۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۵۰۳۰۳
معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی امام رضا:

نگاه حاشیه ای به پژوهش ثمره ای در تولید علم ندارد

خبرگزاری رسا ـ اگر نگاه آموزش، پژوهش محورانه باشد امکان پرورش عالمان آگاه افزایش یافته و نهایتاً شاهد تولید دانش و معرفت دینی خواهیم بود.
معاون پژوهش موسسه آموزش عالي امام رضا
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، سید حسین اسحاقی معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا به تبیین اهمیت و نقش پژوهش در کشور، مخصوصاً در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: پژوهش برآیند نظام آموزش و در متن فرایند تحصیل است؛ نظام آموزشی با بهره گیری از برنامه های آموزشی و تأمین متون، محورها و سرفصل‌های مناسب می‌تواند نیروهای انسانی را در حیطه پژوهش، آموزش و تبلیغ پرورش داده و افراد توانمندی به جامعه تحویل دهد. 
وی افزود: اگر نگاه آموزش، پژوهش محورانه باشد و از همان ابتدا پژوهش حضور فعال در برنامه‌های آموزشی داشته و با جدیت در تحقیقات کلاسی و تهیه مقالات حضور یابد امکان پرورش عالمان آگاه و پاسخگو به نیازهای پژوهشی به وجود آمده و نهایتاً این امر به تولید دانش و معرفت دینی منجر خواهد شد.
 
اسحاقی تصریح کرد: اما اگر به پژوهش نگاه جانبی و حاشیه‌ای شود چرخه آموزش نیز ناتمام مانده و ناکارآمد خواهد شد، نهایتاً دانشی تولید نشده و بر معرفت دینی افزوده نخواهد شد؛ بنابراین شایسته است آموزش پژوهش محور و تربیت مدار به عنوان یک اصل اساسی در برنامه ریزی‌ها و فرایندهای آموزش مد نظر قرار گیرد تا نهایتاً شاهد تربیت نیروهای انسانی کارآمد و نخبه در عرصه تحصیل و تبلیغ باشیم.
 
طلاب از امور پژوهشی غافل نشوند 
معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهتمام طلاب و دانش‌پژوهان به امر پژوهش از ابتدای دوران تحصیل ابراز داشت: طلاب باید از همان ابتدای ورود به امر تحصیل در کنار امر آموزش به پژوهش نگاه ویژه داشته و از این امر غافل نشوند چرا که آنچه آن‌ها را در آینده تبدیل به افرادی توانمند می‌کند همین انجام تحقیقات و پژوهش‌ها است.
 
وی تصریح کرد: حضور به هنگام پژوهش در کنار آموزش و دغدغه شدن این مبحث برای دانش‌پژوهان، می‌تواند حس جست‌وجوگری را در طلاب نهادینه کرده و نهایتاً شاهد به ثمر نشستن شکوفه‌های تولید علم باشیم در صورتی که متأسفانه امروز این روحیه کمتر در طلاب دیده می‌شود و آثار آن نیز در مرحله نگارش پایان نامه‌ها و تهیه مقالات علمی فاخر به وضوح مشاهده می‌شود. 
اسحاقی با اشاره به اینکه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نهادی برخاسته از متن حوزه است، به اقدامات معاونت پژوهش برای توانمند کردن طلاب در عرصه های تحقیقی و پژوهشی اشاره کرد و ادامه داد: این معاونت در راستای تقویت انگیزه پژوهشی طلاب و زمینه سازی برای انجام پژوهش به عنوان یکی از رسالت‌های این مرکز، ضمن فعال کردن پژوهش در فرایند تحصیلی طلاب با بهره گیری از چهره های برجسته این عرصه، اقدام به برنامه ریزی در عرصه‌های مختلف پژوهشی نموده که راه اندازی تشکل‌هایی در قالب هسته‌های پژوهشی، راه اندازی فصلنامه دانش پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی و برگزاری کارگاه‌های تحقیق و مهارت افزایی از جمله دستاوردهای آن است.
 
وی تدوین طرح نیازسنجی موضوعی پایان‌نامه‌ها، حمایت از پایان‌ نامه‌های پژوهشی، ایجاد بستری برای مطالعات دانش‌پژوهان و راه اندازی و افزایش کتب کتابخانه مرجع این مؤسسه را از دیگر اقدامات معاونت پژوهش جهت تقویت بعد پژوهشی طلاب عنوان کرد./905/د102/پ
ارسال نظرات