۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۳۵۸۱۷
مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور:

حضور زن و مرد در جامعه وخانواده باید با حفظ روحیات شخصیتی آنان باشد

خبرگزاری رسا ـ مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه حضور زن و مرد در جامعه وخانواده باید با حفظ روحیات شخصیتی آنان باشد، عدم مخالفت با شرع، مخالفت با ویژگی های روحی و جنسیتی و توجه کافی به وظایف مادری را شروط لازم برای جواز اشتغال زنان دانست.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا در مشهد، حجت الاسلام فاطمی راد، مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور  در همایش «خانواده قرآنی» که شب گذشته در مسجد الزهرای دانشگاه فردوسی برگزار شد با اشاره به آیه 21 سوره روم اظهار داشت: خداوند در این آیه شریفه می فرماید زن و مرد را از یک نفس واحد آفرید تا سبب آسایش و آرامش هم باشند و بین آنان کشش وجاذبه ای قرار داد.
افزایش روزافزون طلاق های عاطفی وحقوقی ناشی از عدم تفکر و اندیشه در آیات است
وی با بیان اینکه خداوند در پایان آیه تفکر در مفهوم آن را نه تنها برای مسلمین که برای همه اهل فکر وتعقل به مظنور کشف نشانه ها لازم می داند، افزود: افزایش روزافزون طلاق های عاطفی وحقوقی ناشی از عدم تفکر و اندیشه در این آیات است؛ مسأله مهم این است که فکر کنیم چه امری باعث شده است میان زن و مرد مودت، رحمت و جاذبه وجود داشته باشند؟
حجت الاسلام فاطمی راد تصریح کرد: در یک نگاه کلی، 170 حالت روانی در هر یک از زن و مرد وجود دارد که در دیگری نیست و این خود یکی از اسباب ایجاد جاذبه و منشأ آسایش و آرامش میان زوجین است.
مرد، مظهر استحکام و استواری و زن مظهر لطافت و عاطفه است
این استاد دانشگاه تهران، با اشاره به تفاوت محور اصلی شخصیتی در زن و مرد، ابراز داشت: مرد، مظهر استحکام و استواری و زن مظهر لطافت و عاطفه است؛ بر خلاف انچه امروز در جامعه و خصوصا دانشجویان شاهد هستیم که برای جذب جنس مخالف خود را از نظر ظاهری شبیه او می کنند، مرد و زن هر یک برای محبوب شدن نزد دیگری باید شاخصه های روحی ـ روانی خود را حفظ کند.
وی با اشاره به تعاریف خانواده، یکی از وظایف اعضای خانواده نسبت به یکدیگر را، تامین نیازهای مادی ومعنوی هم دانست و گفت: متاسفانه امروز بیشتر به تأمین نیازهای مادی توجه می شود و تأمین نیازهای معنوی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در خصوص اشتغال زنان در خارج از منزل خاطرنشان کرد: قرآن به زن اجازه تملک و به تبع آن، کار در بیرون منزل را داده است چنانکه حضرت خدیجه(س) از سرمایه داران مکه بودند اما مسأله اینجاست که با در نظر گرفتن تعریف فوق از خانواده، این کار، چگونه باید باشد؟
وی با بیان اینکه طبق سیره نبوی و علوی تامین نفقه بر عهده مرد و امور داخلی منزل با زن است، افزود: این روش دقیقا ناظر به حفظ محور اصلی شخصیت زن و مرد است.
شروط اشتغال زن
حجت الاسلام فاطمی راد عدم مخالفت با شرع، مخالفت با شرایط و ویژگی های روحی و جنسیتی و توجه کافی به وظایف مادری را شروط لازم برای جواز اشتغال زنان عنوان و تصریح کرد: از آسیب های اشتغال زن در خارج از منزل، کم گذاشتن در وظایف مادری است؛ در این وضعیت، پدر و مادر هر دو وزیر اقتصاد خانواده می شوند و به فرهنگ و آموزش و پرورش توجهی ندارند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به تأکید روایات بر ابراز محبت والدین به فرزندان و تأمین عاطفی آنان، یاداور شد: مادری یک شغل است و کار زن در بیرون ممکن است سبب خستگی مفرط وی شده و او را از ایفای مناسب شغل مادری و همسری باز دارد.
آسیب ها
وی، متوقع شدن مرد در تامین اقتصادی، برهم خوردن سطح بار عاطفی مرد و عدم تفوق زن در مورد مرد را از دیگر آسیب های اشتغال زن برشمرد و گفت: زن دوست دارد مرد از هر لحاظ مافوق و قوام دهنده او باشد در صورتی که با اشتغال زن این انتظار براورده نمی شود و زن خود را در موقعیتی بالاتر از مرد می بیند که این حس تامین کنندگی در زن بسیار عذاب آور است.
حجت الاسلام فاطمی راد، اختلاط زن و مرد، چشم وهم چشمی و شکل گیری حس استحکام و استواری در زن را به عنوان دیگر آسیب های اشتغال زن نام برد و ادامه داد: متاسفانه به هم خوردن توازن جمعیتی ورود دختران و پسران به دانشگاه این آسیب ها را تشدید می کند.
خانه داری مساوی با کم سوادی وجایگاه پایین اجتماعی نیست
وی در پاسخ به سوالی در مورد کار کردن زن برای حفظ آبرو جایگاه اجتماعی خانواده، ابراز داشت: خانه داری به معنای بی سوادی نیست و نمی توان گفت هر زنی که در خانه نشسته و به تربیت فرزندان اشتغال دارد، فرهنگ و سواد پایینی دارد؛ از سوی دیگر مادران خانه داری که در خانه نشسته اند و به آموزش و پرورش کودگانشان اشتغال دارند و می دانند کارشان اثرگذار است،  باید فرزندان و دیگران را توجیه و فرهنگسازی کنند.
 مشاور نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، کشمکش ها و مشکلات میان زن ومرد را ناشی از زندگی های مخلوطی عنوان کرد و افزود: زندگی های مخلوطی که شامل من وتو است خطرناک است اما در زندگی های محلولی که زن ومرد ما شده اند، درگیری بینشان وجود ندارد و یا کمتر هست.
وی با تأکید بر لزوم دقت والدین در رفتار و کردار خود و تأثیر آن بر تربیت فرزند، بر اهمیت ویژه احترام و عاطفه در خانواده تأکید کرد.
گفتنی است طرح «خانواده قرآنی» در قالب سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، ویژه اعضاء و خانواده های هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول ماه مبارک رمضان ساعت 30 و 21 دقیقه هر شب همراه با برنامه ها و دوره های متنوع فرهنگی و نمایشگاه کتاب در محل مسجد حضرت زهرا(س) کوی پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود./930/پ202/ع
ارسال نظرات