۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۴۷۲۷۸
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

بصیرت رمز ماندگاری واقعه عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با بیان اینکه نیت صادقانه، بصیرت و اختیار رمز ماندگاری واقعه عاشورا است، تصریح کرد: کربلا ازهرلحاظ ممتاز است که تازه و نو مانده است.
حجت الاسلام نخاولي

حجت الاسلام مهدی نخاولی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره رمز دلدادگی به امام حسین (ع )پس از یک هزار و 400 سال و محبت و عشق انسان ها به ایشان اظهار داشت: در واقع حقیقت حب و عشق مساوی با حقیقت وجودی انسان است و وقتی که از انسان سخن می گوییم، صحبت از گوشت و پوست و بدنش نیست بلکه منظور انسانیت انسان است.

وی با بیان اینکه توجه به خود نیز از توجه به بدن و وجود جسمانی انسان نیست، تصریح کرد: حقیقت وجودی انسان همان حقیقت مجرد اوست که این حقیقت مجرد لایه هایی دارد که هرلایه اش در حقیقت فانی و مقدمه ای برای لایه برتر دیگری است به عنوان مثال هوای نفس، ادراکات حسی، خیال و وهم اینها مقدمه اند و فانی در عقل اند و خود عقل مقدمه و فانی در قلب و حقیقت قلب، حقیقت انسانیت است.

وی افزود: و این حقیقت انسانیت مساوی با عشق است که این عشق و علاقه در همه افراد مشترک است و در واقع عشق حقیقت وجودی انسان را تشکیل می دهد و اگر کسی متعلق به مکتبی نباشد همانطور محبت و عشق خود را خرج می کند و شیعه یک منطق دارد و افتخارش اینست که درمقابل همه فرقه ها و مکاتب دیگر، اتصالش با ملکوت با رفتن پیامبر قطع نشده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه همه هستی تجلی حب خداست و انسان محبت است چرا که خداوند با رحمتش او را خلق کرد و رحمت تجلی حب خداست و درواقع همه موجودات تجلی حب و عشق خداوند هستند، خاطرنشان کرد: در واقع این مکتب، تنها مکتبی است که اتصالش با آسمان هیچگاه قطع نشده است و این قدرت ملکوتی هیچ جای دیگر وجود ندارد.

 حجت الاسلام نخاولی با بیان اینکه محبت واژه ای است که تعریف ندارد و سهل الممتنعه است، تصریح کرد: عمق و ژرفای دوست داشتن غیرقابل وصف است و محبت در آثار آن تعریف می شود بدین معنا که محبت حالتی است که نتیجه اش اعتقاد به یک موجود برتر می شود.

حب و عشق وسیله کمال و صعود انسان

وی افزود: دین برای عبور دادن انسان از حالت طبیعت آمده است و این وجه تمایز انسان با حیوان است چرا که حقیقت هستی هم براساس محبت بناشده، خلق شده و ادامه پیدا می کند و در این هستی کمال همان رسیدن به خداوند است و انسان مستقیم به خدا می رسد و برای این رسیدن باید از مرحله قبلی عبور کند و محبت و عشق وسیله این کمال هستند.

مدرس حوزه و دانشگاه مشهد با بیان اینکه محبت امام حسین(ع) مختص شیعه نیست چرا که همگان به سمت کمال برتر تشنگی دارند و اگر این تشنگی وجود ندارد و سیری کاذبی است دلیلی برنبود این حس کمال گرایی انسان نیست، تصریح کرد: دین برای ملکوتی شدن و شهود و لقاء خداوند آمده است و فلسفه دین برای رساندن انسان به حیات برتر است و البته اهداف وسطی و میانی نیز وجود دارد.

 وی با بیان اینکه سیره رسول اکرم (ص) از دو حالت خارج نیست یکی اینکه خلیفه بعد از خودشان تعیین کرده اند و یا تعیین نکرده اند که در هر دو حالت باز هم از سوی خلفای بعدی تخطی صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به دلایل عقلی و هم نقلی قرآنی و روایی حق اینست که پیامبر بعد از خودش مرامش را حفظ کند که در غیر اینصورت هدف همه انبیا از بین می رود همانطور که این هدف بعد از پیامبر از مسیر خودش منحرف شد.

 مدرس حوزه و دانشگاه مشهد افزود: با توجه به اینکه خلفای بعد از پیامبر طبق نص قرآن به سیره پیامبرعمل نکردند و وقتی این امر به خلفای بعدی رسید در واقع در زمان معاویه و یزید دین وارونه عرضه می شد و این مسیر انحراف در طول تاریخ گستره شد و در کربلا از انسانیت خبری نیست.

وی افزود: در واقع هدف امام حسین(ع) همان هدف پیامبر است که انسان را از طبیعت به ماوراء طبیعت برساند تنها موجودی که ظرفیت این موضوع را دارد و اسلام برای ماندن آمده است نه برای رفتن و از پیام های کربلا می توان به بصیرت و عشق و آگاهانه و عاشقانه کارکردن اشاره کرد.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه تازه و نو ماندن کربلا دلیلی بر ممتاز بودنش است، تصریح کرد: اصل سخن امام حسین(ع)در قیامش اینست که انسان محدود نیست و باید به سمت خداوند حرکت کند و برای این حرکت به برنامه ریزی، مدیریت و ساماندهی نیازدارد و این درحالی است که در زمان معاویه و یزید سیره و سنت و متن قرآن فراموش شده است و در این زمان جهالت روز به روز متراکم تر می شد.

وی درادامه به تبیین رمز ماندگاری واقعه عاشورا تصریح کرد: وقتی می توان از یک نهضت و قیام خدایی تاثیرگذاری و برد را انتظار داشت که در آن نیت صادقانه، بصیرت و اختیار پشت سرآن قیام باشد و این همان رمز ماندگاری واقعه عاشورا است./934/ت302/ب

ارسال نظرات