۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۲۰۴

همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله عبادی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی بزرگداشت ‌‌آیت‌الله سیدمهدی عبادی‌ 20 آبان‌ماه در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله عبادی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، محمد مطهری‌فر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در نشست برنامه‌ریزی همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سیدمهدی عبادی، گفت: در بیست و دومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان برگزاری همایشی ملی پیرامون بزرگداشت آیت‌الله سید مهدی عبادی در خراسان جنوبی و در راستای احیای یاد و خاطره پرچمداران هدایت و ارشاد مصوب شده است.
وی با اشاره به خطبه‌های این عالم ربانی تصریح کرد: بی‌شک علم و بیان ایشان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ما موظف هستیم که برای زنده نگه‌داشتن یاد این مقام شامخ پیش از پیش تلاش کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از تشکیل کمیته‌های مختلف در برگزاری هرچه بهتر این نکوداشت خبر داد و خاطرنشان کرد: این همایش با محوریت‌های مختلفی در خراسان جنوبی 20 آبان‌ماه در استان برگزار می‌شود.
بنابر این گزارش، آیت‌‌الله ‌سیدمهدی‌ عبادی‌ در سال‌ 1315 هجری شمسی در شهر خوسف‌ از توابع‌ بیرجند در خانواده‌ای‌ روحانی‌ به‌‌دنیا آمد.
وی‌ در سال‌ 1344‌ به‌ نجف ‌اشرف‌ مشرف‌ شد و در مدرسه‌‌ آیت‌‌الله ‌ابوالقاسم‌ خوئی‌ به‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و در آن‌ شهر از محضر آیت‌الله ‌وحید خراسانی‌ و امام‌ خمینی‌(ره) بهره‌ برد. هم‌ زمان‌ با تحصیل‌ در نجف‌ و پس‌ از آن‌ به‌ نمایندگی‌ از حضرت آیت‌الله‌ ‌وحید خراسانی‌ به‌ کشور کویت‌ رفت‌ و به‌ امور شیعیان‌ آن جا پرداخت‌.
آیت‌الله ‌عبادی‌ هم زمان‌ با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره) به‌ صف‌ مبارزین‌ پیوست‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌ حاضر بود و در وقایع‌ نقاط‌ مختلف‌ کشور، به‌ویژه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ سهم‌ مهمی‌ داشت‌. وی‌ در آن‌ هنگام‌ که‌ برخی‌ از روحانیان‌ سیاسی‌ ممنوع‌‌المنبر و ممنوع‌‌الخروج‌ بودند، به‌ دستور آیت‌الله ‌خامنه‌ای‌ به‌ ایراد سخن در مسجد گوهرشاد مشهد پرداخت‌ و زمینه‌ را برای‌ فعالیت‌ دیگر خطبا و سخنرانان‌ در آن جا آماده‌ کرد.
پس از انقلاب‌ در سال‌ 1359 از طرف‌ امام‌ خمینی‌(ره) به‌ امامت‌ جمعه‌ زاهدان‌ و نماینده‌ ایشان‌ در سیستان‌ و بلوچستان‌ منصوب‌ شد. وی‌ در آن‌ خطه‌ به‌ وحدت‌ شیعه‌ و سنی‌ همت‌ گماشت‌ و به‌ مبارزه‌ با ضد انقلابیون‌ پرداخت‌.
وی‌ در اسفند 1383در مسیر بیرجند ـ مشهد در فیض‌آباد دچار حادثه‌ تصادف‌ رانندگی‌ شد و به‌ علت‌ شدت‌ جراحات‌ در بیمارستان‌ بستری‌ شد و در حالی‌ که‌ حالشان‌ رو به‌ بهبودی‌ بود، در همان‌ بیمارستان‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شد و در سن‌ 69 سالگی‌ دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌.
 آغاز ثبت نام مسابقات مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم  در خراسان جنوبی
حجت الاسلام گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از آغاز نام نویسی مسابقات مدیحه سرایی، همخوانی قران کریم، اذان و ابتهال در ماه مبارک رمضان در این استان خبر داد.
 وی با اشاره به اینکه ثبت نام مسابقات از دهم مرداد ماه تا 25 شهریور ماه است گفت : ایجاد انگیزه بین افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای تقویت بنیه اعتقادی و مذهبی، ایجاد انس با قرآن کریم و آشنایی با فضائل اهل بیت، توجه دادن افراد جامعه به معارف قرآن و اهل بیت، ایجاد رقابت سالم در بین جوانان و نوجوانان در زمینه مسابقات، شناسایی نخبگان و فعالان در این عرصه، ارتقا سطح اذان گویی، ابتهال، مدیحه سرایی و همخوانی در استان از جمله اهداف این مسابقات است.
حجت الاسلام گرایلی برگزاری مسابقات شهرستانی این مسابقات را از 28 شهریورماه تا 7 مهر ماه (دهه کرامت ) عنوان کرد و افزود: برگزاری مرحله سوم مسابقات نیز همزمان با دهه ولایت از 5 آبان ماه تا 15 آبان ماه است.
وی موضوعات مسابقات در بخش مدیحه سرایی را متن، منقبت و فضائل اهل بیت به ویژه امام حسین (ع)، موضوعات مرتبط با تولید، عدم اتکا به غیر، استقلال مسلمان و عدم وابستگی، اهمیت جهاد در اسلام با محتوای غنی مفاهیم اسلامی و استفاده از اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر عرب زبان عنوان کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همچنین اضافه کرد: موضوعات در بخش همخوانی آیات قرآن مرتبط با تولید، عدم اتکا به غیر، استقللال مسلمانان و عدم وابستگی به غیر و همچنین در بخش ابتهال نیز موضوعات از دعاهای مربوط به صحیفه سجادیه است.
وی با اشاره به اینکه علاقه مندان می توانند در گروه های سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال در این مسابقات شرکت کنند، افزود: علاقه‎مندان می توانند به ادارات کل اوقاف و امور خیریه سراسر استان و یا به پایگاه اینترنتی www.quraniran.ir مراجعه کنند./930/پ202/ب 
ارسال نظرات