ویژه نامه اینترنتی «مهربان تر از پدر» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی«مهربان تر از پدر»، ویژه امامشناسی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «مهربانتر از پدر» شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
رویکرد عقلی بر ضرورت وجود امام، امامت شاه راه هدایت، معنا و مراتب امامت، امامت شیعی در اندیشه امام خمینی(ره)، معرفت امام و رابطه آن با ایمان و نجات، ولایت و کمال دین، مسأله امامت از نگاه رهبر معظم انقلاب، امامن دوازدهگانه در قران و سنت، محدوده علم امام به نقل از قرآن و علم غیب معصومین ازجمله مقالات این ویژهنامه است.
امامت؛ شاه راه هدایت
در این مقاله درباره امامت می خوانیم: مسأله امامت و نحوه موضعگیری در قبال آن، حقیقتی است که نه تنها خط مشی انسان را در طول حیات دنیوی معین میکند، بلکه سرنوشت آینده او را نیز ترسیم خواهد کرد، اینکه فرد در شاهراه هدایت گام بردارد و یا در بیراهه جاهلیت قدم نهد، ثمره این انتخاب است.
به بیان دیگر، رسیدن به سعادت جاودانه و یا شقاوت ابدی، نتیجه پذیرش و یا عدم قبول این اصل اسلام است، از این روست که امام رضا (ع) می فرمایند: «هر کس بمیرد در حالی که عارف به امامانش نباشد، به مرگ جاهلیت مرده است».
بر پایه اعتقاد به امامت است که معنا و مفهوم حقیقی اسوه در عرصه عمل عینیت می یابد، همان معنا و مفهومی که رشد و تکامل شخصیت انسان از ابتدای طفولیت، دانسته یا نادانسته بر پایه آن استوار است و هر فرد براساس همان دریافت، نحوه زندگی خویش را انتخاب کرده و راهی را که به آن منتهی می شود، برمیگزیند.
همچنین، این انتخاب تأثیر بسزایی در شالوده نفسانی و تربیتی هر فرد و دستیابی وی به سجایای انسانی و صیانت از آنها دارد، به دیگر سخن، امامت همان است که حق را از باطل، نیکی را از بدی و موجبات خسران را از بهره وری جدا میکند و انسان با پایبندی به اصول آن، با امام معصوم (ع) مرتبط شده و در سایه همراهی با او تکامل پیدا میکند، همچنین، امامت به انسان معیارها و سرفصلهایی را ارایه می دهد که باید به آنها ملتزم گردیده و از آنها آغاز کند و موضعگیریهای خود را نیز بر مبنای آنها انجام دهد.
امامت حتی در کیفیت اندیشیدن انسان و نیز در زندگی خصوصی و در فرهنگ و آداب و رسوم جامعه، نقش اساسی ایفا میکندع در یک کلام، باید گفت: مسأله امامت در متن حقایق انسان و در سرنوشت او جایگاه ویژه داشته و در تمام زوایای زندگیاش تأثیری ژرف می گذارد، براین اساس، در برابر مسأله امامت، موضعی صریح و روشن لازم است تا هر انسانی از وضعیت خویش آگاه شود تا مباد آن سان که امام رضا (ع) فرمودند، به مرگ جاهلیت از دنیا برودع از آنجا که در کلام آن امام همام، نجات از هلاکت با عبارتی عام و فراگیر به معرفت امام مشروط شده، این حکم تمام انسانها را شامل می شود، حتی اگر به اسلام نیز گردن ننهاده باشند، زیرا حضرت فرمودند: هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.
امامت شیعی در اندیشه امام خمینی(ره)
در مقاله دیگری امامت شیعی در اندیشه امام خمینی(ره) چنین مطرح شده است: امامت ، ریاست عام دینی است که شخصی از ناحیه خداوند ، آن را دارا است، امام خمینی (ره) درباره امامت ، اندیشه پویا وتحول بخشی ارائه کردهاند، ایشان با استدلال عقلی ثابت می کنند که امامت ، جهت نگهبانی از دین واجرای قوانین الهی وتکامل بشر ضرورت دارد، امام ، بیان کننده خط مشی شیعه و رهبر این تشکیلات بزرگ است، امام ، در قوس صعود ، از لحاظ درجه وجودی ، برترین مقام بشری است و مقام امامت ، حقیقتی عینی است، آنچه که پیامبر و امام را با غیب مرتبط میکند، عنصر ولایت است.
