۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۴۳۵۷۵
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان:

رفتار طلاب باید منطبق بر خواسته‌ها، ملاک‌ها و معیار‌های رهبری باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان اسلام شناسی بزرگ در هر موضوعی جزو ناب‌ترین صحبت‌ها و اظهار نظرها است و باید به عنوان معیار و تراز مد نظر طلاب قرار گیرد.
رفتار طلاب باید منطبق بر خواسته‌ها، ملاک‌ها و معیار‌های رهبری باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در نشستی با عنوان «طلاب خواهر، حوزه، انقلاب اسلامی» با موضوع «تبیین مطالبات رهبر انقلاب اسلامی» با اشاره به محوریت خودسازی و آشنایی با معارف اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری گفت: یکی از موضوعات واقعا مخفی در بین طلاب خانم بحث خودسازی در اصلاح رفتار شخصی است.

وی در ادامه افزود: این مسأله ارتباط چندانی به ساختارها و مسائل شکلی در سیستم اداری حوزه‌ها ندارد، هرچند که همکاری دستگاه‌های مربوط به این امر تأثیر بسزایی در تقویت و پیشرفت آن دارد، اما باید سعی بر این باشد تا در اجرای موضوعات مربوط به این بحث به منویات رهبری در زمینه آموزش، پذیرش و تدریس نزدیک شویم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: بحث خودسازی و مسائل اخلاقی به تک تک افراد انسانی مربوط می‌شود و با توجه به آیه قرآن کریم که می‌فرماید« کل نفس بما کسبت رهینه» هر شخصی در مقابل رفتار و داشته‌های خود مورد سوال قرار می‌گیرد، پس برای اینکه طلاب حوزه‌های علمیه اخلاقی زندگی کنند و این بحث را تحقق دهند، نیاز به چیز دیگری ندارند.

وی ابراز داشت: از نظر طلبگی می‌توان پیشنهاد داد هر گروهی در هر مجموعه‌ای آسیب‌ شناسی مربوط به خود را داشته باشد و زیرا در بسیاری از زمان‌ها این موضوع به ذهن می‌آید که رفتارمان صحیح بوده است، اما در زمان بازبینی متوجه اشتباهات خود می‌شویم،

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در بازبینی و آسیب‌شناسی مسائل دانشگاه‌ این پرسش مطرح می‌شود که آیا همان اندازه‌ای که به حجاب اهمیت داده می‌شود، آیا گناهان دیگری نیز بررسی می‌شود.

علاسوند اضافه کرد: گاهی اوقات بر بعضی مسائل تأکید بسیاری می‌شود، حال آنکه جزو کبائر نبوده و یا در درجه‌ای از اهمیت قرار ندارند، که رهبری در این زمینه سفارش‌هایی انجام دادهاند.

وی بیان داشت: گناهانی مانند غیبت، تهمت و افتراء از کبائری هستند که در درجه اهمیت بالایی نسبت به بدپوشی قرار گرفته‌اند، به عنوان نمونه در میان طلاب تنها بر اساس احتمال سخنی رواج پیدا میکند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طلاب خواهر در جامعه‌ الزهرا، مدرسه معصومیه (س) و دیگر مدارس باید خروجی های خود را مورد مطالعه قرار دهند، و همچنین به این بپردازند که به چه بلاهای اخلاقی مبتلا شده‌اند؟ آیا روش حرف زدن آنها مانند دیگران است؟ در حالی که شاید چندین برابر دیگران در مورد این‌گونه مسائل درس خوانده و روایات مختلف از معصومین(ع) را بازخوانی کرده‌اند.

وی با اشاره به خطبه‌ متقین در نهجالبلاغه، گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) قبل از بیان کردن فضائل مومنین، کنترل زبان را اولین فضیلت دانسته و می‌فرمایند « اولین ویژگی رفتار آنان این است که گفتارشان درست است»، یعنی اگر زبان را اصلاح نکنند بیشترین آسیب را از آن میبینند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: همچنین در روایات دیگری یکی از مشکلات عالمان دینی را حسد نام برده‌اند، که جا دارد از این نظر خود را مورد بررسی قرار دهیم و یا به مشکلات دیگری همچون ارتباط با دیگران اشاره شده است و بر طلاب عزیز لازم است تا در جهت رفع این عیوب تمام همت خود را به کار بندند.

وی گفت: برای پیگیری مطالبات حضرت آیت الله خامنه‌ای در سالروز سفر ایشان به قم در قالب همایش ابتدا باید دید آیا رفتار خود را منطبق با خواسته‌های ایشان تغییر دادهایم، اگر ایام و ماه‌ها بر ما بگذرد و خود را بازبینی نکرده باشیم، آیا می‌توانیم خود را بر حق بدانیم.

علاسوند در پایان اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان اسلام شناسی بزرگ در هر موضوعی جزو ناب‌ترین صحبت‌ها و اظهار نظرها است و باید به عنوان معیار و تراز مد نظر طلاب قرار گیرد، از‌این‌رو باید ابتدا خودمان را بررسی کرده و به حل مشکلات خود بپردازیم و از متهم کردن دیگران بپرهیزیم./908/پ202/ن

ارسال نظرات