چراغانی بالای اجناس مصداق تقلب در معامله و حرام است
حجت الاسلام احمد صاعدی، استاد اخلاق حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره تأثیرات نامطلوب لقمه حرام در جسم و روان انسان گفت: لقمه حرام از مواردی است که چه علم به آن داشته باشیم چه نداشته باشیم اثرات وضعی خود را وجود ما می گذارد.
وی با اشاره ضرورت تربیت صحیح فرزندان ابراز داشت: لقمه حرام از مواردی است که تاثیر مستقیم در آینده زندگی فرزندان و ذریه ما دارد.
حجت الاسلام صاعدی اظهار داشت: در تمام کارهای رزمره ما موارد شبهه پیش می آید و اگر کسی حدود شرع و مکاسب محرمه را رعایت نکند قطعا در وادی خطرناک حرام خواهد افتاد.
وی درباره عکسالعمل شرع درباره کسب و لقمه حرام خاطر نشان کرد: روایات ما درباره مسأله مال حرام شدیدترین برخوردها را دارد و در جایی آمده است که اگر میخواهید در حرام نیفتید از موارد شبهه ناک رویگردان باشید.
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در قرآن کریم آمده است که هر کسی از مسیر حلال دنبال روزی و کسب و کار باشد خدای متعال از همان راه حلال مسیر را برای او فراهم میکند و اگر کسی از مسیر حرام به دنبال رزق و روزی باشد خدای متعال هم اسباب کسب حرام را برای او فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه امروزه زمینه کسب حرام در جامعه ما بسیار فراهم است خاطر نشان کرد: این بوتیکها و چراغانیها در بالای کالاها و اجناس«غش» در معامله و حرام است.
این استاد اخلاق حوزه درباره ضرورت جبران حقالناس گفت: در مرحله اول باید حقالناسها را به صاحب آن پس داد و در صورتی که او را نمی شناسیم از طرف او رد مظالم کنیم؛ همچنین لازم است خمس و زکات هایی که بر گردن ما است را ادا کنیم.
وی ادامه داد: اگر کسی واقعا بخواهد زندگی خود را از مال حرام پاک کند راه برای او باز و شرایط کاملا فراهم است، تنها چیزی که کم است یک اراده بسیار قوی و با صلابت است کما اینکه حضرت صادق(ع) آن شخص که در دستگاه بنی امیه کار می کرد را طرد نکرد و او را راهنمایی کرد تا دینهایی که بر گردنش بود را ادا کند./929/ت302/ن