۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۵۵۷۵۴
آیت الله نوری همدانی:

حوزه به صورت یکپارچه از ولایت فقیه و رهبر انقلاب دفاع می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، با تاکید بر اینکه حوزویان و علما با تمام وجود مدافع رهبر معظم انقلاب و ولایت فقیه هستند، گفت: تصور نمی‌شود شخصی در حوزه از رهبر حمایت نکند زیرا در نبود این انقلاب و چنین رهبری کاری از دست کسی ساخته نبود.
آيت الله نوري همداني در مراسم گراميداشت سالگرد انقلاب در مدرسه فيضيه آيت الله نوري همداني در مراسم گراميداشت سالگرد انقلاب در مدرسه فيضيه مراسم گراميداشت سالگرد انقلاب در مدرسه فيضيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در مراسم گرامی داشت سالگرد انقلاب که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به 23 سال زحمات بی‌دریغ پیامبر اکرم(ص) در راه انجام مأموریت از سوی خداوند گفت: ایشان در این راه زحمات، تلاش و مجهادت کردند تا امت اسلامی امتی عزیز و سربلند از نظر امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود امامت را حاصل حکومت اسلامی پیغمبر اسلام(ص) خواند و با اشاره به آیات مربوط به این ماجرا نگرانی ایشان را از جانب امر امامت دانست و اظهار داشت: ایشان در ایام آخر عمر مبارکشان فرمودند «بعد از خودم از پیشوایانی که به وجود می‌ایند و باعث گمراهی مردم می‌شوند بیمناک هستم» و بعد فرمودند « انتم المستضعفون بعدی».
وی با بیان این‌که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) انحرافی در جریان خلافت ایجاد شد و باعث خانه نشینی 25 ساله امام را به وجود آورد، ابراز داشت: این سال‌ها موجب تغییر و تحول زیادی در عالم اسلام شد به نحوی که در نامه امیر المومنین(ع) به مالک اشتر آمده است «ان هذا الدین قد کان اسیرا» و با اینکه 25 سال بیشتر نگذشت اما در این چند سال دین آلت و ابزاری برای دنیا پرستان شد.
حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین نگرانی تمام ائمه(ع) را در خلافت و امامت بعد از خود و مزاحمت‌های حکام ظالم ذکر کرد و با اشاره به درد دل‌های ائمه(ع) در احادیث و روایات موجود خاطرنشان کرد: بعد از شهادت امام حسین(ع) و نهادینه کردن فرهنگ پیروزی خون بر شمشیر، امام سجاد (ع) درد دل های فراوانی در دعای 48 صحیفه سجادیه(ع) و امام محمد باقر(ع) و جعفر صادق(ع) نیز درد دل‌های بسیاری در روایات و فرموده‌های خویش دارند.
وی اضافه کرد: بالاخره امام صادق(ع) در مقبوله عمرو بن حنظله در جواب شخصی که به یکی از والیان عباسیان مراجعه کرده بود فرمودند« تو به طاغوت مراجعه کردی» و پس از آنکه آن شخص راه چاره طلب می‌کند امام می‌فرمایند «حاکم را باید ما معین کنیم» و این یعنی حکومت و ولایت به ما واگذار شده و فقیه را به عنوان حاکم بیان می‌کنند همچنین امام موسی کاظم(ع) نیز هارون الرشید را جزو طاغوت به حساب می‌آورند.
حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: جریان امامت با این مشکلات مواجه بود تا اینکه امام عصر (عج) فرمودند «اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا» و به این صورت مسیر را مشخص کردند و باید گفت مسأله ولایت فقیه یک مسأله کلامی، قرانی، حدیثی و فقهی است.
وی با اشاره به بیان صاحب جواهر در جلد بیست و یکم کتاب جواهر الکلام ادله ولایت فقیه را بسیار روشن و قابل فهم بیان کرد و تصریح کرد: ایشان در کتاب خود می‌گوید «کسی که در ولایت فقیه تردید کند طعم فقه را نچشیده» و از میان فقها هیچ فقیهی در برابر ستمکاران سر تسلیم فرود نیاورده است که به عنوان نمونه می‌توان شهدای فضیلتی را که علامه امینی از قرن 5 یا 6 نام برده است را می توان مورد اشاره قرار داد.
استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که فطرت مردم نمی‌پذیرد اسلام با تمام عظمت خود انسا‌ن‌هایی ظالم را به عنوان حاکم قبول کند، ابراز داشت: چندین قرن طول کشید و از طرفی استکبار جهانی نیز بیکار نبوده و در آغاز کار نیز همان‌هایی که با اسلام مخالف بودند دین را آماج تهمت قرار دادند و امروزه نیز همین روش را دارند و دین را متعلق به 1400 سال پیش خوانده و علت عقب ماندگی می‌دانند و علما را به حاشیه رانده‌اند.
وی علت سیطره استکبارگران و دولت‌های استعماری را بر ملل ضعیف نبود مسأله ولایت فقیه دانست و گفت: به دلیل نبود ولایت فقیه راه برای آمریکا و سران استعمار باز شده و مردم مسلمان را تحت سلطه و در زیر خط فقر فرهنگی و مالی نگاه داشته‌اند و علم و دانش را منحصر در کشورهای خود کرده‌اند.
وی با بیان این‌که متدینین از این حالت رنج فراوان می‌بردند و با این حال می‌دانستند که چاره مسأله در گرو حکومت است به نهضت امام خمینی(ره) اشاره کرد و اظهار داشت: در این هنگام فقیهی بسیار نام آور، عارفی حماسه آفرین و فیلسوفی که قهرمان میدان علم، قلم، بیان بود و از سوی دیگر غم مظلومان را در سینه داشت به وسیله توفیقات خداوند قیام کرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تدریس کتاب ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در درس خارج بیان داشت: ایشان قائل بودند برای احیای عظمت اسلام و مسلمانان چاره‌ای جز ولایت فقیه وجود ندارد و می‌فرمودند «حاضرم اولین کسی باشم که در این راه قربانی شوم».
وی با اشاره به نهضت 15 ساله امام خمینی(ره) ایشان را دارای اندیشه، شهامت و شجاعت خاصی خواند و ابراز داشت: این ویژگی‌هایی که در این شخص جمع بود توانست کاری پیغمبر گونه انجام دهد همان گونه که ابراهیم، موسی و عیسی نیز قیام کردند و در ابتدای قیام خود به سراغ طاغوت‌های زمان نمرود و فرعون رفتند ایشان نیز مبارزه خود را با شاه شروع کرد.
استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم مطالعه کتاب‌های صحیفه نور، دفتر تبیان امام(ره) و وصیت‌نامه ایشان توسط طلاب، به یادداشت‌های ایشان در جلد ششم صحیفه نور اشاره کرد و بیان داشت: امام خمینی(ره) در این یادداشت‌ها نوشته‌اند« وقتی دولت عراق کار را بر من سخت گرفت و می‌خواست جلوی کار را بگیرد به طرف کویت رفتم که از آنجا به جایی دیگری مانند سوریه بروم که کویت مرا راه نداد و وضع دنیا به گونه‌ای ی بود که تمام کشورهای اسلامی تحت سیطره غرب یا شرق بودند و یک مملکت مستقل وجود نداشت که ناچار به فرانسه رفتم».
وی با اشاره به حضور خود در فرانسه و خدمت حضرت امام(ره)،‌ مراجعه خبرنگاران کشورهای مختلف به نزد امام را یادآور شد و گفت: در نوفل لوشاتو خبرنگاران از سراسر دنیا از ابتدای روز به ملاقات امام می‌آمدند و خود امام فرمودند «شاه گفته مملکت را تحویل می‌دهم به این شرط که با شاهنشاه کاری نداشته باشید» اما امام این کار را صحیح نمی‌دانستند زیرا در تحریم تنباکو و جریان مشروطه با وجود این‌که مردم از جان خود گذشتند لکن به دلیل حضور شاه قیام‌ها شکست می‌خورد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه‌های علمیه در ادامه به پافشاری امام مبنی بر مراجعت ایشان به ایران اشاره کرد و با یادآوری روز 12 بهمن به عنوان روز ورود امام خمینی(ره) به ایران، این روز را یادآور حدیث «طلعت الشمس من مغربها» از امام باقر(ع) خواند و اظهار داشت: در کلمات شهید مطهری نیز این حدیث را تفسیر به این خاطره کرده که بالاخره حق به جایگاه خود بازگشت.
