علم و آگاهی از ویژگی های حاکم اسلامی است
خبرگزاری رسا ـ یکی از صفات رهبری امت اسلامی برخورداری از علم و آگاهی کافی نسبت به معارف دینی است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نظام اسلامی با قید اسلامیت الزاماتی دارد که آن را از سایر حکومتها و نظامها ممتاز میگرداند، همین قید سبب شده تا ملاکها، معیارها، اصول حاکمیت و کیفیت تعامل حاکم و مردم، بر گرفته از معارف ناب اسلامی بوده باشد و این وجه تمایز نظام اسلامی از نظامهای سکولار و... است. یکی از این اوصاف علم و آگاهی از معارف دینی است که در یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین ملکی راد عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت به بررسی آن می پردازیم.
علم و آگاهی از معارف دینی:
با توجه به اینکه بحث ما در ارتباط با نظام اسلامی و حکومت دینی است یعنی نظامی که مبتنی بر معارف بلند و ارزشمند قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) پایهگذاری شده است، تردیدی نیست که رهبری در چنین نظام و حکومتی باید از علم و آگاهی کافی در زمینههای مختلف معارف دینی برخوردار بوده و در یک کلام، فقیه و دینشناس باشد تا در سایه چنین معرفت و شناختی از دین، بتواند با پیاده نمودن احکام دینی در مجرای صحیح خود، امت اسلامی را در جهت تأمین سعادت دنیا و آخرت یاری کند.
شکی نیست که در چنین نظام و حکومتی که براساس معارف اسلامی پیریزی شده است، اگر رهبری امت اسلامی به دست فردی باشد که از معارف دینی و تفقه در دین بهرهای نداشته باشد قهرا هدایت امت اسلامی به سوی سعادت و رسیدن به کمالات انسانی دچار اختلال خواهد شد و با عنایت به اهمیت این مطلب، امیرمؤمنان(ع) یکی از صفات رهبری امت اسلامی را برخورداری وی از علم و آگاهی کافی نسبت به معارف دینی میداند و در این زمینه میفرماید:«وَ قَدْ عَلِمْتُمْ اَنَّهُ لایَنْبَغی اَنْ یَکُونَ الْوالی عَلَی الْفُرُوْجِ وَ الِّدماءِ وَ الْمَغانِمِ وَ الاْحْکامِ وَ اِمامَةِ الْمُسْلِمینِ اَلْبخیلُ... وَ لا الْجاهِلُ فَیُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ، شما میدانید که سزاوار نیست فرد بخیلی بر ناموس و جان و غنیمتها و احکام مسلمین ولایت و رهبری یابد، و امامت مسلمین را عهدهدار شود و همچنین فرد نادان و جاهل نیز لیاقت رهبری را ندارد تا با نادانی خود مسلمانان را به گمراهی کشاند».
برای اینکه امت اسلامی و جامعه مسلمین از گمراهی و از افتادن در ورطه هلاکت مصون و محفوظ بماند لازم است رهبری نظام اسلامی به عهده شخص عالم و فقیه و دینشناس باشد، این نکته مورد نظر امام علی(ع) بوده و در این زمینه میفرماید:«اِیُّهَا النّاسُ اِنَّ اَحَقَّ النّاسِ بِهذَا الاْمْرِ اَقْواهُمْ عَلَیْهِ وَاَعْلَمُهُمْ بِاَمْرِ اللّهِ فیهِ فَاِنْ شَغَبِ شاغِبٌ اسْتُعْیَبَ فَاِنْ اَبی قُوتِلَ، ای مردم سزاوارترین اشخاص به امر خلافت و حکومت، کسی است که نیرومندتر از همه و در آگاهی از فرمان الهی داناتر باشد، تا اگر آشوب گری به آشوب و فتنه انگیزی برخیزد، به حق بازگرداند و اگر ابا کرد و سرباز زد با او مبارزه کند».
بر طبق این سخن، آن حضرت یکی از دلایل برخورداری رهبری از علم و آگاهی را برای مبارزه با آشوب و فتنهگری میداند، یعنی همانگونه که علم و آگاهی رهبری در نظام اسلامی سبب مبارزه با گمراهی و ضلالت افراد گمراه و ضال میشود همچنین سبب شناخت آشوبها و فتنههای مختلف که با اشکال گوناگون ممکن است ظهور و بروز کنند، میشود.
بنابراین اگر جامعه اسلامی در مجرای صحیح احکام الهی قرار نداشته باشد و بدعتها جایگزین قرآن و دستورات دینی قرار گیرند، و رهبری امت اسلامی از توان درک و شناخت کافی در این زمینه برخوردار نباشد، در این صورت فتنه و آشوب سراسر اجتماع را فرا خواهد گرفت.
امام امیرمؤمنان(ع) در این زمینه میفرماید:«اِنَّما بَدْءُ وقوع الْفِتَنِ اَهْواءٌ تَتَّبَعُ وَ اَحْکامٌ تَبْتَدَعُ یُخالَفُ فیها کِتابُ اللّهِ وَتَیوَلّی عَلَیْها رِجالٌ عَلی غَیْرِدینِ اللّهِ فَلَوْ اَنَّ الْباطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخَفُ عَلی الْمُرْتادینَ وَ لَوْ اَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبسِ الْباطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ اَلْسُنُ الْمُعانِدینَ وَلکِنَ یُؤْخَذَ مِنْ هذا ضِعْثٌ وَ مِنْ هَذا ضِغْثٌ فَیُمْزَجانِ فُهْنالِکَ یَسْتَوْلی الشَّیْطانَ عَلی اَوْلِیائِهِ.»
«همانا آغاز و ابتداء پیدا شدن فتنهها هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی است نو آوریهایی که قرآن با آن مخالف است بنابراین گروهی با این دو انحراف (هواپرستی و بدعتگذاری)برخلاف دین خدا برگروهی دیگر سلطه پیدا میکنند، اگر باطل با حق ممزوج و مخلوط نمیشد بر طالبان حق چیزی پوشیده نمیماند و در مقابل اگر حق از باطل جدا و خالص میگشت زبان معاندین و دشمنان قطع میگردید و لکن قسمتی از حق و قسمتی از باطل را میگیرند و با همدیگر مخلوط میکنند و نتیجه چنین کاری تسلط شیطان بر دوستانش است.»
بر طبق سخنان یاد شده یکی از ویژگیهای مهم و اساسی رهبری در نظام اسلامی برخورداری وی از علم و آگاهی نسبت به معارف دینی است./907/د101/پ
ارسال نظرات