امام ، دارای عصمت و مقام ولایت است و منصوب از ناحیه خداست ، نه وکیل از ناحیه مردم، اطاعت از امام در طول اطاعت الهی است واطاعت ازخدا محسوب میشود، از این رو امام ، حلقه اتصال عالم خلق به حق است، امام ، مبدأ فیض یا واسطه فیض یا واسطه فیض الهی است، او انسان کامل و مصباح هدایت و راهنمای انسانهای سرگشته است .
امام در حوزه نظری و رفتاری ، الگوی کامل انسانیت است و شیعه باید به او مقتدا باشد، دلایلی همچون نشر معارف اسلامی ، گسترش عدالت و اجرای احکام دینی وجود و لزوم امامت را عینی میسازد.
در اندیشه امام خمینی (ره) مبنای امامت را باید در حدیث ثقلین جستجو کرد، مهجوریت قرآن وعترت ، به مهجوریت یکی از آن دو است، آن دو ، حقیقتی واحدند ودست برداشتن از عترت ومهجوریت آن ، سبب مهجوریت قرآن میشود.
امامان شیعه ( ع) در عمل خویش ، استراتژی واحدی داشتند ، اگر چه رویکردها به این استراتژی متغیر ومتفاوت بوده است ، لکن روح حرکت و نگاهها واحد بوده است، در این استراتژی واحد ، تشکیل حکومت اسلامی و عدالت خط واحد بوده و در هر حال مهجوریت عترت ، سبب پیامدهای ناگواری ، همچون تفرقه وحاکمیت ستمگران شده است .
ولایت و کمال دین
در این مقاله چنین آمده است: اندیشه ختم نبوت وپایان یافتن سلسله رسالت ازضروریات تعالیم اسلامی وایمان به پیامبر(ص) ملازم با ایمان به خاتمیت او است، از لازمه خاتمیت، جهانی وجاویدانی بودن اسلام است ، هرکس با محتوای قرآن و پیام پیامبراکرم(ص)، اندکی آشنای داشته باشد به خوبی این مطلب را درک میکند که قرآن فراقومی ونژادی واقلیمی سخن می گوید، و مخاطبش تمام انسانها درگستره تاریخ تا قیامت است و خود را راهنمای همه مردم دانسته ، و جهانیان را ازسرکشی در برابرفرمانهای الهی بیم داده است، کمال و جامعیت اسلام نیز از مسایل قطعی وغیرقابل انکاراست، حتی دربرخی ازروایات منکرین کمال دین به شدت مورد نکوهش قرارگرفته اند .
دراین میان نقش ولایت وامامت ائمه معصومین (ع) دررأس آنها علی (ع) را درکمال دین نباید نادیده گرفت، چون با پیوند دادن پیامبراکرم(ص) سلسله نبوت را به رشته ولایت وامامت ، کمال دین تأیید شد و تبیین و تفسیرناگفتههای دین با انتصاب علی(ع) به ولایت و رهبری امت اسلامی ومعرفی امامان بعد از او از سوی رسول خدا(ص)، تضمین شد، از این رو بخشهای زیادی ازآموزههای دینی مرهون تبیین و تفسیر اوصیای منصوص رسول خدا(ص) است، آیات وروایات فراوان، مستند این گفتاراست، به ویژه آیات تبلیغ و اکمال دین که به روشنی از اهمیت ولایت سخن میگویند.
دوحدیث معروف ومتواترغدیروثقلین نیزنقش ولایت درکمال دین وارتباط عمیق وناگسستنی اهل بیت(ع) با قرآن را به تصویرکشیده ، و راه رسیدن به سعادت و رستگاری را در پیروی و اطاعت از قرآن و اهل بیت(ع) منحصرکرده اند.
ویژه نامه اینترنتی«مهربان تر از پدر»، ویژه امامشناسی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده است و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات