۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۴۱۴۴۷
حجت الاسلام رفیعی:

دینداری با ملامت عجین است/ نماز شب هویت‌بخش دوران طلبگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر دریافت مفاهیم قرآنی از سوی طلاب گفت: از آنجا که دینداری با ملامت است، عالی ترین و برترین هدف تحصیل و علم آموزی همان فهم و درک قرآن برای خشوع و تواضع در برابر خداوند است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی محمدی، خطیب دینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که به فرموده امام صادق(ع) اهل علم سه دسته اند، اظهار داشت: گروهی برای سفسطه درس می خوانند، عده ای برای خدعه و برتری جویی که این نوع درس خواندن بسیار خطرناک است و گروهی دیگر برای فهمیدن درس می خوانند چرا که می خواهند قرآن را بفهمند.

 

وی با بیان این که از آنجا که قرآن وصیت خدا است و وظیفه ما مسلمانان این است که به فهم و درک وصیت خدا دست یابیم، تصریح کرد: برای فهمیدن قرآن، طلاب باید وقت بگذارند، هر روز قرآن بخوانند و نورانیت این کلام الهی را در زندگی شان ایجاد کنند، یک دور تفسیر قرآن یکی از کارهایی است که باید در رأس فعالیت های طلاب قرار گیرد و این مسأله بهتر است به صورت یادگیری تفسیر موضوعی باشد و هر  طلبه ای راجع به واجبات دین بتواند سوره ای از قرآن را بیاورد و تفسیر کند.

 

طلبه واقعی در هدف فهمیدن تحصیل که همان فهم و درک قرآن است، تعریف می شود

حجت الاسلام رفیعی با تأکید براین مطلب که در واقع کسی که هدفش از درس خواندن فهم و درک قرآن باشد، طلبه واقعی است، اظهار داشت: اهل علم، افرادی محزون هستند که به دنبال لهو و لهب نمی روند و دارای یک نوع خشوع و تواضع در برابر خداوند هستند.

 

این خطیب برجسته با بیان این که طلبه ای که نماز شب نخواند، طلبه نیست، تصریح کرد: شب زنده داری و نماز شب خواندن و یا نمازخواندن قبل از این که بخوابد از ویژگی های دیگر صاحب علم به فرموده امام صادق(ع) است و از بارزترین و مهم ترین ویژگی های صاحب علم، اهل عمل و خشیت بودن است و خداترسی، مهربان بودن، زمان‌شناسی، عارف به شبهات و به روز بودن و هوشیاری و بیداری نسبت به مسائل پیرامون نیز از دیگر ویژگی‌ها است.

 

حجت الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه غصه خوردن بر فرصت سوزی و ازدست دادن فرصت ها یکی از غصه هایی است که گنهکاران در روز محشر برآن حسرت می ورزند است، تصریح کرد: طلاب باید با مغتنم شمردن فرصت ها، وقت خود را به مطالعه و یادداشت و تحقیق بگذرانند.

 

وی با بیان این که طلاب باید در زندگی فرصت یابی داشته باشند و از فرصت‌ها بهره کافی را ببرند، تصریح کرد: بسیاری از بزرگان حوزه در واقع در همین زمان‌های سوخته، دستاوردهای علمی و اندیشه ای فراوانی همچون چاپ کتاب و حفظ قرآن داشته اند و طلاب نیز باید در همین راستا شبی 10 آیه از قرآن را بخوانند که سالی 3 هزار آیه می شود و در دو سال 6 هزار آیه  می شود و یک دور تفسیر را نیز بهتر است طلاب به صورت کامل مطالعه کنند.

 

رمز پیروزی و موفقیت در گرو میزان بهره‌مندی از فرصت‌ها و درواقع فرصت یابی است

 وی با بیان این که رمز پیروزی و موفقیت افراد در گروه شغلی و تحصیلی در گرو به میزان بهره‌مندی از فرصت‌ها و درواقع فرصت یابی است، تصریح کرد: برنامه ریزی در زندگی در راه عبادت خدا و کسب علم و دانش همان پل ترقی و کمال انسان به سوی نور و فهم قرآن است.

 

 حجت الاسلام رفیعی با بیان این که طلاب باید در هر جلسه ای از خانوادگی و اجتماعی که حضور دارند باید نبض جلسه را خودشان در دست بگیرند، اظهار داشت: از آنجا که در شرایط حاضر نیاز به حوزه های دینی بسیار است و مردم در چهاردسته فرصت طلب، فرصت سوز، فرصت یاب و فرصت ساز تقسیم بندی می شوند در واقع می توان افراد را به سمت فرصت سازی برای یکدیگر تشویق و ترغیب کرد.

 

وی در ادامه با بیان این که هر کسی که از کنار حضرت نوح می گذشت ایشان را مسخره می کرد، خاطرنشان کرد: در واقع دینداری با ملامت است؛ اما با توجه به زیارتنامه حضرت علی(ع) مومن کسی است که از سرزنش ها و سرزنش کننده ها نمی ترسد چراکه طبیعت دینداربودن سرزنش و توبیخ است./930/ت301/س

 

ارسال نظرات