۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۵۴۷۳۶
آیت‌الله حسینی بوشهری:

آیت‌الله سبحانی مایه افتخار جهان اسلام و حوزه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت آیت‌الله سبحانی مایه افتخار جهان اسلام و همه حوزویان است، تجلیل و تکریم از این فقیه برجسته، متکلم، مفسر، رجالی را از ویژگی‌های هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی دانست.
مراسم اختتاميه هجدهمين المپياد قرآن و حديث مراسم اختتاميه هجدهمين المپياد قرآن و حديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، شامگاه دوشنبه نهم بهمن‌ماه در مراسم پایانی هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه حضرت آیت‌الله سبحانی مایه افتخار جهان اسلام و همه حوزویان است، تجلیل و تکریم از این فقیه برجسته، متکلم، مفسر، رجالی و در یک جمله این شخصیت جامع المعقول و المنقول را از ویژگی‌های هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی برشمرد.

 

وی تجلیل از حضرت آیت‌الله سبحانی را به سبب نقش قرآنی این شخصیت برجسته حوزه در کنار نقش‌های دیگر ی که دارد دانست و افزود: تفاسیر ارزشمندی که حضرت آیت‌الله سبحانی نوشته‌اند از تفسیر ترتیبی، موضوعی، آیات مشکله تا تفسیر سوره به سوره و آیه به آیه به سبب عمل به کلام نورانی امیرمؤمنان امام علی‌(ع) است که می‌فرمایند «قرآن را به نطق درآورید که قرآن هرگز سخن نمی‌گوید».

 

حضرت آیت‌الله سبحانی حقیقت دین و عالم ذوالفنون

 

مدیر حوزه‌های علیه با بیان اینکه منبع معرفت عالمان دین قرآن است و قرآن به زیبایی شخصیتی که امشب در محضر او هستیم را به ما معرفی می‌کند، تصریح کرد: امشب از شخصیتی تجلیل و تکریم می‌کنیم که حقیقت دین و جامعه و عالم ذوالفنون است، چنین شخصیت‌هایی را داریم و گاهی سراغ دیگران می‌گیریم، دچار حجاب معاصرت هستیم و نمی‌توانیم چهره‌های برجسته خود را ببینیم.

 

وی با اشاره به اینکه سیر و زندگی حضرت آیت‌الله سبحانی را با دقت مطالعه کرده و بیش از یکصد اثر علمی این مرجع تقلید در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده است، افزود:‌ به شما تبریک عرض می‌کنم استاد بزرگ حوزه، آفرین بر شما و آفرین بر همت والای شما و آفرین بر حوزه امام صادق‌(ع) که چنین شخصیت‌هایی را در دل خود پرورش داد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: تعجبم که این شخصیت بزرگ حوزه در سن 17 سالگی در عرصه منطق، معانی، بیان و بدیع کتاب می‌نویسد و جالب بر من این بود که در سن 28 سالگی شاگرد برجسته حضرت امام‌(ره) است و یک دوره اصول حضرت امام را به تقریر کرده و به زبان عربی نوشته و مورد تمجید امام راحل نیز قرار گرفته است.

 

وی، تقریر دوره اصول درس امام خمینی‌(ره) را در سن 28 سالگی کم ندانست و با بیان اینکه حضرت آیت‌الله سبحانی شاگرد برجسته آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله العظمی حجت کوه کمره‌ای و شاگرد برجسته فیلسوف و متکلم و مفسر معاصر مرحوم علامه طباطبایی هستند، اظهار کرد: حضرت آیت‌الله سبحانی از روزهای نخستینی که وارد حوزه‌های علمیه شدم، جزو شخصیت‌های تراز اول حوزه علمیه بود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت آیت‌الله سبحانی در فقه و اصول در جایگاه مرجعیت و در کلام صاحب‌نظر هستند و شخصیت ایشان با مقالات علمی که منتشر می‌کردند شکل گرفت، چاپ فروغ ابدیت ایشان را اثری تاریخی، تحقیقی، ذو ابعاد و باز کننده فضای جدیدی از تاریخ در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: ارائه مقالات فلسفی و پاسخ به دانشمندان فیزیکدان در عرصه‌های ماوراءالطبیعه کم مطلبی نیست.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی علامه مجلسی عصر حاضر

