۳۰ تير ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۳۳۰۹۸
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه رمضان فرصتی برای تقویت اراده و مدیریت داشته‎ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کریم روزه ماه مبارک رمضان را باعث تقوا، شکر و رشد می‌داند یعنی روزه نیروی اراده انسان را قوی می‌سازد تا داشته‌های خود را مدیریت کرده، و رشد کند.
ماه رمضان فرصتی برای تقویت اراده و مدیریت داشته‎ها است
 
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه و رییس اداره آموزش ضمن خدمت مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان ظرفی است که خداوند با اهداف ویژه و اعمال خاصی برای انسان قرار داده است.
 
وی با اشاره به این که روزه ماه مبارک رمضان سه زمینه را در انسان تقویت می‌کند، گفت: آیاتی که برای ماه مبارک رمضان آمده است یک بخش از سوره بقره را تشکیل می‌دهد. این آیات، ابتدا روزه را باعث تقویت تقوای انسان ذکر می‌‌کند، سپس با اشاره به این که اگر مریض بوده یا در سفر بودید، می‌توانید روزهای دیگری روزه بگیرید. این گونه اشاره می کند که خداوند برای شما آسانی در نظر گرفته است تا شما شکرگزار شوید و سپس در بخش بعدی آیات روزه به دعا اشاره دارد که باعث رشد انسان است.
 
وی افزود: روزه در ماه مبارک رمضان واجب شده است و از سویی نزول قرآن نیز در این ماه بوده است. خداوند در قرآن می‌فرماید«قرآن هدایت‌گر است برای کسانی که با تقوا باشند» یعنی اگر کسی قصد بهره‌برداری از هدایت قرآن دارد باید نیروی تقوای او قوی باشد و یکی از عواملی که در انسان تقوا ایجاد می‌کند ماه مبارک رمضان است که قرآن علت روزه این ماه را تقوا ذکر می‌کند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام صادق(ع) در تعریف تقوا فرمودند«تقوا آن است که انسان در سرزمینی پر خار با پای برهنه وارد شود و مواظب باشد که خار به پای او نرود که این پرهیز را تقوا گویند» تقوا یعنی انسان قدرت داشته، اراده خود را تقویت کند و خود را در مقابل حریم‌های الهی کنترل کند.
 
وی افزود: خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و پیامبر و اهل بیت، فرو بردن سر زیر آب و مواردی دیگر، هنگام روزه‌داری ممنوع است یعنی روزه دستگاه قوی کنترل کننده انسان و تقویت اراده او است که در عرصه جنسی، فکری و اعتقادی، روانی، خوردن و آشامیدن و عرصه‌های زیادی او را کنترل کرده و قوی می‌سازد تا بتواند از قرآن بهره‌برداری کند. 
وی تأکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید«ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است»، سپس دو ویژگی برای آن آورده و می‌گوید«قرآن هدایت‌گر تمام بشر است اما انسان‌هایی که قابلیت دارند و دارای بینات و ادله روشنی است برای هدایت و جدایی حق از باطل» که اگر کسی از قرآن به عنوان ابزار شناخت حق و هدایت استفاده کند باید جوهره لازم را داشته باشد که همان تقوی است و با روزه کسب می‌شود.
 
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی سپس در خصوص بخش دوم آیات ماه مبارک رمضان، گفت: شکر این است که انسان از تمام نعمت‌هایی که خدا به او داده است درست استفاده کند و تمام داشته‌ها مثل عمر، جوانی، نعمت زبان و سلامتی را مدیریت کند.
 
وی به آیه دعا اشاره کرد و گفت: لطیف‌ترین آیه قرآن از نظر مفسرین، آیه دعا است که در آیات ماه مبارک رمضان آمده است. هر زمان که مردم سؤالی از قرآن داشتند، قرآن جواب داده و به پیامبر می‌فرماید«تو بگو»، اما در اینجا می‌فرماید«اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان...؛ هنگامی که بندگانم از من سؤال کردند من نزدیک آنان هستم»
 
وی توضیح داد: رابطه انسان با خدا به دو صورت رابطه دعائی و رابطه تشریعی است. در رابطه تشریعی، پیامبر و امام واسطه هستند؛ اما در ارتباط عارفانه با خدا، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد بنابراین خداوند می‌گوید من از رگ گردن به بشر نزدیک‌تر هستم و دعاهای او را اجابت می‌کنم. ماه رمضان فرصت دعا است و انسانی که با قرآن هدایت شده و خود هم جوهره داشته باشد، دعای او نیز مستجاب شده و باعث رشد او خواهد شد./932/ت302/س
 
ارسال نظرات