۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۴۹۸۱۶
مدیر گروه روان‌شناسی پژوهشکده باقر العلوم:

رویکرد اسلام نسبت به تربیت ارزش‌ها در برابر رویکردهای سکولار و سنتی جامعیت دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی پژوهشکده باقر العلوم(ع) گفت: رویکرد اسلامی به تربیت ارزش‌ها، هم نسبت به رویکردهای لیبرال و سکولار مدرن و هم نسبت به رویکردهای سنتی و دینی جامعیت دارد.
همايش تعليم و تربيت ارزش ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد خطیبی، مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی پژوهشکده باقر العلوم(ع) پیش از ظهر امروز در سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی «تعلیم و تربیت ارزش‌ها» گفت: رویکرد واژه‌ای شناخته شده است و بالاتر از متد و روش دانسته می‌شود، و با نگرش فرد ارتباط دارد.
وی افزود: ضرورت بحث از رویکردهای رایج به تربیت ارزش‌های دینی به ضرورت بحث از ارزش‌ها بازمی‌گردد، ما برای اقامه ارزش‌ها باید الگویی داشته باشیم و مبنای الگوهای توسعه و پیشرفت این رویکرد به تربیت دینی است.
مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی پژوهشکده باقر العلوم(ع) با اشاره به این‌که رویکردهای رایج دینی و فلسفی فضیلت‌مدار بر آموزش سیرت شایسته و تربیت منش مطلوب تکیه کرده‌اند، افزود: رویکردهای رایج غیردینی بر خودشکوفایی و خودتبیینی ارزش‌ها اصرار می‌ورزند.
وی ادامه داد: مطالعه خاستگاه و واکاوی ذهنیت سکولار حاکم بر این رویکردها، تفاوت کلی نگرش آن‌ها با رویکرد اسلام به دین را به خوبی روشن می‌سازد.
حجت‌الاسلام خطیبی با اشاره به رویکردهای رایج به تربیت ارزش‌ها، ادامه داد: در رویکرد رایج به تربیت ارزش‌ها، رویکرد دینی به تربیت ارزش‌ها و رویکرد سکولار به تربیت ارزش‌ها وجود دارد.
وی در توضیح رویکردهای دینی به تربیت ارزش‌ها اظهار داشت: رویکردهای دینی و برخی از رویکردهای فلسفی فضیلت‌گرا و مبتنی بر واقع‌گرایی ارسطویی و واقع‌گرایی جدید، معتقد به لزوم تربیت ارزش‌ها، به ویژه ارزش‌های اخلاقی‌اند و رویکرد «منش‌پروری یا سیرت‌آموزی» را اتخاذ کرده‌اند.
مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی پژوهشکده باقر العلوم(ع) در توضیح رویکردهای سکولار به تربیت ارزش‌ها خاطرنشان کرد: خاستگاه اصلی رویکردهای جدید سکولار، عصر نوزایش و انقلاب علمی، و در واکنش به نهاد دینی غرب بوده است.
حجت‌الاسلام خطیبی افزود: با توجه به چالش اصلی رویکردهای سکولار و دینی رایج در تعامل‌بخشی به معرفت‌شناختی‌های عقل و دین، و در نتیجه ناتوانی از ارائه الگویی جامع برای تربیت هماهنگ ارزش‌های دینی و عقلانی است باید به رویکرد جامع اسلام به عقل و دین روی آوریم.
وی با اشاره به این‌که تربیت اسلامی منحصر در انتقال مفاهیم با تکیه بر روش‌های سنتی نیست، افزود: می‌توان ترکیب متناسبی از روش‌های انتقالی و اکتشافی، تلقینی و تلویحی، و مستقیم و ضمنی را برای تربیت دینی در معنای اسلامی آن به کار برد.
مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی پژوهشکده باقر العلوم(ع) در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد اسلامی تلفیقی از رویکردهای تبیینی و تلقینی ارزش‌ها است، و نامیدن آن به رویکرد دینی جامع نشانی از تمایز و گامی به سوی عرضه جهانی آن خواهد بود.
وی ادامه داد: رویکرد اسلامی به تربیت ارزش‌ها، هم نسبت به رویکردهای لیبرال و سکولار مدرن و هم نسبت به رویکردهای سنتی و دینی جامعیت دارد./914/پ202/پ
ارسال نظرات