۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۵۵۲۹۳
رییس جامعةالمصطفی واحد تهران مطرح کرد:

ارائه الگوی مناسب هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان

خبرگزاری رسا - رییس جامعةالمصطفی واحد تهران با اشاره به برگزاری دوره کوتاه مدت عقل در قرآن و تمدن اسلامی با حضور ملیت‌های مختلف از 10 کشور جهان، گفت: ایران اسلامی می‌تواند الگوی مناسب هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان را ارائه دهد.
حجت‌الاسلام علي اكبر عطاران طوسي، رييس جامعةالمصطفي واحد تهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام علی اکبر عطاران طوسی، رییس جامعةالمصطفی واحد تهران گفت: کمیته علمی جامعةالمصطفی در هر یک از سلسله دوره‌های کوتاه‌مدت «اسلام و مسائل معاصر» موضوعات خاصی را که مرتبط با پرسش انسان معاصر درباره اسلام است، به همت کارشناسان بررسی و پس از انجام مقدمات کار، طی فراخوانی عنوان موضوعات مورد بررسی در این دوره‌ها را برای علاقه‌مندان اعلام می‌کند.
وی در ادامه افزود: دوره کوتاه مدت اسلام و مسائل معاصر سال گذشته با عنوان «عقلانیت و معنویت و رابطه بین عقل و دین» برگزار شد و امسال عنوان این دوره «عقل در قرآن و تمدن اسلامی» است که با حضور دانش‌پژوهانی ار ادیان مختلف از 14 بهمن، آغاز شده و تا 15 روز ادامه دارد، مراسم اختتامیه نیز در محضر آیت‌الله جوادی آملی در «قم» برگزار می‌شود.
رییس جامعةالمصطفی واحد تهران تصریح کرد: ملیت‌های مختلف از 10 کشور از جمله آمریکا، فرانسه، روسیه، صربستان، سریلانکا، هندوستان، پاکستان، لیتوانی و مالزی در این دوره پذیرش شده‌اند و داشتن مدرک دکترای «PHD» یا دانشجو بودن در مقطع دکترای رشته علوم و مطالعات اسلامی از شرایط شرکت در این دوره بوده است.
وی خاطرنشان کرد: چندین استاد دانشگاه در جمع دانش‌پژوهان شرکت‌کننده در این دوره حضور دارند و اساتید ارشد که در دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در حوزه مطالعات اسلامی تدریس می‌کنند و همچنین پژوهشگران این حوزه و رؤسای دانشکده‌های مطالعات اسلامی سریلانکا و روسیه از دیگر شرکت‌کنندگان این دوره هستند.
حجت‌الاسلام عطاران طوسی تأکید کرد: این دوره با نظارت علمی آیت‌الله‌‌ جوادی آملی و با مشارکت نهادهایی همچون بنیاد علوم وحیانی «اسراء»، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت و فلسفه قم، برگزار شده است و مراسم افتتاحیه آن، امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی همراه بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردها و نتایج دومین دوره اسلام و مسائل معاصر یادآور شد: در این دوره اساتید برجسته‌ای از داخل و خارج از ایران حضور دارند و مباحث غالبا به زبان انگلیسی ارائه و دو نشست نیز هم‌زمان به فارسی ترجمه می‌شود.
حضور دو استاد غیر ایرانی در این دوره
حجت‌الاسلام عطاران طوسی ادامه داد: محمد رستوم، استاد اسلام‌شناسی مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه «کارلتون» کانادا و کریستین یحیی بونو، عضو هیأت علمی مؤسسه فلسفه و حکمت ایران و از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی دو استاد غیر ایرانی این دوره هستند.
رییس جامعةالمصطفی واحد تهران خاطرنشان کرد: در این دوره جایگاه و رویکرد عقل در قرآن و میراث اسلامی و همچنین عقل در مکاتب مختلف فلسفی، عرفانی، کلامی، اخلاق، سیاست و فقه را به همت اساتید حاضر تبیین و در نهایت عقل اسلامی را با عقل ابزاری در غرب تطبیق داده و برتری عقل اسلامی، ویژگی‌های آن و پاسخگو‌بودن این نوع عقل به چالش‌های انسان معاصر بررسی می‌شود.
