۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۸۰۴۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تبیین کرد؛

زدودن التقاط از چهره دین و مبارزه با بدعت؛ دستاورد جهاد علمی امام صادق

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان این که شیوه عملی امام صادق(ع) احیای اندیشه‏های شیعی و تنظیم خط فکری تشیع بود، تصریح کرد: آن امام همام با جهاد علمی خود آرمان‌های اساسی مکتب تشیع را در برابر بدعت های ظاهری که مدعیان دروغین دینی آن دوران ایجاد کرده بودند حفظ کردند.
مدير کل تبليغات اسلامي گلستان

حجت‌الاسلام نورالله ولی نژاد، مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به در پیش بودن شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: شیوه عملی امام صادق(ع)، احیای اندیشه‏های شیعی و تنظیم خط فکری تشیع بود.

 

وی با اشاره به این که آنچه به دوره امامت امام صادق(ع) ویژگی خاصی بخشید، استفاده ازعلم بی کران امامت، تربیت دانش‌طلبان و بنیانگذاری فکری و علمی مذهب تشیع است، افزود: به‌دلیل ممنوعیت نقل احادیث در مدت زمان طولانی از سوی حکام اموی، احساس نیاز شدید به نقل روایات و سخن پیامبر(ص) و امیر مؤمنان(ع) موجب شد تا امام جعفر صادق(ع) راویانی را در ابعاد مختلف تربیت کند، امروز شاهدیم از آن حضرت در هر زمینه‌ای روایت وجود دارد.

 

حجت الاسلام ولی نژاد با بیان این که امام صادق(ع) با تربیت راویانی در حوزه مختلف تفسیر، فقه، تاریخ، مواعظ، اخلاق، کلام، طب و شیمی سدی را در برابر انحراف ها ایجاد کرد، گفت: این حجم گسترده از راویان در واقع، کمبود روایت از منبع بی پایان امامت را در طی دوره های مختلف توانست جبران کند و از این حیث امام(ع) به موفقیت لازم دست یافت.

 

وی احیای فقه الهی را یکی از مهم ترین دستاوردهای شاگردان امام صادق(ع) دانست و با بیان این که امروز حوزه و روحانیت ادامه دهنده مسیر حرکت آن امام همام در عرصه ترویج علوم دینی هستند، گفت: شاگردان آن امام همام جو تفسیر به رأی قرآن که در آن دوران رواج یافته بود را از بین بردند.

 

حجت الاسلام ولی نژاد با بیان این که متأسفانه در آن دوران احکام فقهی براساس قیاس به رأی از سوی برخی افراد صادر می‌شد، خاطرنشان کرد: اما امام صادق(ع) و شاگردانش با هوشیاری جلوی این گونه مسائل را گرفتند و افزون بر تربیت راویان که منابع خبری موثق تلقی می‌شدند، حضرت به ایجاد شبکه‌ای از شاگردان ویژه همت گمارد تا به دومین هدف خود یعنی زدودن التقاط همت گمارند و شبهات را از چهره دین بزدایند.

 

حجت‌الاسلام ولی نژاد با بیان این که شیوه عملی امام صادق(ع) احیای اندیشه‏های شیعی و تنظیم خط فکری تشیع بود، تصریح کرد: ایشان با جهاد علمی خود آرمان های اساسی مکتب تشیع را در برابر  بدعت های ظاهری که مدعیان دروغین دینی آن دوران ایجاد کرده بودند حفظ کردند.

 

وی نقش امام صادق(ع) در دفاع از حریم دین در دوره ای که اوج تشتت سیاسی و اعتقادی نام گرفت را بسیار حساس و ویژه ارزیابی کرد و با بیان این که فعالیت گسترده اصحاب رأی و مکاتب عقل گرای محض یکی از چالش های مهم دوران آن امام همام بود، گفت: امام جعفر صادق(ع) با ایجاد یک انقلاب فرهنگی، فکری و اعتقادی دنیای اسلام را از انحراف و ناهنجاری هایی که عده ای در تلاش بودند در دین ایجاد کنند، نجات داد.  

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) با تهذیب نفس، اخلاق اسلامی و انسانی چهره یک انسان تربیت شده دینی و قرآنی را به جامعه نشان داد و این نخستین اقدام آن امام همام در دوران حیاتشان بود./950/ت302/س

 

ارسال نظرات