 

وی تجلیل و تکریم شخصیت حضرت آیت‌الله سبحانی را توفیقی برای جامعةالمصطفی العالمیه دانست و خاطرنشان کرد: گاهی علامه مجلسی را برای اینکه آثار پر خیر برکتی دارند مثال می‌زنیم و به طلاب علوم دینی معرفی کنیم، در حالی که حضرت آیت‌الله سبحانی علامه مجلسی، شیخ مفید و سیدمرتضی عصر ما است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به جامعیت شخصیت حضرت آیت‌الله سبحانی، گفت: بسیاری از علما در یک رشته کار می‌کنند، اما حضرت آیت‌الله سبحانی یک مجموعه‌ای از علوم انسانی را توأمان دارند، در مباحث فلسفی و کلامی صاحب نظر هستند آن هم نه کلام قدیم بلکه نقطه نظرات کلام جدید را رد و ومباحث فلسفه جدید را عالمانه بررسی و نقد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: این مرجع تقلید در ادبیات عرب موشکافانه و دقیق در مجامع عرب وارد می‌شوند و مقید هستند به زبان عربی با فصاحت و بلاغت صحبت کنند و در حوزه حکومت اسلامی اهل سخن بوده و پیام دارند و در مباحث علوم اجتماعی صاحب نظرند، در حالی که در کتابخانه مشغول مطالعه هستند رویدادهای جهان اسلام را دقیقا رصد می‌کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی وقت‌ها به عنوان شورای عالی حوزه و مدیر حوزه محضر حضرت آیت‌الله سبحانی شرفیاب می‌شویم، گفت: ایشان دقیق‌ترین مباحثی که در جهان اسلام مطرح است را یا پاسخ داده و یا نامه نوشته‌ و با عالمان بزرگ جهان اسلام مکاتبه می‌کنند و کتاب‌های ایشان در مراکز بزرگ دینی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه چهره حضرت آیت‌الله سبحانی تنها در ایران و حوزه علمیه مطرح نیست، بلکه فراملی، بین‌المللی و در جهان اسلام مطرح است، تصریح کرد: این مرجع تقلید در بعد تدریس هزاران شاگرد را آن هم با نظم دقیق تاکنون تربیت کرده‌اند به طوری که اگر کسی بخواهد این عالم برجسته حوزوی را در یک کلمه معرفی کند، مظهر نظم هستند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی الگوی استقامت

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به طلاب و فضلای غیرایرانی و مهمان مراسم پایانی هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی گفت: اگر امروز از من سؤال کنند یک الگوی موفق برای درس، بحث، تألیف، اخلاق فردی و اجتماعی معرفی کنید، حضرت آیت‌الله سبحانی را به عنان الگوی استقامت معرفی می‌کنم؛ ایشان گاهی آنچنان می‌نویسند که قلم خسته می‌شود.

 

وی بُعد مهارتی و همراهی حضرت آیت‌الله سبحانی با انقلاب اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امضای این مرجع تقلید پای اعلامیه‌‌های مختلفی که جامعه مدرسین و اساتید بزرگ حوزه امضا می‌کردند، هست و در مجلس قانون اساسی، شهید آیت‌الله بهشتی از شخصیت ایشان به ویژه تمجید می‌کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ساده‌زیستی، تواضع، فروتنی و بی‌تکلف بودن حضرت آیت‌الله سبحانی برای طلاب نمونه است، با اشاره به روایتی از امام رضا‌(ع) گفت: فقیه واقعی کسی است که خیرش به همه مردم برسد و حضرت آیت‌الله سبحانی در همه عرصه‌ها قلم و قدم زده و امیدواریم خداوند متعال وجود ایشان را سالیان سال برای حوزه‌های علمیه حفظ کند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات