۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۱۵۲۵۴۷
حجت الاسلام جعفریان:

مسؤولان باید از مؤسسات پژوهشی مستقل حمایت کنند/ در کشور نخبگی چندان مورد اعتنا نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفریان با انتقاد از عدم حمایت از پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی از مسؤولان خواست از نهادهای پژوهشی حمایت کنند.
حجت‌الاسلام رسول جعفريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رسول جعفریان، رییس سابق کتابخانه مجلس ظهر امروز در مراسم تودیع خود با انتقاد از عدم حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه‌های فرهنگی کشور این است که از پژوهشگران حمایت‌های معنوی و مادی داشته باشند و به لحاظ عاطفی نیز اصحاب پژوهش، از پیر و جوان را محترم شمرده و مورد حمایت خود قرار دهند.

وی در ادامه افزود: حمایت معنوی از پژوهشگران و صاحبان علم و قلم از خواسته‌های قلبی ما در کتابخانه مجلس بود که دسترسی کامل و راحت به اسناد، منابع و کتب داشته باشند و به راحتی بتوانند از کتابخانه‌ها استفاده کنند.

رییس پیشین کتابخانه مجلس شورای اسلامی، احترام به پژوهش آزاد را سبب آزادی رأی در پژوهش دانست و اظهار داشت: احترام به خواسته علمی پژوهشگران برای انجام هر نوع تحقیق و دسترسی به هر نوع منبع برای رسیدن به نقطه ایده آل در پژوهش، باید مورد توجه قرار گیرد و احترام به پژوهش آزاد و ایجاد فرصت برای پژوهیدن، به ویژه در علوم انسانی، اگر همراه با آزادی رأی نباشد،‌ امکان دستیابی به واقعیت به صورت تمام و کمال وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام جعفریان با انتقاد از عدم حمایت از مؤسسات پژوهشی ابراز داشت: برخی پژوهش‌ها در کشور، رنگ دولتی به خودش گرفته و در حالی که دولت باید از مؤسسات پژوهشی حمایت کند و این حمایت نباید به استقلال مؤسسات لطمه وارد کند.

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعدادهای پژوهشی فراوان در دانشگاه‌ها بیان داشت: تجهیز و آبادانی کتابخانه‌ها،‌ یک گام مهم برای بهره‌برداری بهتر از استعدادهای دانشگاهی است و با توجه به نیروی جوان کشور ما،‌ باید حمایت خود را از مراکز دانشگاهی و پژوهشی بیش از پیش بیشتر کنیم.

وی با انتقاد از بی اعتنایی به نخبگان کشور افزود: علی رغم هیاهوها و اظهارنظرها در حمایت از نخبگان و مراکز دانشگاهی و پژوهشی،‌ در کشور ما نخبگی چندان مورد اعتنا نیست و برای جبران این موضوع لازم است تا کتابخانه‌های مهم و بزرگ کشور مورد حمایت خاص قرار گرفته و انتظار از مدیران آنها بالا رود.

 مدیریت حجت الاسلام جعفریان نقطه عطفی در مدیریت کتابخانه مجلس بود

همچنین دکتر محمد رجبی دوانی،‌ رییس جدید کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سخنانی،‌ مدیریت حجت الاسلام جعفریان را نقطه عطفی در مدیریت کتابخانه مجلس دانست و اظهار داشت: از ابتدای تاسیس کتابخانه مجلس به مدیریت آقای حائری،‌ مدیران مختلفی در تعالی و رشد این کتابخانه داشته‌اند که مدیریت حجت الاسلام جعفریان،‌ زحمات یک نسل مدیریت را به ثمر رساند و نقطه عطفی در مدیریت این کتابخانه بود.

وی در پایان افزود: من توصیف وی را از مرحوم پدرم شنیده بودم و به طوری که ایشان به من می‌گفتند که حجت الاسلام جعفریان با این سن و سال کم، زندگی شان سرشار از قلمات کتابی است./958/پ202/ع

 

ارسال نظرات