امام زمان و ارائه دین جدید
به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، محمد انصاری کارشناس شبکه وهابی وصال حق در برنامه«آن روی سکه» با پخش کلیپهایی از احادیث در مورد امام زمان(ع) مدعی شد که وقتی ایشان ظهور کند دین اسلام را نسخ کرده و دین جدیدی میآورد. بر اساس این گزارش، ادعای بی پایه نسخ دین اسلام از سوی این کارشناس در حالی صورت می گیرد که مطابق بسیاری از احادیث حضرت مهدی(ع) از دین و قرآنی که بر جدش پیامبر(ص) نازل شده دفاع میکند. در این راستا حدیثی در«اثبات الهداه، ج7، ص52» آمده است که پیامبر(ص) میفرماید: «الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ قائم(ع) از فرزندان من و هم نام و هم کنیه من است، خوی او، خوی من و رفتارش، رفتار من است، مردم را به طاعت و دین من وادار میکند و به قرآن، دعوتشان میکند». و نیز در روایت دیگری در«بحارالانوار،ج51، ص82» از پیامبر(ص) وارد شده است که: «یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ یَعْمَلُ بِسُنَّتِی؛ یکی از اهل بیت من قیام میکند و به سنت و روش من عمل میکند». بنابر این به تصریح این روایات، در زمان امام زمان(ع)، دین همان دین اسلام نازل شده بر پیامبر اسلام(ص) خواهد بود. با توجه به این نکته باید گفت مقصود از آن روایاتی که در آنها سخن از دین جدید به میان آمده، این است که در زمان غیبت، بدعتهایی در دین گذاشته میشود و احکامی از قرآن و اسلام، بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر میشود، بسیاری از احکام و حدود چنان فراموش میشود که گویا اصلاً از اسلام نبوده است، بسیاری از مسلمانها ارکان اسلام را رها میکنند و به ظواهر آن اکتفا میکنند، از اسلام، جز نماز و روزه و اجتناب از نجاسات، چیزی نمیدانند، در بازار و کوچه و خیابان و خانه، اثری از اسلامشان پیدا نیست، اخلاقیات و دستورات اجتماعی را اصلاً از اسلام، محسوب نمیکنند، محرمات الهی را با حیلههای گوناگون و تأویلات صوری جایز میشمرند و از ادای حقوق واجب خودداری میکنند. طبیعی است که در چنین اوضاعی، اگر امام زمان(ع) ظهور کند و به ابطال بدعتها بپردازد و احکام و قوانین اسلام را به طور کامل و با تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی به اجرا بگذارد و حدود اسلامی را بدون سهلانگاری اعمال کند، چنین دینی برای مردم، تازگی خواهد داشت و با تصوری که آنها از اسلام داشتهاند، متفاوت خواهد بود. در تأیید این مطلب، به روایتی در«بحارالانوار، ج 51، ص 30 ، ح 7، به نقل از ارشاد شیخ مفید» از امام صادق(ع) استناد میکنیم که میفرمایند: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ(ع) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ ؛ وقتی قائم(ع) ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت میکند و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتادهاند، هدایت میکند، آن جناب، مهدی(ع) نامیده شده، چون به چیزی که مردم از آن دور شدهاند هدایت میشود و قائم(ع) نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام میکند». خلاصه اینکه، آنچه حضرت مهدی(ع) به سوی آن دعوت میکند چیزی جز اسلام ناب و حقیقی و نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) نیست، اما به خاطر دور شدن مردم از این اسلام، در قرنها و بروز بدعتها در دین، این اسلام برای آنها تازگی خواهد داشت./9161/ت303/ن