وی اضافه کرد: در زمان غیبت امام عصر(عج) شخصی باید جانشین او باشد که در سطح بالای فقاهت، تقوا، عقل، فکر، مدیریت و زمان شناسی باشد که به لطف خدا این مسند بعد از امام خمینی(ره) مزین به وجود آیت الله خامنه‌ای است.
حضرت آیت الله نوری همدانی شناساندن عمق و عظمت 22 بهمن را به مسلمانان جهان وظیفه‌ای همگانی دانست و بیان داشت: پس از چندین قرن مجددا سایه ولایت پیمغبر خدا(ص) بر سر یکایک مسلمانان جهان و تمام مردم افکنده شد که به همین منظور امام(ره) می‌فرماید «این انقلاب قله‌های کل جهان را در خواهد نوردید و کل مستضعفان را از زیر سیطره مستکبران نجات خواهد داد».
وی در ادامه به دستاوردهای عظیم و بیشمار انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این پیشرفت‌ها و فناوری علمی، فضایی و هسته‌ای از قبیل تولید سلول بنیادی و فن آوری نظامی و دفاعی و دعوت به فرهنگ شهادت و از همه مهمتر بیداری اسلامی که در سراسر جهان از تونس شروع و در مصر، یمن، لیبی، بحرین و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام جنبش 99 درصدی وال استریت ادامه یافت ثمره این انقلاب عظیم است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان بعد عبادی امام خمینی(ره) را متذکر شد و در این‌باره به وجود کتابی در زمینه‌ عبادات و نیایش‌های ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی برای نماز شب ایشان سجاده می‌گشودند همیشه مقداری دستمال کاغذی نیز برای گریه‌ها و راز و نیاز او نیز تهیه می‌کردند اما در اواخر نیایش ایشان برای زدودن اشک‌ها مجبور به استفاده از حوله می‌شدند.
وی افزود: امام همیشه در کنار قرآن بود و روزی هشت مرتبه قرآن تلاوت می‌کرد و در نجف اشرف نیز هر شب حدود یک ساعت بالای سر امیرالمومنین(ع) زیارت جامعه کبیره می‌خواند و باید گفت عنصری خود ساخته و با اخلاص و با شهامت بود که توانست کار بسیار بزرگی انجام داد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه‌های علمیه بینش امام خمینی‌(ره) به حکومت را نگاهی مبنی بر آماده سازی لوازم ظهور امام زمان(عج) دانست و ابراز داشت: ایشان این کار را انتظار ظهور قلمداد می‌کردند و آن را جزو تهیه مقدمات ظهور می‌خواندند تا بتوان انقلاب را به دستان پر کفایت حضرت مهدی(عج) سپرد.
وی با ابراز نا خرسندی از بروز برخی بی‌حرمتی‌ها در صحن مجلس شورای اسلامی و سوء استفاده رسانه‌ها و دستگاه‌های سخن پراکنی دشمنان ابراز داشت: در مجلس صحبتی شد هیاهوی دشمنان در سایت‌های آنها نشانگر خوشحالی آنها از این ماجرا بود، اما باید گفت این نظام ارتباطی با آنها ندارد و تا حدی بی‌بصیرت هستند که نمی‌دانند اساس این نظام بر ولایت فقیه استوار است. 
حضرت آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: مردم ولایت مدار که عشق شهادت دارند همیشه حامی رهبر بوده و حوزه‌ها نیز یکپارچه مدافع ایشان هستند و تصور نمی‌شود شخصی در حوزه از رهبر حمایت نکند زیرا در نبود این انقلاب و چنین رهبری کاری از دست کسی ساخته نبود.
وی در بخش پایانی سخنان خود علما و روحانیت را پیشگامان و طلایه‌داران همیشگی انقلاب دانست و با اشاره به بخشی از بیانات امام (ره) درباره حوزویان خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمود « آفرین بر شما فضلا که دیوارهای فیضیه را پشت سر نهاده و به جبهه شتافتید و رساله علمیه و عملیه را در آمیختید»، بنابراین طلاب باید این نگرش امام(ره) را به مردم نشان داده و در عین حال از حمایت رهبری و نظام دست برندارند تا این نظام با تکاپو به راه خود ادامه داده و به صاحب اصلی خود یعنی امام زمان(عج) ملحق گردد./908/پ201/ج
ارسال نظرات