منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان نقد و بررسی شد
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان، کاری از مرکز آدینهسازان تحت پوشش اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان عصر امروز پنجشنبه 12 مرداد با حضور حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پژوهش و برنامهریزی درسی، حجتالاسلام اسلامیه از کارشناسان آموزش و تربیتی و حجتالاسلام غنایی مسؤول گروه پژوهشی تألیف منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان در بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلام اسلامیه به تاریخچه تدوین منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان پرداخت و گفت: کار بر روی این منظومه از 2 سال پیش آغاز شده است و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان به عنوان مجموعهای که به ویژه برای دانشآموزان دبیرستانی کار تربیتی میکند، با سوق یافتن رویکرد نظام آموزشی از پرداختن به فعالیتهای جریانساز به رویکردهای جریانساز مبدع این منظومه بود.
وی گفت: کارشناسان مسؤول تدوین این منظومه با استناد به منابع دینی، پژوهشی را براساس منابع دینی و برخی منابع میدانی آغاز کردند و رویکرد اصلیشان برای اعمال شیوههای و روشهایی در راستای تربیت و آموزش نوجوانان 12 تا 18 سال به ویزه مقطع دبیرستان بود.
اسلامیه ادامه داد: این عده عقیده داشته و دارند که کار آموزشی و پرورشی در دبیرستانها بیشتر اطلاعات محور است و نگاه مسؤولان آموزش و پرورش به این حوزه بیشتر آموزشی است نه تربیتی و یک تشکل دینی و اسلامی متصل به بدنه آموزش و پرورش این احساس وظیفه را کرد که باید برای تعالی نظام آموزشی و تربیتی دست به انجام کاری بزند.
وی افزود: مبتنی بر این منظومه یک بحث تئوریک منبعث از مبانی انسانشناسی وضع و سپس کاربردها و روشهای آن استخراج شد و سال 91 راهبردها و شیوههای آن به عنوان یک نقشه کلان تفکری این تشکل رقم خورد که هماکنون نیز در حال اجراست.
سپس حجتالاسلام غنایی مسؤول گروه پژوهشی تدوین منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان به بیان خاستگاه و ضرورت این منظومه پرداخت و گفت: دلیل تدوین چنین منظومهای به موضوع تشکلهای دانشآموزی برمیگردد که این تشکلها به فعالیتهای روزمره آموزشی خود مشغولند و باید از این شکل تکراری خارج شوند و به تعبیری براساس اهداف تربیتی خود تعریف شوند.
وی ادامه داد: ما با تدوین چنین منظومهای قصد داریم تا فعالیتهای پراکنده دانشآموزی را براساس یک کار مهندسی به پیش ببریم و معتقدیم با وجود آنکه در طی سالیان اخیر در ساختار آموزش و پرورش تحولی روی داده است، اما بالاخره این نظام با کاستیهایی مواجهه است و به شکل کامل مطلوب و دلخواه نیست.
غنایی در ادامه تصریح کرد: این منظومه از آنجا که مدلی تربیتی برای انسانهای مرتبط است به آموزش و پرورش کمک میکند که به اهداف کلان آموزشی خود برسد و بر این اساس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی جهتگیری اصلی خود را تربیت نسل نوجوان براساس شاخصههای طراز و مطلوب نوجوان شیعی قرار داده است.
وی افزود: در تدوین این منظومه از دو روش کلی استفاده شده است و در روش نخست از اهداف کلی تربیت اسلامی استفاده کردهایم و الزاماتش را مورد بررسی قرار داده تا به اهداف کلی برسیم که این روش بارها و بارها در بسیاری از روشها و کارهای تحقیقاتی به انجام رسیده بود و در روش دوم بحث تحقیق و تدوین را برمبنای استقرای شاخصها قرار دادیم و سرجمع به فهرستی از شاخصهای نوجوان مطلوب رسیدیم و آن را در 3 ساخت و 4 محور ارتباطی طبقهبندی کردیم که عبارتند از ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران، ارتباط با خود و ارتباط با ما هو دیگری.
سپس حجتالاسلام محیالدین محمدیان رئیس سازمان آموزش و پژوهش و برنامهریزی درسی با مثبت ارزیابی کردن روند تحقیق که منجر به تدوین این منظومه شده است، گفت: موضوع این منظومه نیز همچون سند راهبردی تحول آموزش و پرورش بر تربیت متمرکز شده است و این مطالعه مدعی است که که باید یک برنامهای را ارائه کرد که به شکل منظومهای و شبکهای سامان یافته است.
وی ادامه داد: مدلی هم که برای این کار مورد استفاده قرار گرفته، مدل استقرایی است که البته در این زمینه محل اشکال دارد، چرا که در مدل استقرایی اگر با علوم تجربی روبرو باشیم فعل میتواند مورد تأمل قرار گیرد، اما در زمینه علوم انسانی این روش تا رسیدن به نقطه قطع به یقین نمیتوان از واژه استقرا استفاده کرد.
محمدیان منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان را مکمل سند راهبردی تحول آموزش و پرورش خواند و گفت: در این سند، موضوع تربیت فرزندان به عنوان یک انسان مطرح است، انسانی که دارای فطرت بیدار و خداجو است، اما در منظومه فکری ـ تربیتی نوجوان از این بحث فطری انسان به شکل گذرا عبور کردهایم، در حالی که جا دارد وقتی صحبت از فطرت به عنوان یک حوزه مؤثر در تربیت انسان میشود، مقولاتی همچون تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق نیز بررسی شده و متجلی شود./919/د102/ن