از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی؛
نشست علمی «چندگانهانگاری الوهیت در مسیحیت» برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) طی نشستی علمی، چندگانهانگاری الوهیت در مسیحیت را نقد و بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا امیر خواص، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سهشنبه شب در نشست علمی «چندگانهانگاری الوهیت در مسیحیت» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: حضرت عیسی موعود مسیح است در تورات ذکر میکنند که مسیح از نسل حضرت داوود است و برای این مطلب نسبنامهای ساختهاند و در انجیل متی و لوقا دست بردهاند که این دو نسبنامه با هم متفاوت است و با یکدیگر سازگار نیست.
وی افزود: این نسبنامهها با الوهیت حضرت عیسی(ع) که از سوی مسیحیان مطرح شده است سازگار نیست.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مسیحیت مدعی است که آیین ما وارث آیین یهودیت است و عیسی مسیح(ع) خدا است و آن را همان عیسی مسیح(ع) موعد بنیاسرائیل میگوییم که با نشانههایی که از عیسی موعد بنیاسرائیل در انجیل آمده است، این مطلب استنباط نمیشود.
وی به برخی از این نشانهها اشاره کرد و ادامه داد: پادشاهی از جنس بشر، رهاننده قوم بنیاسرائیل، نابودکننده امتهای مشرک، مسیحا بودن(یعنی با روغن مقدس مسخ شده است)، تشکیلدهنده حکومت الهی بر روی زمین، حاکم بنیاسرائیل و پادشاهی از نسل داوود برخی از این نشانهها است که از این نشانهها الوهیت حضرت مسیح(ع) برنمیآید بلکه برخی از این نشانهها نقطه مقابل این مطلب را اثبات میکند.
خواص اضافه کرد: عنوان پسر خدا در عهد عتیق وجود دارد، هم در عهد عتیق و هم در عهد جدید این عنوان تشریفی است، به این دلیل که پسر خدا بر 4 گروه اطلاق شده است.
وی ابراز داشت: این 4 گروه افراد خاص مانند داوود و سلیمان، همه بنیاسرائیل، نیکوکاران بنیاسرائیل و گناهکاران بنی اسرائیل محسوب میشوند پس نتیجه میتوان گرفت که این عنوان تشریفی است و به هرکسی اطلاق نمیشود.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نه در عهد عتیق و نه از تلمود و نه از عرفان یهود مطلبی بر الوهیت عیسی مسیح(ع) در نمیآید.
وی ادامه داد: در عهد جدید مجموعه مطالبی که از حضرت عیسی آمده است به معجزات و مواعظ و زندگینامه تقسیمبندی میشود، که در هیچکدام از اینها حضرت عیسی(ع) به صراحت اعلام نکرده است که من اله و خداوند هستم.
خواص خاطرنشان کرد: حضرت عیسی شریعت یهود و حضرت موسی(ع) را تأیید کرده است و بر برخی احکام تورات تعلیقاتی آورده است، انجیل به عنوان کتابی کامل نیست، زیرا عیسی(ع) پیامبری بود که ننوشت.
وی اضافه کرد: بخشی از انجیل زندگینامه حضرت عیسی(ع) است، در قرآن اشاره نشده است به اینکه کتاب را تحریف کردند بلکه گفته است که کلمات را از مواضع آن تحریف میکردند.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: حضرت عیسی(ع) پیدرپی اشاره میکند که من بنده خدا هستم، و اگر به پسر خدا بودن اشاره کرده، اصطلاح پسر خدا بودن را در معنای بنده خداوند به کار رفته است، در زمان به صلیب کشیدن وی عبارتی به معنای این از زبان حضرت عیسی نقل شده که خدایا من را رستگار کن، یا خدایا چرا مرا رها کردی، این جمله با خدا بودن حضرت عیسی(ع) متفاوت است.
وی گفت: همچنین در برخی انجیلها تعبیر نبی و پسر انسان بر حضرت عیسی(ع) اطلاق شده است اما واژه خداوند در جایی بر حضرت عیسی(ع) اطلاق شده است این واژه معادل رب عربی و لرد انگلیسی به معنای آقا، مالک و صاحب است.
خواص افزود: این تعبیر خدا و خداوند در تورات نیز به کار رفته است که به معنای خدا و خداوند نیست.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه بنای نقد سندی کتاب مقدس را نداریم، افزود: ما کتابهایی که اکنون وجود دارد را حجت در نظر گرفته و به نقد مطالب موجود این کتابها میپردازیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انجیل یوحنا به دنبال اثبات الوهیت خدا است و میگوید عیسی(ع) پسر یگانه خداوند است و دلیل آن این است که پدر ندارد، اما در اناجیل به حضرت آدم(ع) نیز گفته میشود پسر خدا زیرا ایشان نه پدر و نه مادر دارد./914/پ202/پ
ارسال نظرات