۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۵۵۹۵۸
به بهانه ایام پیروزی انقلاب/ انقلاب به ایستگاه پیروزی رسید

آیت الله خامنه ای رهبر دیروز انقلاب مشهد و رهبر انقلابی امروز جهان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله خامنه ای و شهید هاشمی نژاد و برخی دیگر حلقه ای طلایی از مدیریت انقلاب در مشهد بودند. محور و مرکز خیلی از این تغییر و تحولات مسجد کرامت و مدرسه نواب بود که با حضور مقام معظم رهبری و تشکیل جلسات تفسیر ایشان رونق مضاعفی گرفته بود.
آيت الله خامنه اي مسجد کرامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  آن روزگاران اندیشه انقلابی‌، تفکر جهادی‌، حرکت روشنفکرانه مذهبی و فکری‌، در حضور پرقدرت آیت الله خامنه ای بود و اگر کسی جز این بگوید، انکار حق کرده است‌. البته حضور شاگردان ایشان نیز در مجالس‌ و محافل چشم گیر بود که غالبا به هدایت ایشان صورت می‌گرفت‌.

حضرت آیت الله خامنه ای و شهید هاشمی نژاد و برخی دیگر حلقه ای طلایی از مدیریت انقلاب در مشهد بودند. این بزرگواران قدرت بالایی داشتند و به همین خاطر انقلاب در مشهد کمترین خسارت و بالاترین بازدهی را نسبت به جاهای دیگر داشت. محور و مرکز خیلی از این تغییر و تحولات مسجد کرامت و مدرسه نواب بود که با حضور مقام معظم رهبری و تشکیل جلسات تفسیر ایشان رونق مضاعفی گرفته بود.

مشهد زودتر شاه را واژگون کرد

در شب عاشورا مصادف با 19 آذر سال 57 هیچ مجسمه ای از شاه و رضا شاه در مشهد باقی نمانده بود. مشهد زودتر از شهرهای دیگر مجسمه های شاه را واژگون کرد. اولین مجسمه شاه در آبان ماه سرنگون شد. کارکنان شرکت نفت در میدان سعدآباد(تختی فعلی) تحصن کردند و شهید هاشمی نژاد برای آنها سخنرانی کرد. آنها مجسمه شاه را واژگون کردند و آن را با حقارت تمام در خیابان کشیدند.

در میدان شهدا مجسمه عظیمی از رضاشاه نصب شده بود و به همین خاطر آن زمان «میدان مجسمه» می گفتند. این مجسمه در شب تاسوعا واژگون شد. پایه مجسمه آن قدر قوی بود که بعد از انقلاب نتوانستند به راحتی آن را از ریشه در بیاورند. چند بار دورش را کندند و پایه اش را آتش زدند تا بالاخره از جا در آمد. مردم معترض در شب تاسوعا مجسمه های فلکه تقی آباد(شریعتی فعلی) هنرستان رضا شاه سابق، واقع در نخریسی و بیمارستان شهناز(قائم فعلی) را واژگون کردند.

بخشی از خاطرات روزهای انقلابی در مشهد

یکی از دوستان من که پدرش در(بالا خیابان - خیابان نادری و اکنون شیرازی‌) مغازه ‌پارچه فروشی داشت‌، می‌گفت: پدرم می‌گوید «رجائی‌» (فردی بود ساواکی و بسیار پررو، وقیح و بی‌شرم‌) هر هفته یک بار به یک یک مغازه هشدار می‌دهد که در نماز جماعت این‌ سید حاضر نشوید که «وهابی‌» است.(در آن روزها، آقای خامنه‌ای در مسجد کرامت که ‌در همان خیابان بود، نماز شروع کرده بودند و به شدت مورد توجه واقع شده و نمازجماعت‌های دیگر را خلوت کرده بود. حضور نسل جوان و انقلابی در نماز واقعا اعجاب آور و شگفتی آفرین و برای ساواک وحشت‌زا بود).

در مدرسه آقای میلانی که من درس می‌خواندم‌، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباسعلی اختری را که درسی بسیار موفق و عالی داشت و لمعه را با عمق درس می‌داد، فقط جهت یاد کرد مرحوم آیت الله طالقانی در تفسیر و موضع‌گیری و طرفداری از آقای‌خامنه‌ای‌، به بهانه‌های واهی از مدرسه اخراج کردند. مدرسه آقای میلانی در سال های ‌آخر عمر آن بزرگوار، مرکزی شده بود علیه تفکر جهادی و انقلابی در مشهد.

