۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۴۰۵۷۵
حجت الاسلام و المسلمین غروی؛

سنت‌های درسی و قدیمی حوزه باید حفظ و تقویت شوند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سنت‌های قدیمی حوزه علمیه همچون پیش مطالعه، مباحثه، تمرکز درسی و حضور مستمر در کلاس را از سنت‌های خوب و مفید دانست و تأکید بر حفظ و تقویت آن‌ها کرد.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نتایج خوبی که سنت‌های دیرینه حوزه علمیه داشت گفت: شاید هیچ دانشگاه و مؤسسه‌ای چنین سنت‌هایی نداشته باشد و ما باید آن‌ها را حفظ و تقویت کنیم.

عضو شورای عالی حوزه یکی از آن سنت‌ها را پیش‌مطالعه دانست و افزود: این سنت به ویژه برای طلاب دروس خارج بسیار الزامی است به سبب این‌که پیش‌مطالعه ذهن را در مورد درسی که قرار است استاد تدریس کند درگیر کرده و انسان را آماده درک مطلب می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین غروی اظهار داشت: زمانی که طلبه پیش‌مطالعه انجام می‌دهد ابهامات ذهنی او برجسته می‌شود و زمان تدریس استاد سؤلات و اشکالات را راحت‌تر بیان می‌کند و درس از پختگی بیشتری برخوردار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از فواید دیگر پیش‌مطالعه این است که به طور طبیعی خود را می‌آزماید و به تدریج اعتماد به نفسی پیدا می‌کند که مطلب را خودش درک کند و بفهمد و پس از مدتی به راحتی بدون استاد کتاب را می‌خواند و فایده آن زمانی است که استاد فرصت تدریس کل متون را ندارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که حضور مستمر در کلاس یکی از اصول درسی است که یک طلبه باید به آن توجه داشته باشد تصریح کرد: طلبه نباید فقط به پیش‌مطالعه تکیه کرده و خیال کند که کامل درس را متوجه شده است، بلکه باید ببیند استاد چه بیان و نظری دارد و اینکه اشکالات خود را در کلاس از استاد بپرسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مباحثه را از دیگر سنت‌های خوب و قدیمی حوزه دانست و افزود: مباحثه مانند این می‌ماند که طلبه بعد درس بخواهد آن درس را برای دو یا سه دوست هم مباحثه خود تدریس کند، مباحثه سبب می‌شود درس بهتر مفهوم شود و اشکالات برطرف شده و بعضا اشکالات وارد به استاد را پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین غروی با اشاره به اینکه تمرکز درسی از سنت‌های قدیمی حوزه است که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: طلبه نباید در یک سال به چندین درس بپردازد چرا که در این حالت نمی‌تواند دقیق و متمرکز به هیچکدام آن‌ها بپردازد.

وی درباره انتخاب استاد ابراز داشت: طلبه باید دقت داشته باشد ببیند چه کسانی کتاب مورد نیازش را تدریس می‌کنند و از بین آن‌ها کسی را انتخاب کند که از موقعیت علمی بالاتری برخوردار و در آن درس پخته‌تر و کامل‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین غروی در پایان خطاب به طلاب گفت: در انتخاب استاد نخست مشورت کنید سپس سوابق علمی او را مطالعه کنید و در آخر سوابق تدریس این درس به خصوص را دقت داشته باشید و سپس استادتان را انتخاب کنید.

گفتنی است: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر روز ساعت 8 صبح در مدرسه الهادی درس خارج فقه، بخش نکاح را تدریس می‌کند./997/ت302/ن

ارسال نظرات