۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۵۴۳۶۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

بیداری اسلامی برگرفته از مدل انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای مرکزی تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که وحدت در مرحله حفظ عقیده جایگاهی ندارد بر لزوم اتحاد در برابر دشمنان تأکید کرد و اعتصام به ریسمان محکم الهی، حفظ عزت و عظمت اسلام و آرمان‌های والای نبی اعظم(ص) و اهل بیت(ع) را در گرو حرکت در این مسیر خواند.
بیداری اسلامی برگرفته از مدل انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام، عضو شورای مرکزی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وحدت جامعه اسلامی را برآمده از آموزه‌های اصیل دینی و مکتبی دانست و گفت: قرآن مجید و دستورات اهل بیت (ع) همواره مسلمانان را به اتحاد حول نقاطی مشترک همچون توحید، قبله، نماز، قرآن و رسول الله(ص) دعوت کرده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) از منادیان بزرگ وحدت اسلامی بود، اظهار داشت: ایشان این خصیصه دین را مبنا و اساسی برای بازیابی عزت اسلام و عظمت دین قرار داد و امروزه که به اعتراف دوست و دشمن بیداری اسلامی منطقه برگرفته از مدل موفق انقلاب اسلامی است، باید گفت این مدل براساس و مبنای وحدت اسلامی شکل گرفته است.

 

وی افزود: می‌توان از وحدت اسلامی به عنوان بهترین ایستادگی در شرایط کنونی نام برد؛ چراکه دشمنان داخلی و خارجی طرح نقشه‌هایی شوم و ایجاد اختلاف و تفرقه را در دستور کار قرار داده‌اند و این کار بهترین روش در برابر باج خواهی و زیاده طلبی دشمنان قسم خورده نهضت بیداری اسلامی است.

 

عضو شورای مرکزی تشکل اساتید سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تفسیر وحدت شیعیان و اهل تسنن به دست کشیدن از اصول و اعتقادات را نادرست خواند و بیان داشت: اشخاصی که چنین تفسیری دارند بدون تردید از مبانی محکم قرآن، دین و مذهب اهل بیت (ع) بهره چندانی نبرده‌اند زیرا سنت و سیرت اهل بیت پیامبر(ص) بهترین الگو و نمونه در این زمینه است.

 

وی در تبیین نقش ائمه(ع) در این‌باره اضافه کرد: با اینکه این بزرگان در مواضع مختلف با احتجاجات خود از حقیقت مذهب دفاع می‌کرده‌اند اما هیچ‌گاه اقدام به ایجاد اختلاف و شکاف نکرده و همواره در مجامع مسلمین حضور داشتند و باید پرسید آیا امام صادق (ع) به پیروان و شاگردان خاصشان توصیه نمی‌کردند که در جماعت مسلمین حاضر شده و به عیادت مریض‌های آنها رفته و در تشییع جنازه‌ها شرکت کنند؟

 

حجت الاسلام والمسلمین احتشام تصریح کرد: در راستای دفاع از اسلام، قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره اهل بیت(ع) باید نسبت به حفظ عقیده کوشید و این یعنی هر گروهی در جای خود با استدلال و دفاع بر پایه قرآن از مبانی خود دفاع کند و در این جهت نیازی به سب، فحش و ناسزاگویی نیست.

 

وی با بیان این‌که وحدت در مرحله حفظ عقیده جایگاهی ندارد بر لزوم اتحاد در برابر دشمنان تأکید کرد و ابراز داشت: باید پیرامون نقاط مشترک در جهت اعتصام به ریسمان محکم الهی، حفظ عزت و عظمت اسلام و آرمان‌های والای نبی اعظم(ص) و اهل بیت(ع) او به وحدت عملی رسید و هر کاری که در این مقوله اختلافات عقیدتی را نادیده گرفته و سد محکمی در برابر نفوذ کفار و منافقین ایجاد کند عین ثواب بوده و در جهت رسیدن به کمال است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه توجه به مشترکات و مواردی که مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق مسلمین با سلیقه‌های مختلف است را نخستین راهکار در جهت تقریب مذاهب دانست و گفت: در مرحله بعد نیاز به تحمل و پذیرفتن همدیگر به دور از جنجال آفرینی‌ها و تمسک به مشهورات بدون استدلال احساس می‌شود.

 

وی افزود: لازم است از عوام زدگی و کثرت گرایی در مباحث عقیده اجتناب شود و به جای آن از معالی امور شروع کرد، همچنین می‌توان گفت یکی از اساسی‌ترین راه‌کارها ایجاد انس و الفت بین مسلمین و توجه به این‌ مطلب است که همه مسلمانان آینده روشنی برای تاریخ می‌شناسند و آن بحث حکومت مهدوی(ع) است.

 

عضو شورای مرکزی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استفاده امام خمینی(ره) از تمام‌ ظرفیت‌های موجود اسلامی و توجه ایشان نسبت به حرص دشمنان برای ایجاد اختلاف بین طوایف مسلمین اظهار داشت: ایشان با تیزبینی خاصی از همان ابتدا مسأله قدس و اسرائیل غاصب را به عنوان مسأله جهان اسلام مطرح کردند تا به مستکبرین جهانی اعلام کنند که شیعه و سنی در برابر غصب سرزمین‌ها و تعرض به نوامیس ید واحده هستند.

 

وی افزود: دنیا فهمید هدف حضرت امام(ره) در مبارزه با طاغوت در ایران و دیگر ممالک اسلامی، صرفا استفاده از ظرفیت‌های شیعی نیست بلکه با بهره‌گیری و الهام از سفارشات قرآن و معارف اهل بیت(ع) همه مسلمین را در برابر تجاوز به اسلام و مسلمین در قالب های تجاوزات رژیم اشغالگر قدس، کتاب‌هایی چون آیات شیطانی، کاریکاتورهای موهن و توهین به شخص نبی اعظم(ص) متحد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین احتشام در پایان ابراز داشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز در رهبری انقلاب اسلامی با استفاده از این مبنای حکیمانه توانسته‌اند در صحنه‌های مختلفی که دشمن برای اختلاف شیعه و سنی وارد شده بود با تأکید بر وحدت حول مشترکات نقشه‌های دشمنان را تضعیف کرده و از آرمان های گرانقدر فرهنگ اهل بیت(ع) دفاع کنند./908/ت302/ج

ارسال نظرات