۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۵۳۹۳۸

هم‌اندیشی علمی اوضاع فرهنگی، دینی برزیل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هم‌اندیشی علمی اوضاع فرهنگی، دینی برزیل با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدی در سالن جلسات پژوهشگاه بین المللی المصطفی واقع در مجتمع امین برگزار شد.
حجت‌الاسلام سيدي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام حسین سیدی در هم‌اندیشی علمی اوضاع فرهنگی، دینی برزیل با اشاره به اوضاع فرهنگی کشورهای آمریکای لاتین گفت: دنیای غرب به صورت هوشمندانه در سراسر جهان، فعالیت‌های فرهنگی خود را علیه دین انجام می‌دهد.
این نویسنده و فعال فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: غرب برنامه‌های فرهنگی و تهاجمات خود را به صورت هوشمندانه و از مدت‌ها قبل در راستای اهداف تعیین شده و سیطره فرهنگی طراحی می‌کند.
وی با اشاره به جریانات فرهنگی یک سویه غرب، تصریح کرد: زمانی غرب برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی، دست به دامان مسلمانان می‌گشت، ولی متأسفانه این امر، روند عکسی را به خود گرفته و سهم بسیار اندکی از تولیدات علمی جهان متعلق به مسلمانان است.
سخنران این هم‌اندیشی با بیان این‌که آشنایی فرهنگی ما محدود است، یادآور شد: عمده آشنایی ما با کشورهای اروپایی و آمریکایی است، در صورتی که به طور مثال از ژاپن، به عنوان یکی از کشورهای غنی در عرصه ادبیات فرهنگی کودکان، شناخت چندانی نداریم.
وی با اشاره به قرابت فرهنگ شرق با فرهنگ ایرانی افزود: متأسفانه ادبیات دست چندم غربی‌ها به راحتی برای نسل آینده ما ترجمه می‌‌شود، ولی ادبیات بسیار غنی برخی از کشورهای شرقی به زبان فارسی ترجمه نمی‌شوند.
حجت الاسلام سیدی در ادامه ضمن اشاره به فرهنگ حاکم بر کشورهای آمریکای لاتین و تأثیر فرهنگ غرب در آن کشورها، اظهار داشت: وضعیت اباحی‌گری، از بزرگترین آسیب‌های فرهنگی حاکم بر فضای کشورهای آمریکای لاتین به شمار می‌رود.
این نویسنده و فعال فرهنگی و مذهبی با اشاره به معضل فروپاشی خانواده در برزیل تصریح کرد: بحث خانواده یکی از معضلاتی است که می‌توان آن را به صورت مستدل و منطقی مطرح کرده و برای آن چاره اندیشی کرد.
وی ادامه داد: با توجه به این که عشق محور اکثر آثار ادبی جهان بوده و جایگاه بسیار رفیعی در ادبیات ملیت‌های مختلف دارد، اکنون فرهنگ غرب حتی صدای نویسندگان و تولید کنندگان آثار ادبی را نیز در آورده است.
حجت الاسلام سیدی تأکید کرد: متأسفانه بنیان خانواده در کشورهای آمریکای لاتین، به خاطر اباحی‌گری متزلزل بوده و در خطر است، غرب به وسیله سیطره بر رسانه‌های جمعی و شبکه‌های تلویزیونی درصدد نشر هرچه بیشتر اباحی‌گری در جوامع بشری است.
 
وی با اشاره به تعریف‌های متفاوت فرهنگ غرب از خانواده یادآور شد: غرب در صدد تعویض تعابیر خانواده از نظر حقوقی است، به گونه‌ای که در ابتدا خانواده را متشکل از زندگی زن و مرد در کنار یکدیگر می‌دانست، سپس زندگی دو فرد در کنار یکدیگر را برای خانواده تعریف کرده و در مرحله بعد زندگی دو موجود زنده در کنار یکدیگر را به عنوان مصداق خانواده ذکر و تعریف کرده است.