ناگفته نگذارم که جایگاه وی آن گاه جلوه اصلی خود را خواهد یافت که جریان‌های ‌فکری آن روز مشهد به خوبی تحیل شود. تعبیر «مجاهد» و «قاعد» برای صف بندی درحوزه، تعبیر رایجی بود و شگفتا که «قاعدان‌» با افتخار از آن یاد می‌کردند و آن را افتخارمی‌دانستند. باز هم یک خاطره بیاورم؛ در مدرسه آقای میلانی‌، عالمی تفسیر می‌گفت و مجمع البیان را می‌خواند. آیه «فضّل‌َ الله المُجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً» را خواند و دید بالاخره اوضاع پس است و کلام خدا را نمی‌شود نادیده گرفت‌. گفت‌: «مراد مجاهدان ‌صدر اسلام‌، بدر و احد و... است و نه این آدم ها که عرعر می‌کنند». (از این که این تعبیر بی‌ادبانه را آوردم شرمنده‌ام و پوزش می‌طلبم، ولی برای نشان دادن جوّ ضدّ تحرّک و معارض با قیام و جهان آن روز، گویا لازم بود).

آقای خامنه‌ای روزهای پنج شنبه و جمعه در مَدرس مدرسه میرزا جعفر و سپس در مسجدی در پایین خیابان، نزدیک مدرسه ابدال‌خان در همان خیابان و در مسجد قبله تفسیر می‌گفت‌. تفسیری بسیار پرشورِ حرکت آفرین و جهت دهنده و به تعبیر زیبای ‌خود ایشان، سپید گشا و زندگی‌ساز.

در همان مسجد واقع در پایین خیابان مدتی عقاید شروع کردند و متن آن باب حادی‌ عشربود. ولی این متن بهانه بود برای بحث‌های بسیار مهم‌. بحث وی از توحید که در روز اول‌ از مرحوم بازرگان و کتاب نیک نیازی وی یاد کردند و به تجلیل مؤلف و مؤلَف پرداختند، برای من خاطره فراموش ‌ناشدنی است و اکنون یادم نیست چه اندازه ادامه پیدا کرد.

مسجد کرامت یکی دیگر از مراکز حضور روشنگر و تحوّل آفرین آیت الله خامنه‌ای است و «از ژرفای نماز» و «گفتار در باب صبر» محصول اندکی از بحث های بسیار جهت دهنده و تحریف زدای بین دو نماز مغرب و عشاء.

روزهای جمعه در همین مسجد قرائت قرآن ‌برگزار می‌شد و وی از آغاز تا پایان می‌نشست و به قرائت قاریان و به تعبیر خود وی ‌«نغمه‌های بلبلان بوستان قرآن‌» گوش فرا می‌داد و در لابه‌لای آن به مناسبت آیه‌ای را به ‌بحث می‌کشید و چه شیرین و دلپذیر.

مسجد امام حسن(ع‌) یکی دیگر از پایگاه‌های وی بود. «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن‌» فشرده بحث‌های یک ماه رمضان ظهرهاست که ابتدا به صورت پلی‌کپی میان ‌شرکت کنندگان توزیع می‌شد و آن گاه ایشان به شرح و بسط آنچه به اختصار آورده بود، می‌پرداخت‌. ای کاش آن بحث ها که گویا نوارهایش موجود است، پیاده شود، ویرایش گردد و نشر یابد.

بحث‌های نهج البلاغه همین مسجد و سخنرانی‌های پرشور مناسبت‌ها در این مسجد نیز بسیار بیدارگر بود. من هنوز آهنگ شکننده و تکان دهنده «لتبلبلن‌ّ بلبلهٔ و لتغربلن ‌ّغربلهٔ‌» آن در گوشم است‌. اینها به جز جلسه‌های متوالی و نشست‌های به ظاهر معمولی‌ منزل آن بزرگوار است که مرتب بود و به ویژه در تابستان محل آمد و شد متفکران‌، مبارزان‌، جهادیان و عالمان‌. من با بسیاری از چهره‌های بزرگ اسلامی و انقلابی آنجا آشنا شدم‌.

بر همه این ها باید بیفزایم، جلسات خصوصی دوره‌ای در خانه‌ها که بحث‌های قابل توجهی‌از آن‌ها را دوست عزیزم حضرت آقای عبداللهیان ضبط کرده‌اند و اکنون باید داشته ‌باشند و از جمله بحثی بسیار عالی و شیرین و درس‌آموز در باره فن خطابه که برای ما بسیار جهت آفرین بود.