وی اظهار کرد: کمیته علمی جامعةالمصطفی موضوعات مختلفی از جمله عقل و معنویت، رابطه بین دین و عقل، رابطه بین عقل و خدا، انسان و خدا، آزادی انسان، آزادی‌های زن، حقوق بشر و حقوق زن در اسلام را با نظرسنجی از کارشناسان برای بررسی در دوره‌های کوتاه مدت انتخاب می‌کند و قرار است این دوره در آینده نیز ادامه داشته باشد.
وی درباره مقالات ارائه‌شده در این دوره‌ها تصریح کرد: گروه پژوهش جامعةالمصطفی مجموعه مقالاتی را که به زبان انگلیسی در این حوزه وجود داشته است، در یک مجلد ارائه داده و مجموعه مقالات فارسی در عرصه عقل و میراث عقلانیت اسلامی را نیز در 10 مجلد جمع‌آوری کرده است، در این زمینه کار مشابهی به زبان عربی در حال انجام است که در آینده ارائه خواهد شد.
رییس جامعةالمصطفی واحد تهران گفت: بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه مطالعات اسلامی علاقه‌مند به آشنایی با دیدگاه اندیشمندان ایرانی مسلمان اعم از شیعه و سنی درباره مسائل مختلف هستند، بنابراین پس از اعلام فراخوان درباره دومین دوره کوتاه مدت اسلام و مسائل معاصر، تعداد زیادی از آنان برای شرکت در آن ابراز علاقه کردند، هر چند که ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که نتوانند حضور پیدا کنند، اما از راه دور علاقه خود را نسبت به چنین برنامه‌هایی ابراز و مباحث را پیگیری می‌کنند.
وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به مباحث اسلامی و پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر در این حوزه بیان کرد: مراکزی همچون جامعه‌ المصطفی و دیگران باید در این عرصه وارد شده و با استناد به اسلام، پاسخگوی مسائل انسان معاصر باشند و بحث‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی متعددی را در این زمینه برگزار کنند تا همه اندیشمندان حوزه مطالعات اسلامی اعم از مسلمان و غیر مسلمان از ظرفیت غنی اسلام در این حوزه بتوانند به خوبی استفاده کنند.
حجت‌الاسلام‌ عطاران طوسی یادآور شد: در جمع شرکت‌کنندگان امسال دانش‌پژوهانی یهودی، مسیحی ارتدوکس و کاتولیک حضور دارند که علاقه‌مند به مطالعات اسلامی بوده و در این زمینه فعالیت می‌کنند، اندیشمندان شیعه و سنی نیز در این دوره شرکت کرده‌اند، بنابراین جامعه‌ای ترکیبی از ادیان و مذاهب در این حوزه گردهم آمده‌اند که در کنار یکدیگر مباحث علمی را دنبال می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: افزون بر کنفرانس‌های علمی فرصت مطالعه و تحقیق در حوزه علوم و مطالعات اسلامی در کتابخانه‌های مختلف و برنامه‌های مربوط به ایران‌شناسی با بازدید از مراکزی در تهران و قم و برخی شهرهای دیگر با هدف آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان نیز برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.
حجت‌الاسلام‌ عطاران طوسی افزود: فرصت زمانی کوتاهی به این دوره‌ها اختصاص داده شده است که می‌توان با پشتیبانی‌های علمی و مالی بیشتر مدت زمان بیشتری را به این دوره‌ها اختصاص داد و ما این ظرفیت را داریم که دوره‌ای سه ماهه با موضوع علمی مورد نیاز همه ادیان برای علاقه‌مندان برگزار کنیم.
رییس جامعةالمصطفی واحد تهران در پایان یادآور شد: در دوره گذشته اسلام و انسان معاصر، دو بودایی از ژاپن که یکی پروفسور و دیگری دانشجوی مقطع دکتری بود، حضور داشتند، بنابراین باید برای ایجاد چنین فضاهایی برنامه‌ریزی کنیم، زیرا متقاضیان و علاقه‌مندان زیادی دارد که حضور آنان در ایران می‌تواند الگوی خوبی در هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و علمی و بدون دغدغه پیروان ادیان و مذاهب در حوزه اسلام و خارج از اسلام و همچنین در درون حوزه اسلام بین مسلمانان از طوایف مختلف ارائه دهد./907/د101/ی
ارسال نظرات