۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۵۷۲۳۸
در نشستی خبری؛

دستاوردهای بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد تأسیس کمیته صلح، پیشنهاد تأسیس سازمان بانوان فعال مسلمان و پیشنهاد تشکیل کمیته مقدماتی اتحادیه بازرگانان جهان اسلام را از جمله دستاوردهای بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی عنوان کرد.
بيست و ششمين کنفرانس وحدت اسلامي آيت الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز سه شنبه یکم اسفندماه در نشست خبری گزارش بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و عملکر شش ماهه این مجمع، با اشاره به این‌که هفته وحدت در سال جاری با برنامه‌های متنوع پرشکوه‌تر از سال گذشته برگزار شد، گفت: در اولین جمعه هفته وحدت که به‌عنوان روز جهانی رسول اعظم(ص) نامگذاری شده بود، در تهران و بسیاری از پایتخت‌های مهم جهان از جمله پاکستان، مصر، عراق، ترکیه، لندن و بسیاری دیگر از کشورها مراسم باشکوهی برگزار شد.

وی در ادامه با بیان این‌که تبلیغات برگزاری جشن رسول‌ اعظم(ص) به‌مدت دو هفته روی اتوبوس‌های دو طبقه لندن چسبانده شده بود، ابراز داشت: در لندن باحضور مسلمانان ساکن انگلیس و اقشار مختلف مردم مراسم عظیم و باشکوهی برگزار و سخنرانی‌های متنوع و متعددی درباره شخصیت پیامبراکرم(ص) و اتحاد پیرامون ایشان انجام شد و همچنین گروه‌های شاخص به اجرای سرود پرداختند.

آیت‌الله اراکی بیان داشت: در مراسمی که در تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری سخنرانی بسیار مبسوطی درباره شخصیت پیامبراکرم(ص) ایراد کردند و همچنین از تمبر یادبود جشن رسول اعظم(ص) رونمایی شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این مطلب اضافه کرد: همچنین در این مراسم از پرچم امت واحده جهانی اسلام و لوگوی امت واحده که روی این پرچم نقش بسته رونمایی شد و ما امروز دارای پرچمی با لوگوی ویژه‌ای هستیم که نشان از امت واحده جهان اسلام دارد.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های اجراشده در هفته وحدت عنوان داشت: بعد از روز جمعه مراسم باشکوهی در تحریم و تکریم آیت‌الله تسخیری که نقش وی در تقریب مذاهب، دعوت به وحدت مشهود است برگزار شد و به‌وسیله نهادهای متعددی از جمله ریاست جمهوری از وی قدرشناسی و نشان اول ملی از طرف رییس جمهور به ایشان اهدا شد.

حضور شخصیت های مختلف جهان اسلام در کنفرانس وحدت با وجود تلاش گسترده مستکبران برای منصرف کردن آنان

آیت‌الله اراکی با اشاره به این‌که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته وحدت  شاهد برپایی کنفرانس بزرگ وحدت اسلامی بودیم، اظهار داشت: باتوجه به شرایط خاصی که بر منطقه و جهان حاکم بود، این کنفرانس پدیده بسیار ویژه‌ای بود زیرا به‌طوری‌که دستگاه‌های وابسته به استکبار جهانی تلاش گسترده‌ای را در راستای جلوگیری از اجرای این کنفرانس انجام داده و با بسیاری از مدعوین تماس گرفتند که در آن شرکت نکنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که شخصیت‌های جهانی اعم از شیعه و سنی و از بسیاری از کشورها در این کنفرانس شرکت کردند گفت: در این کنفرانس هیئت‌های عالی‌رتبه‌ای از مصر به‌همراه برخی از علمای الازهر ، سودان، تونس، سوریه، الجزایر، اندونزی، پاکستان، هندوستان، ترکیه، لبنان، عراق، گرجستان،‌ عربستان، بحرین، فرانسه و آلمان شرکت کردند.

وی اضافه کرد: همچنین مفتی‌های اعظم کشورهای مصر، سودان، تونس، سوریه و رؤسای هیئات علمای کشورهای الجزایر، اندونزی در بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی شرکت کردند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به این‌که شخصیت‌های برجسته‌ای در این کنفرانس سخنرانی کردند، ابراز داشت: ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه کنفرانس و رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی کردند.

تقدیر از مراجع تقلید و علما

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این‌که مراجع تقلید جهان اسلام با ارسال پیام و نمایندگانشان مشارکت فعالی در کنفرانس وحدت اسلامی داشتند اظهار داشت: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، حضرت آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف نمایندگان و پیام‌های خود را به این کنفرانس فرستادند که مورد بهره‌برداری و استفاده قرارگرفت.

وی ابراز داشت: پیام حضرت آیت‌الله سبحانی بسیار پر رهنمود و راهنما بود که مورد بهره برداری و استقبال قرار گرفت.