آقای خامنه‌ای آن روز به شدت «محسود» جبهه ارتجاع و به تعبیر من «پاسداران شب‌» بود. تهمت «وهابی‌گری‌» را آخوندهای با مغزهای چرکین و اندیشه‌های چروکین ساخته ‌و پرداخته بودند، شیخ «ع‌» که از سواد بهره‌ای نداشت و در غوغاسالاری، موجودی شگفت بود، این را می‌گفت و دلیلش این که وی در نماز تحت الحنک نمی‌اندازد و در کتابش جلو نام امام حسن، «علیه السلام‌» نگذاشته است و...

اما در مقابل، بشدت مورد توجه و عشق و علاقه بلکه مراد نسل جوان به ویژه‌ حوزویان بود. من خود بارهای بار در جهت دفاع از شأن و شخصیت و فضل و فضیلت‌ وی با مخالفانش دعوا کرده‌ام‌.

 

حال و هوای مسجد کرامت از زبان امام جماعت مسجد

حجت الاسلام محمد باقر فرازنه، امام جمعه موقت مشهد و امام جماعت مسجد کرامت، با بیان این که این مسجد به عنوان کانون جوشان انقلاب اسلامی در تغییر ذهنیت و باور مردم نسبت به دین و زندگی دینی و اسلامی نقش مهمی را قبل از انقلاب ایفا کرد، گفت: در آن دوران همواره ساواک و افرادی که انقلاب را قبول نداشتند، فعالیت های مسجد کرامت را زیر نظر می گرفتند.

امام جمعه موقت مشهد افزود: مسجد کرامت متعلق به همه ملت ایران است؛ چرا که این مسجد پایگاه انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و از آنجا هدایت انقلابیون انجام می شد و نخستین جرقه های اصلاح دین و اسلام قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مشهد، در مسجد کرامت زده شد.

 

نقش مشهد در انقلاب اسلامی ایران از زبان مبارز دوران انقلاب(مرضیه حدیدچی)

مرضیه حدیدچی، مبارز دوران انقلاب با بیان این که دشمنان با هدف آسیب به رهبری و زیر سؤال بردن مبانی ولایت فقیه، قصد آسیب به نظام را دارند، گفت: در حال حاضر هم  برخی از افراد که با ولایت فقیه زاویه دارند و نظریه حکومتی حضرت امام(ره) را نقد می‌کنند، در واقع به دلیل کمی سن، در آن زمان امام(ره) را درک نکردند.

وی به بیان آسیب هایی که امروز نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند، پرداخت و اظهار داشت: دشمنان امروز می دانند که اگر در مسائل مختلف بتوانند به رهبری نظام آسیب وارد کنند، به اهدافشان می رسند و به همین دلیل روی ولایت فقیه که امام(ره) برای نهادینه کردن آن تلاش زیادی داشتند، تمرکز کرده اند.

مبارز دوران انقلاب در ادامه با اشاره به مواضع برخی از افراد که با ولایت فقیه زاویه دارند و نظریه حکومتی حضرت امام(ره) را نقد می‌کنند، اظهار داشت: این افراد در زمان انقلاب سنی نداشتند و حضرت امام(ره) را از نزدیک درک نکرده بودند.

دباغ با اشاره به نقش مشهد در انقلاب اسلامی ایران و این که مشهد انسان های وارسته ای داشته است که در انقلاب اسلامی ایران ایفای نقش کردند، اظهار داشت: افرادی مانند شهید هاشمی نژاد، مطهری و یا شهید سعیدی، نقش بارزی در ترویج و تبلیغ انقلاب در مشهد داشتند و نسل جوان نیز از آنها الگو می گرفتند.

کلام آخر: آن روزها مشهد به عنوان یکی از پایگاه های اصلی انقلاب با حضور آیت الله خامنه ای در تب و تاب بی سابقه ای بود و مسجد کرامت و مدرسه عالی نواب که میدان عملیاتی و برنامه ریزی نیروهای انقلابی بود، شاید این روز را نیز برای بسیاری از کسانی که در جبهه انقلاب حضور داشتند، پیشگویی می کردند که روزی رهبر انقلاب مشهد، پرچمدار و طلایه دار انقلابی جهانی شود که از شمال آفریقا تا غرب اروپا، ارداتمندان بسیاری را به سمت مکتب خود جذب می کند و بیداری اسلامی نوای بسیاری از انسان های آزادی خواه و عدالت گستر به رهبری ایشان می شود.

 

/934/704/ر

منابع: سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

نرم افزار روزهای بی قرار

نرم افزار روایت بیداری

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات