۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۶۱۹۰۹
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

الزامات قانونی با ضمانت اجرایی برای برخورد با بدحجابی در نظر گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ناظمی تأکید کرد: دولت می تواند ساز و کارها و قوانینی را در زمینه حجاب و عفاف وضع کند که مانند قوانین راهنمایی و رانندگی ضمانت اجرایی داشته و الزام آور باشد چرا که اصولا برخی افراد تنها با اجبار قانون هنجارها را رعایت می کنند.
بدحجابي

 حجت الاسلام غلامرضا ناظمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ضرورت آموزش مبانی حجاب و عفاف در مدارس، اظهار داشت: حجاب از مهمترین شاخصه های یک زن مسلمان بوده و آثار تربیتی بسیار زیادی دارد.

 

وی افزود: اگر از مقاطع پایین سنی و تحصیلی، فلسفه و حکمت های حجاب برای کودکان و نوجوانان تبیین شود، این امر ضمن زمینه سازی نهادینه شدن حجاب در شخصیت آنان، در مقاطع بالاتر مشکلاتی چون بدحجابی را که مفاسد متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری و خانوادگی دارد، از بین می برد.

 

حجت الاسلام ناظمی، با بیان این که همه اقشار مردم در جامعه نسبت به مسأله حجاب یا هر اقدام فرهنگی تربیتی دیگر مسؤول هستند، گفت: با این وجود، برخی نهادها همچون حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و آموزش و پرورش نقش مهم و مؤثرتری در این زمینه دارند.

 

این استاد حوزه و  دانشگاه مشهد در مورد نحوه فعالیت آموزش و پرورش در زمینه حجاب، تصریح کرد: مسأله فرهنگسازی حجاب و عفاف، در این سازمان از طریق معاونت امور بانوان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و معاونت پرورشی پیگیری می شود.

 

وی با اشاره به بررسی راه اندازی رشته حجاب و عفت در دانشگاه ها، ادامه داد: چنین کاری اگر در مدارس نیز انجام شود امری مطلوب و به مراتب نتیجه بخش تر است. همچنین ستاد امر به معروف و نهی از منکر به منظور اثربخشی هر چه بیشتر می بایست افزون بر ادارات آموزش و پرورش باید در خود مدارس هم پایگاهی داشته باشد.

 

حجت الاسلام ناظمی در پاسخ این پرسش که ساماندهی امر حجاب بر عهده دولت است یا مردم، ابراز داشت: هر دو باید در این عرصه فعال باشند؛ دولت می تواند ساز و کارها و قوانینی را در زمینه حجاب و عفاف وضع کند که مانند قوانین راهنمایی و رانندگی ضمانت اجرایی داشته و الزام آور باشد چرا که اصولا  برخی افراد تنها با اجبار قانون هنجارها را رعایت می کنند.

 

مسؤول بازرسی ناحیه چهار آموزش و پرورش مشهد با طرح این پرسش که چرا برای عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، جریمه در نظر می گیریم اما برای بدحجابی که مفاسد بیشتری دارد، چنین جدیتی نداریم؟، افزود: همانطور که جریمه های راهنمایی رانندگی به صورت عادی و بدون اعتراض از سوی مردم پرداخت می شود، در برابر الزامات بدحجابی نیز جای اعتراض نخواهد بود چرا که در هر دو، تخلف از قوانین جامعه و هنجارشکنی صورت گرفته است.

 

وی یادآور شد: جای بسی تعجب است که برخی، الزامات قانونی در رابطه با استفاده از کمربند ایمنی را که نسبتا مساله ای فردی است، پذیرفته­اند و حتی برای تخلف از آن جریمه را هم پرداخت می­کنند و اعتراضی ندارند، ولی حجاب را که امری اجتماعی و از قوانین متقن الهی است، مورد انتقاد و اعتراض قرار داده و در برابر تدابیری که برای مقابله با بدحجابی صورت می گیرد، موضع گیری می­کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: افراد بدحجاب به حقوق مردم تجاوز کرده و عقلانیت جوانان را به بازی می گیرند و جوانی که شهوت جای عقل او را بگیرد، هر جرم و ناهنجاری از او انتظار می رود./930/ت302/ب

ارسال نظرات