۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۳۳۷۹۶
استاد حوزه و دانشگاه:

تفسیر و تبیین دعا‌ها و روایات از وظایف مهم مبلغان است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی به بیان اهمیت و جایگاه دعا در دین اسلام پرداخت و از مبلغان خواست همان‌طور که در هنگام تبلیغ به تفسیر و تبیین آیات قرآن می‌پردازند، تفسیر و تبیین ادعیه و روایات را یکی از وظایف مهم خود بدانند.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا با بیان این‌که دعا کلام معصوم‌(ع) و منبع و مأخذ دین است، اما متأسفانه هرگز با این نگاه به آن توجه نشده، خواستار تفسیر و تبیین ادعیه و روایات از سوی مبلغان معارف دین شد.
 
وی در ادامه از صحیفه سجادیه به عنوان یکی از منابع دین نام برد و اظهار داشت: همان‌طور که در عقاید باید به سراغ صحیفه سجادیه رفته و از آن بهره ببریم، در فقه، اخلاق و معنویت هم نیازمند استفاده از صحیفه سجادیه هستیم، اما متأسفانه چنین استفاده‌هایی از این منبع گرانبها نشده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه برخی از عرفان‌ها را که بویی از مناجات‌ و ادعیه اهل بیت‌(ع) نبرده‌اند، عرفان زمینی نامید و گفت: عرفان واقعی را باید از دعای عرفه امام حسین‌(ع)، دعای صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین‌(ع)، دعای ابوحمزه ثمالی و بسیاری از ادعیه عالیه دیگر استخراج کرد.
 
وی با بیان این‌که دعا قاموس زندگی است که رابطه بشر را با خدا تنظیم می‌کند، افزود:‌ دعا قرآن صامت و کلام عبد است با خداوند متعال که از زمین به آسمان می‌رود؛ برای دعایی که در دوران کنونی مغفول و مظلوم واقع شده است باید دعا کرد تا خدا آن را از غربت نجات دهد.
 
حجت‌الاسلام گلزاده در ادامه یکی از مشکلات عرفان‌های نوظهور را در جامعه بشری، عدم شناخت صحیح نسبت به دعا و روایات اهل بیت‌(ع) عنوان و اظهار کرد: بشریت معنویت‌طلب و معنویت‌گرا است، بشر معنویت‌گرا هرچه داد مادیت بزند بیراهه است، خواسته یا ناخواسته به سوی معنویت می‌رود.
 
وی ابراز داشت: سوزناک‌ترین آه و ناله در دعای بشری، لطیف‌ترین، آرام‌ترین و ظریف‌ترین آن است و انسانی که مسیر دعا و نجوا را انتخاب کرده و با تضرع و خواری به گوشه‌ای ملتمسانه پناه می‌آورد به صاحب دعا وصل می‌شود که خود خدا فرمود من از رگ گردن به شما نزدک‌تر هستم.
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این‌که الفاظ به تنهایی کاری نمی‌کنند و تنها راهنمای بشر به سمتی هستند، تصریح کرد: اگر فضای عرفان اسلامی به ویژه فضای مناجات‌ و ادعیه اسلامی به درستی برای نسل جوان تبیین می‌شد، گرایشی به عرفان‌های نوظهور وجود نداشت.
 
وی افزود: گرایش به عرفان‌های نوظهور به سبب لطافت روحیات نسل جوان است؛ دعا و معنویت، نماز و روزه برای خسته‌شدگان از دنیا نیست،‌ بنابراین اگر روح و شیرینی نماز را به نسل جوان بچشانیم و آنان را با دعا و مناجات مأنوس کنیم، دیگر از دعا جدا نمی‌شوند.
 
حجت‌الاسلام گلزاده با ابراز تأسف نسبت به این‌که بشریت از چشمه دعا و این آب گوارای حیات محروم شده‌ است، گفت: هنوز بسیاری از دعاها به واسطه کارشکنی دشمنان به نسل بشر منتقل نشده‌اند که اگر امامان معصوم‌(ع) در مظلومیت نبودند و ظرفیت بیان حقایق را برای بشر داشتند، هر کدام، نسل زمان خود را سیراب می‌کرد. /920/پ202/ن
ارسال نظرات