۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۳۴۳
آیت الله خاتمی:

مبارزه در دوران غربت دین از ارکان ارزشگذاری دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این که آیت الله ایروانی در همه عناصر ارزشگذاری دینی چهره‌ای شاخص بود، اظهار داشت: آیت الله ایروانی(ره) در عرصه جهاد از مبارزین دوره غربت دین است و به خصوص در سال‌های اوج پیروزی انقلاب اسلامی این عالم نقش بسیار ارزنده‌ای داشت.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت الله ایروانی(ره) بیان داشت: آیت الله ایروانی چهره ای بود که همچنان در یادها و خاطره‌ها به عنوان سمبل یک عالم وارسته و مردمی از او یاد می کنیم.

وی با اشاره به این که این مجلس با حضور باشکوه  اقشار مختلف مردم و روحانیت معظم به ویژه آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود گفت: حضرت آیت الله مهدوی کنی را بحق فخر روحانیت می دانیم که در دوره غربت دین، سوابق افتخار آفرینی دارد و برای مقاومت در راه دین زندان طاغوت را تحمل کرده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله مهدوی کنی در سنگرهای مختلف شورای نگهبان، وزارت کشور، نخست وزیر و هم اکنون در پست ریاست مجلس خبرگان مشغول خدمت به نظام اسلامی است.

 آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به این که امروز روحانیت با بصیرت در صحنه‌اند و زمام فکری جامعه را به دست گرفته‌اند، اظهار داشت: آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در تبریز، زمانی که مقام معظم رهبری در مسجد جامع ابوذر تهران ترور شدند، سه روز روزه و یک گوسفند نذر سلامتی ایشان کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان این که در نظام مهندسی ارزشی دینی چند شاخص اصلی برای ارزشگذاری اشخاص و حتی نهادها وجود دارد، ابراز داشت: اولین عنصر و شاخص در این نظام، شاخص ایمان است و این معنایش این است که در همه گزینش‌ها از خانوادگی تا کلان باید این معیار را در نظر گرفت.

آیت الله سید احمد خاتمی با بیان این که تجلی برجسته ایمان در تقوا است و مطابق آموزه قرآنی گرامی ترین شما نزد خدا، با تقواترین شما است به رعایت تقوای الهی در فرهنگ ازدواج اشاره کرد و افزود: آموزه های دینی به پدر دختر می‌فرماید اگر پسری با اخلاق به خواستگاری دخترتان آمد قبول کنید و به پسر می‌فرماید برای انتخاب همسر عنصر ایمان را مد نظر قرار دهید.

امام جمعه موقت تهران شاخص دیگر ارزشگذاری دینی را جهاد دانست و ابراز داشت: شهید آیت الله سعیدی را که ایشان در بازجویی های خود در زندان های طاغوت گفته بود: تبعید تفرج گاه ما، زندان استراحت گاه ما و شهادت افتخار ما است.

وی همچنین شاخص دیگر را علم دانست و بیان داشت: امیر مؤمنان(ع) می فرمایند عالم واقعی کسی است که علمش او را به تقوا و ورع بکشاند. در این حدیث تقوا و ورع، با هم آمده است و معنایش این است که عالم واقعی کسی است که تقوا و ورع را با هم داشته باشد و بعلاوه ترک حرام، مرتکب شبهه هم نشود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که آیت الله ایروانی در همه عناصر ارزشگذاری دینی چهره شاخص بود، اظهار  داشت: آیت الله ایروانی(ره) در عرصه جهاد از مبارزین دوره غربت دین است و به خصوص در سال‌های اوج پیروزی انقلاب اسلامی این عالم نقش بسیار ارزنده‌ای داشت.

وی همچنین مردمی‌بودن را از دیگر ویژگی‌های آیت الله ایروانی برشمرد و ابراز داشت: او خستگی نمی‌شناخت و همه وقت برای گره‌گشایی از کار مردم با روی گشاده تلاش می کرد و به گفته حجت الاسلام مطلبی در زمستان گاهی تا صبح در مسجد مشغول رسیدگی به امورات مردم بود.

آیت الله سید احمد خاتمی بیان داشت: مرحوم آخوند خراسانی می‌گوید روزی در این فکر فرو رفتم که بالاترین فضیلت‌ها کدام است؟ به خاطرم آمد که زیارت امام حسین(ع) بالاترین فضیلت‌ها باشد. بعد همین طور که تحقیق را ادامه دادم، متوجه شدم اگر کسی گره از کار مسلمانان باز کند به بالاترین فضیلت دست یافته است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که مردم تهران به دلیل اعتماد بالایی که به آیت الله ایروانی داشتند، وجوهات شرعی خود را به او می‌دادند، افزود: با این حال این عالم وارسته هیچ گاه این وجوهات را برای خود و بستگانش مصرف نکرد و آن را در راه خدمت به دین و حوزه های علمیه مورد استفاده قرار داد./959/پ202/س 

 

ارسال نظرات