۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۵۱۳۶۱
آیت الله مظاهری:

کم‌کاری ادارات و گران فروشی بازاریان با محبت امیر مؤمنان تناسب ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: کم کاری و بیکاری در بعضی ادارات ما، گران فروشی و کم فروشی کسبه و بازاریان تناسبی با محبت حضرت علی علیه السلام ندارد. این کم کاری ها و گره انداختن در امور مردم در واقع همان زنجیر و آتش جهنم است که ما آن را فراهم می کنیم.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در ادامه جلسات هفتگی در مسجد حکیم با اشاره به موضوع معاد و منازل آخرت، موضوع این جلسه خود را به تفسیر آیات مربوط به قیامت اختصاص داد و گفت: یکی از موضوعاتی که باعث کنترل انسان در زندگی می‌شود؛ یاد مرگ و تفکر در مورد عقوبت اعمال است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نفخ صور دو مرتبه در عالم اتفاق می افتد، یکی توسط اسرافیل که با دمیدن در شیپور، تمامی عالم به یک باره می میرند و بار دیگر از سوی میکائیل که باعث می شود همه عالم دوباره زنده شوند.

 

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه اصفهان در ادامه اظهار داشت: طبق آیات آخر سوره یس، همه عالم برای حسابرسی در محشر صف می کشند؛ اما مکان و کیفیت این صف برای ما مشخص نیست.

 

وی در ادامه گفت: در صحرای محشر دیگر اثری از نور و روشنایی خورشید نیست و طبق روایات تنها خورشید تابان محشر، نور ولایت اهل بیت علیهما السلام است و هر کس به میزان بهرمندی از این نور، نورانی به صف محشر می آید.

 

حضرت آیت الله مظاهری درباره عالم محشر ابراز داشت: طبق آیات قرآن این عالم 50 هزار سال طول می کشد و این مدت برای اهل ایمان و بدکاران یکسان نمی گذرد و مؤمنان زیر سایه ولایت علی بن ابی طالب حساب پس می دهند و مانند برقی جهنده وارد بهشت می شوند.

 

وی در خصوص کیفیت محشر بدکاران اظهار داشت:طبق آیات قرآن، محشر بدکاران تاریک، طولانی و زجر آور است. طبق آیات سوره واقعه، بدکاران 50 هزار سال زیر دود و حرارت سخت جهنم هستند و این دود چیزی جز تجلی گناهان دنیوی آنها در روز حساب نیست. این دود و حرارت ناشی از توجه انسان در دنیا به خواسته های هوای نفس است و تجمل گرایی یکی از مصادیق توجه به هوای نفس است. 

 

رییس حوزه علمیه اصفهان«مترفین» را یکی از گروه هایی دانست که در آتش جهنم و عذاب الهی گرفتار هستند و افزود: خدا در سوره واقعه می گوید«انهم کانوا قبل ذلک مترفین». اتراف به تعبیر امروزی همان تجمل گرایی است؛ چرا که تجمل گرایی زمینه ساز گناهان بزرگی است؛ چرا که انسان برای تجمل گرایی و زر اندوزی بی اندازه اقدام به گناهانی مانند زیر پا گذاشتن حق الناس، دروغ، تهمت، کم فروشی، گران فروشی و... می کند و این دامنگیر انسان ها در روز قیامت می شود؛ از این رو نباید این تجمل گرایی را نادیده و کوچک در نظر گرفت؛ چرا که  این جرائم در روز قیامت بزرگ می شوند.

 

وی با اشاره به زنجیرهای جهنمی که دست و پای گناهکاران را می گیرد، خاطرنشان کرد: تجمل گرایی و گناهان به خصوص حق الناس از جمله کارشکنی، گره در زندگی مردم ایجاد کردن همگی زنجیری می شوند و انسان را گرفتار و بدبخت می کند.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان در خصوص زنده بودن بهشت و جهنم گفت: طبق آیه«ان دارالاخره لهی الحیوان»، نتیجه می گیریم که آخرت زنده است و حتی آتش جهنم به عنوان شاهد به انسان می گوید:«ذلک بما قدمت....» و یا بهشت به بهشتیان می گوید: «کلوا واشربوا...».

 

وی در خصوص میزان سنجش اعمال گفت: حضرت امیر(ع) در روایتی می فرمایند: «انا میزان الاعمال» یعنی اعمال، با ترازوی ولایت من سنجش می شوند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در خصوص اهمیت و جایگاه ولایت ائمه طاهرین(ع) در آخرت اظهار داشت: طبق روایت همه پیامبران باید به واسطه شفاعت اهل بیت به بهشت بروند.

 

این مرجع تقلید با بیان عظمت و جایگاه شفاعت اهل بیت، به آیه پنجم سوره «ضحی» اشاره کرد و گفت: خدای متعال در آخرت به خاطر وجود پیامبر(ص)، آن قدر محبین اهل بیت را می آمرزد تا پیامبر از خدا خشنود شود.

 

وی در پایان لازمه بهره مندی از شفاعت را شباهت به حضرات معصومین دانست و گفت: اگر به دستورات اهل بیت عامل باشیم، میزان ما در روز قیامت پر بار خواهد بود ولی محبت مولا علی (ع) کافی نیست؛ کم کاری و بیکاری در بعضی ادارات ما، گران فروشی و کم فروشی کسبه و بازاریان تناسبی با محبت حضرت علی علیه السلام ندارد. این کم کاری ها و گره انداختن در امور مردم در واقع همان زنجیر و آتش جهنم است که ما آن را فراهم می کنیم.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به سختی زندگی مردم در شرایط کنونی، افزون بر تحریم خارجی و سوء مدیریت ،بازاری ها و کسبه را نیز در پیدایش این شرایط مقصر دانست و گفت: چرا بعضی کسبه در این شرایط، به جای گره گشایی درکار مردم، گره در امور مردم می اندازند. حضرت علی و زهرا(س) برای رفع نیاز نیازمند از غذای خود و خانواده انفاق می کردند و اگر ما شیعه ایشان هستیم باید خود را به صفات آنها شبیه کنیم تا شایسته بهرمندی از شفاعت آنها را داشته باشیم. /939/پ 201/س

ارسال نظرات