این نویسنده و فعال فرهنگی و مذهبی با اشاره به اهمیت فرهنگ و خانواده در برخی از کشورها گفت: برخی از کشورها، علی رغم این که کشوری دینی محسوب نمی‌شوند، اهمیت فراوانی برای فرهنگ و جایگاه خانواده قائل هستند، به طوری که وزارت خانواده را راه‌اندازی کرده و در حدود چهار درصد بودجه کل کشور را به این وزارت خانه اختصاص داده‌اند.
وی با تأکید بر این که فطرت انسان گرایش به زندگی سالم خانواده دارد، خاطرنشان کرد: نگرانی مهم خانواده‌ها در غرب ترک شوهر و فروپاشی خانواده‌ها است، برخی از قوانین حاکم بر غرب به گونه‌ای تدوین شده‌اند که بنیان خانواده را هدف‌گیری کرده و مانع ازدواج راحت و تشکیل خانواده می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدی در ادامه با اشاره به فروتنی مردمان آمریکای لاتین اظهار داشت: با توجه به فروتن بودن مردم برزیل و احترام به اعتقادات طرف مقابل در این کشور، راه برای پذیرش و فراگیری مسائل اعتقادی باز است، این امر نقطه قوتی برای این کشورها به شمار می‌رود.
وی افزود: علی‌رغم تبلیغات غرب علیه دین، مردم برزیل با اعتقاد به خالق هستی از ادیان آسمانی پیروی می‌کنند.
این نویسنده و فعال فرهنگی و مذهبی با اشاره به فعالیت رسانه‌های غربی در کشورهای مختلف جهان، خاطرنشان کرد: سیطره و سلطه رسانه‌ای غرب به یک معنا، همان سیطره قوم مغولی است، با این تفاوت که غرب، فرهنگ کشورها را هدف گرفته و درصدد غارت و تاراج فرهنگی ملت‌های مختلف است.
وی با بیان این‌که، علی رغم شعار آزادی بیان در غرب، شرایط مساوی برای صداهای مختلف وجود ندارد، یادآور شد: سیطره و سلطه رسانه‌ای غرب در جهان، فعالیت رسانه‌های کوچک را تحت الشعاع قرار داده و مانع تأثیرگزاری این رسانه‌ها و شنیده شدن سخن آنان می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدی در بخش دیگری از سخنان خود اخلاص در کارها را مهمترین مسأله در فعالیت‌های فرهنگی و دینی برشمرد و تصریح کرد: امام خمینی(ره) با اخلاص خویش، توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و تأثیرات شگرفی را در جهانی ایجاد کند.
وی اوضاع فرهنگی دینی برزیل گفت: مردم کشورهای آمریکای لاتین به ویژه برزیل، به کشور و ملیت خود افتخار کرده و با نژادهای مختلف در کنار یکدیکر به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند، نسبت به فرهنگ خود علاقه خاصی داشته و به آن احترام خاصی قائل هستند.
وی با تأکید بر این که فطرت انسانی در همه عالم مشترک است، اظهار داشت: باید با نیازسنجی‌های دقیق فرهنگی، چهره واقعی و مثبت اسلام و جمهوری اسلامی را ارائه کنیم، تا شاهد تأثیرات خوب و تعامل فرهنگی کشورها باشیم.
حجت‌الاسلام سیدی در پایان ضمن اشاره به کمبود برنامه برای مسلمانان به ویژه ایرانیان مقیم کشورهای دیگر، افزود: متأسفانه، برنامه خاصی برای مسلمانان و ایرانیان مقیم خارج از کشور نداریم، اکثر کودکان و فرزندان مسلمانان و ایرانیان مقیم خارج از کشور در مدارسی بزرگ شده و آموزش می‌بینند که فرهنگ غرب بر آن حاکم است./907/د101/پ
ارسال نظرات