حجتالاسلام پورسید آقایی:
رهیافتگان مکتب عاشورا سختیهای دوران ظهور را تحمل میکنند
خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آینده روشن گفت: جریان ظهور ادامه جریان عاشورا است و یاران مهدی(عج) همان حسینیان زمان هستند و باید در کوره عاشورا آبدیده شد تا بتوان سختیهای دوران ظهور را تحمل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیدمسعود پورسید آقایی، مدیر مؤسسه آینده روشن صبح امروز در مدرسه علمیه حجتیه قم در نشست علمی عاشورا و انتظار به بیان پیوندهای میان عاشورا و دوران ظهور امام زمان(عج) و چرایی این پیوندها پرداخت و سپس نمونههایی از انتظار راستین و دروغین ارائه کرد.
وی در ابتدا گفت: عاشورا عقبه فرهنگی انتظار است و منتظران باید جا پای یاران حسین(ع) بگذارند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: باید به کتابهای مرجع و حدیثی مانند کامل الزیارات مراجعه کنیم تا بدانیم امام حسین(ع) برای ما چه کرده است.
وی جایگاه امام حسین(ع) را در میان دیگر ائمه بیبدیل دانست و افزود: کسی از امام صادق(ع) میپرسد، «ما لمن زار الحسین(ع)؟» حضرت میفرمایند «کمن زار الله فی عرشه» یعنی مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند، پس از آن سؤال کرد: «ما لمن زار احدا منکم؟» فرمود: «کمن زار رسول الله» و این بیانگر جایگاه امام حسین(ع) است.
در همه جنبهها هیچ روزی مانند روز حسین نیست
وی ادامه داد: این که میگویند «شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی»، هر گاه آب گورایی آشامیدید به یاد حسین(ع) باشید، باید دانست که در ادبیات روایی ما آب کنایه از علم است، یعنی شیعیان من هر کدام از این معارف ناب دینی به دستتان رسید از برکت خون حسین(ع) است و او را یاد کنید.
حجتالاسلام پورسید آقایی گفت: آنان قسم خورده بودند که چیزی از قیام امام حسین(ع) باقی نگذراند، اما به برکت خون امام حسین(ع) بنیامیه نابود شد و مردم متأثر شدند و مکر بنیامیه را شناختند.
وی خاطرنشان کرد: در زیارت عاشورایی ما میگوییم «السلام علیک یا اباعبدالله» به این معنی که نمیتوان به مقام عبودیت بدون حسین(ع) رسید.
نویسنده کتاب «عاشورا و انتظار» بیان داشت: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» فقط در بعد مصیبت نیست، در همه جنبهها هیچ روزی مانند روز حسین(ع) نیست.
وی اظهار داشت: دوران امام حسین(ع) مانند دوره امیرالمؤمنان یا دیگر ائمه(ع) نیست، دورهای است که اگر امام قیام نکند، دین از میان رفته است و زمینه برای فعالیت ائمه بعد فراهم نمیشود.
یاران مهدی همان حسینیان زمان هستند
حجتالاسلام پورسید آقایی تأکید کرد: همانگونه که یاران حسین(ع) در راه اسلام سر از پا نمیشناختند، منتظران مهدی نیز باید همین کار را بکنند.
وی با بیان اینکه اگر حسین(ع) برای نجات اسلام اقدام کرد، امام مهدی(عج) نیز همین کار را خواهد کرد، ابراز داشت: امام زمان(عج) در عصری که اسلام را با هواهای نفسانی خود تأویل میکنند قیام خواهد کرد تا اسلام را از این تفسیرهای نابخردانه نجات دهد.
رییس مؤسسه آینده روشن بیان کرد: ثارالله فقط لقب امام حسین(ع) نیست، بلکه به امام زمان(عج) نیز اشاره دارد.
وی گفت: شعار یاران مهدی(ع) یا لثارات الحسین(ع) است، و این جریان ظهور ادامه جریان عاشورا است و یاران مهدی(عج) همان حسینیان زمان هستند و در این کلاس ثبتنام کردند و آبدیده شدند.
حجتالاسلام پورسید آقایی افزود: تأکید روایات بر این که 9 فرزند امام حسین(ع)، مهدی امت است نیز به همین دلیل است، یا در برخی از روایات آمده است که عاشورا روز ظهور است که نشانگر پیوند عاشورا و ظهور است.
باید از عاشورا راهی برای زندگی امروز بیابیم
وی بیان داشت: در ایامی که منتسب به امام زمان(عج) است، زیارت عاشورا و یاد امام حسین(ع) توصیه شده است، از طرفی در برخی ایام خاص امام حسین(ع) نیز ذکر دوازدهمین امام آمده است.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی افزود: باید از این اشارات رهیافتی برای امروز خود پیدا کنیم، و اصرار میان پیوند این دو نشاندهنده این است که ما یک نمونه عینی و سرمشق برای زندگی داریم و امام حسین(ع) الگو بودن آنان را امضا کرده است.
وی گفت: باید در کوره عاشورا آبدیده شد تا بتوان سختیهای دوران ظهور را تحمل کرد.
حجتالاسلام پورسید آقایی با اشاره به اینکه باید نگاهی به اصحاب حضرت اباعبدالله(ع) بیندازیم، گفت: امکان دارد که ما نیز مانند جزو واگذارندگان امام مهدی(عج) باشیم، باید پرسید که آیا فریاد هل من ناصر امام زمان(عج) ما بلند نیست، جای کار بسیار هست و عرصههای بسیاری خالی مانده است.
وی به بیان ویژگیهای اصحاب امام حسین(ع) پرداخت و گفت: ابنعباس، محمد حنفیه، جعفر به امام نپیوستند، همچنین پس از خبر شهادت مسلم خیلیها از امام جدا شدند چون به انگیزه حکومت آمدند.
عاشورا محک و معیار ما است
رییس مؤسسه آینده روشن گفت: برخی از ما تا وقتی که ما را تحویل میگیرند، روحانی بودن خود را ابراز میکنیم، و هنگامی که فرد در معرض تهدید است، از اظهار روحانی بودن خودداری کنیم.
وی با اشاره به اینکه مشابهت در دورههای مختلف وجود دارد، گفت: یک عده در میان راه از حسین(ع) جدا شدند و عدهای در میان راه به وی پیوستند و کسی مانند عبیدالله حر جوفی را هم خود امام به دنبالشان رفتند اما به راه نیامد، یک عده مانند حر در روز عاشورا به امام حسین(ع) ملحق شدند، یا کسی همچون ضحاک مشرقی اسبی را در خیمه پنهان کرد و در روز عاشورا از اردوگاه امام حسین(ع) فرار کرد.
حجتالاسلام پورسید آقایی گفت: باید خود را بسنجیم و مراقب باشیم جزو جاماندگان از نهضت حسینی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه بحث عاشورا مربوط به گذشته نیست، اظهار داشت: عاشورا محک و معیار ماست، ما نباید امام زمان خود را تنها بگذاریم و آنان امام زمان را تنها گذاشتند و بدبخت شدند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: کسانی که در وادی منتظران ثبتنام میکنند نیازمند چنین عقبههایی هستند تا در سختیها از میدان به در نروند.
امکان لغزش انسان در هر زمان وجود دارد
وی ادامه داد: ما گاه نیز اسیر زن و بچههای خود میشویم و به یاری دین نمیشتابیم، حرف امام زمان(عج) را زمین میگذاریم.
حجتالاسلام پورسید آقایی بیان کرد: انتظار عمل است، افضل الاعمال انتظار الفرج حالت قلبی یا نیت نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما دو نوع انتظار داریم، یک انتظار راستین و یک انتظار دروغین، که انتظار اهل کوفه برای امام حسین(ع) از این نوع انتظارهای دروغین بود.
رییس مؤسسه آینده روشن با بیان اینکه جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا سند ندارد اما واقعیت است، افزود: در هر زمان و در هر مکان صحنه جدال حق و باطل به جود آمده است.
وی گفت: باید پیوسته مراقب خود باشیم، امکان لغزش انسان در هر زمانی وجود دارد، و هیچ گاه تضمینی برای لغزش نیافتن انسان وجود ندارد./914/پ201/پ
ارسال نظرات