌ها و کشورهای غربی با تبلیغات فراوان انجام می‌دهند جوان را به پذیرفتن مسائلی تحریک می‌کند که به آن علاقه‌مند نیستند و با تبلیغات و کارهای فرهنگی مناسب و فراوان می تواند این مساله را تغییر داد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) بر شناختن و شناساندن الگوهای مناسب برای جوانان تأکید کرد و یادآور شد: همان‌ گونه که امام خمینی(ره) با الگوگیری از پیامبر در قلب عالمیان رخنه کرد، ما نیز باید برای خود و جوانان الگوهای مناسب معرفی کنیم تا با رفتار صحیح و کامل ماندگار و مؤفق باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی برگزاری برنامه‌هایی از جمله کنگره حضرت زینب(س) را بسیار مهم و مفید عنوان کرد و خواستار مستمر و مداوم بودن این برنامه‌ها به ویژه در شأن حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) شد و افزود: با گذشت سالیان طولانی از دوران زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و انقلاب اسلامی ایران ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید جایگاه این دو بانوی عظیم‌الشأن را بشناسیم و در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید جایگاه حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) را به درستی معرفی کنیم، خاطر نشان کرد: اگر معرفی الگوها به درستی و صحیح انجام شود پذیرفتن آنها آسان‌تر و بهتر می‌شود، چراکه فطرت انسانی وقتی زیبایی‌ها و خوبی‌ها را بشناسد به آن عشق می‌ورزد و امیدوار هستیم این حرکت‌ها در زمینه معرفی مقام و جایگاه واقعی اهل‌بیت(ع) با رشد کافی و کامل به دست بابرکت امام‌زمان(عج) برسد. /907/پ202/ج
ارسال نظرات