۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۷۵۷۳
استاد اخلاق حوزه:

نبود ایمان کامل سبب ریاکاری در رفتار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صاحب الزمانی گفت: نبود ایمان کافی باعث می‌شود که انسان در باطن و خلوت به دین عمل نکند ولی در ظاهر خود را دین دار جلوه دهد، تا مردم او را فردی متدین بداند، این علامت ریاکاری است.
حجت الاسلام صاحب الزماني، استاد اخلاق حوزه علميه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام صاحب الزمانی، استاد اخلاق حوزه علمیه آذربایجان‌غربی صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه اظهار داشت: در تبلیغ معارف دینی نباید تنها به محتوا فکر کنید؛ بلکه باید وقت بگذارید و اصول رساندن پیام به زبان شیوا را بیاموزید.


وی خاطرنشان کرد: قرآن غیر از این که محتوا دارد، دارای بیان نیز است، به گونه ای که بشر را متحیر کرده، همچنین بیان شیوا در کلام ائمه معصومین(ع) نیز تجلی یافته است، در بیان و قلم است که فردی آنچه در محتوای فکری و اندیشه خود دارد، اظهار می کند باید آن قدر بنویسید و کار کنید تا بیان شیوا و قلم روان داشته باشید.


این استاد اخلاق حوزه علمیه ارومیه افزود: هر آنچه که در منابر اخلاق بیان می شود، مسأله‌ تازه ای نیست، همان مواردی است که از بزرگان به ما رسیده است ما هم آن را به شما می گوییم، بنابراین توجه، تأسی و عمل به سیره بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) نجات‌بخش بشریت از بداخلاقی است.


حجت الاسلام صاحب الزمانی تصریح کرد: باید شیوه دعاکردن را از امام سجاد آموخت، آن حضرت در دعای مکارم الاخلاق که هم در مفاتیح و هم در کتاب صحیفه سجادیه آمده از خدا چنین می خواهد؛ اللهم بلّغ بایمانی اکمل الایمان، یعنی خدایا ایمان مرا به عالی ترین درجه ایمان برسان، وقتی امام این چنین از خدا می خواهد تا ایمان او را به کامل ترین درجه ایمان برساند ما باید به طریق اولی از خدا این را بخواهیم.


وی افزود: باید در زندگی به ایمان بها دهیم اگر این ایمان واقعی باشد، اثر آن ظاهر می شود، یک سخنی هست که می گوید ایمان در همه وجود دارد حتی شیطان هم ایمان دارد و می داند خدا، معاد، پیامبران الهی و امامان حق هستند، ولی باز هم با این ها مخالفت می کند، از این رو ایمان تنها کافی نیست؛ شیطان در قرآن به خداوند متعال می گوید؛ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَىٰ یَوْمِ  «پروردگارا مرا تا روزی که انسان ها برانگیخته می‌شوند مهلت ده.»


این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) درباره ایمان هشدار می دهد و می فرماید قدر ایمان را بدانید و سعی کنید تا ایمانتان محکم باشد هر نوع تردید در عقل و عقیده پیش آید باید آن را سریع علاج کرد و اگر معالجه نشود این تردید در نهایت به شک منتهی می شود و این شک به کفر منتهی می شود.


وی یادآور شد: امام صادق(ع) نیز می فرماید انّ الشّک والمعصیةَ فی النّار لیس منّا وراء الینا، در این باره اخبار زیادی داریم امّا مطلب مهم این است که شک اعتقاد را ضعیف می کند و ایمان را از بین می برد، ولی گاهی خیالاتی از ذهن عبور می کند و این اشکال ندارد، اگر به مقام شک نرسد، ولی در هر صورت باید این را هم درمان کرد .علاج شک استدلال است، رسم علمای حوزه این است که همیشه بر گفته های خود استدلال و دلیل می آورند.


حجت الاسلام صاحب الزمانی افزود: اگر انسان قدر این را ندارد که در مقابل شک ایستادگی کند و برای خود استدلال قوی بیاورد، باید به عبادة خدا و تلاوت قرآن مجید مواظبت کند و این باعث می شود تا ایمان قوی شود و شک را از بین برد  تلاوت آیات قرآن کریم ایمان را افزایش می دهد، دومین راه مقابله با پیدایش شک هم نشینی با صالحان و نیکوکاران است.


وی افزود: در گذشته برخی آمدند و گفتند که اگر انسان به شهادتین اقرار کند؛ مؤمن و اهل بهشت است، هر چند طبق دین عمل نکند چنین سؤالی از امام باقر(ع) شد و ایشان در جواب فرمودند؛ اگر در ایمان عمل نباشد، چنین کسی در نزد خدا محبوب باشد در اسلام هر گناهی حدی دارد و حدودی و هر کسی که مرتکب گناه می شود باید مجازات شود و اگر صرف گفتن شهادتین کافی بود چرا باید این شخص مجازات شود.


وی با تأکید بر این‌که باید در اعماق وجودی خود بر معرفت خدا رسیده باشیم، گفت: باید به گونه ای خود را اصلاح کنیم که خداپسند باشد، اگر این طور باشد از ایمان بهره ای برده ایم، نبود ایمان کافی باعث می شود که انسان در باطن و خلوت به دین عمل نکند ولی در ظاهر خود را دین دار جلوه دهد تا مردم او را فردی متدین بداند. این علامت ریاکاری است، در باطن نسبت به دین سست و کم اراده است ولی در ظاهر زیرک است که مبدا از کاروان عقب بماند. چنین صفت خطرناکی باید درمان شود./9353/پ203/س

ارسال نظرات