آیت‌الله اراکی عنوان داشت: در این کنفرانس که برای اولین‌بار مشارکت این تعداد از مراجع تقلید در آن را داشتیم تصمیماتی گرفته شد که پیشنهاد تأسیس اتحادیه علمای مقاومت و تقریب از جمله آن است و ما برای تأسیس این نها بزرگ در حال مطالعه و بررسی هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: تأسیس کمیته صلح یا کمیته مساعی حمیده از دیگر پیشنهادهای این کنفرانس بود و با اصرار و تصویب شرکت کنندگان مواجه شد که با تأسیس آن تلاش می‌شود برای بحران‌های جهان اسلام از جمله سوریه که نیاز به میانجی‌گری و واسطه‌گری دارند، فعالیت‌های خوبی انجام شود.

وی با بیان این‌که اولین جلسه کمیته صلح روزهای آینده در پایتخت لبنان برگزار می‌شود گفت: شرکت‌کنندگان اصرار داشتند که کمیته صلح یا مساعی حمیده با پیگیری بحران سوریه نسبت به ایجاد راه‌حل عادلانه و اسلامی برای آن اقدام کنند و احتمال قوی می‌دهیم که برگزاری این کنفرانس در تهران تأثیرات خوبی را به‌دنبال داشته باشد.

آیت‌الله اراکی در همین راستا با اشاره به این‌که امیدواریم با تشکیل این کمیته بحرا‌ن‌های بحرین و اختلاف‌های موجود در عراق، پاکستان و افغانستان گامی برداشته شود ابراز داشت: پس از اعلام تشکیل کمیته صلح توسط مجمع تقریب مذاهب اسلامی، رهبر گروه معارضین سوریه آمادگی خود را برای گفت‌گو با این کمیته اعلام کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد تأسیس سازمان بانوان فعال مسلمان را از دیگر دستاوردهای بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: کمیته‌ای برای بررسی و مطالعه درباره این پیشنهاد تشکیل شده است و امیدواریم شاهد حضور فعال‌تر بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فکری باشیم.

وی پیشنهاد تشکیل کمیته مقدماتی اتحادیه بازرگانان جهان اسلام را از دستاوردهای دیگر این کنفرانس دانست و عنوان داشت: بر این اساس بازرگانان جهان اسلام گردهم می‌آیند تا بتوانند از امکانات اقتصادی جهان اسلام در راستای اهداف فرهنگی استفاده کنند.

آیت‌الله اراکی با بیان این که دیدار با مقام معظم رهبری از برنامه‌های دیگر بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی بود ابراز داشت: عواطف و احساسات شرکت کنندگان در دیدار با ایشان پرشورترین صحنه‌ای بود که دراین کنفرانس شاهد بودیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: برنامه شب شعر محمدی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و تعدادی از شاعران در این مراسم شرکت کرده و اشعار نابی را درباره پیامبراکرم(ص) قرائت کردند که از بین آنها آقایان حدادعادل، قزوه و مردوخی شعر خود را در سالن کنفرانس هم قرائت کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

وی تعداد میهمانان خارجی را 280 و با همراهانشان قریب به 450 نفر عنوان کرد و گفت: از ایران بیش از 800 نفر در این کنفرانس شرکت کردند که شاهد حضور فعال علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه بودیم و امیدوار هستیم با بهره‌گیری از تصمیمات  گرفته شده تقریب بین مذاهب اسلامی عملی شود.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که ما در عرصه ورزش، هنر و جوانان برنامه‌هایی داریم که در عملی شدن تقریب مؤثر هستند ابراز داشت: تقریب بین مذاهب اسلامی صرفا کار یک نهاد نیست بلکه اگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی همکاری نکنند، تقریب عملی نمی‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که دشمنان سرمایه‌های فراوانی را تنها برای ایجاد فتنه و تفرقه‌انگیزی صرف می‌کنند تصریح کرد: برخی رسانه‌ها در جهان با استفاده از منابع دستگاه‌های جاسوسی کشورهای استکباری، به‌نام دفاع از شیعه و یا اهل سنت اقداماتی انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در زمینه نظریه‌پردازی تقریب و تحلیل دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فعالیت‌های خوبی انجام داده و پژوهشگاه مجمع تقریب در قم صدها اثر علمی و تحقیقی در این راستا تولید و به‌چاپ رسانده است و همچنین در عرصه دیپلماسی تقریب درحال تحقیق هستیم.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که در بندهای پایانی بیانیه این کنفرانس بر تحریم دم مسلم و خون ریزی در بین جوامع اسلامی تحت هرعنوانی تأکید شده است گفت: تکفیر مسلمین حرام است و مفتیان اعظم جهان اسلام این فتوا را امضاء کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در بیانیه پایانی آمده است که توهین به شخصیت‌های موردقبول مسلمین که موجب دشمنی بین فرق اسلامی می‌شود حرام است.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: ما با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور برنامه‌هایی را برای تشکیل جلسات توجیهی برای مداحان و صاحبان منبر داریم تا بتوانیم ضرورت تقریب و اجتناب از شیوه‌های فتنه‌انگیز را تبیین کنیم./956/پ201/ج

ارسال نظرات