۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۶۱۹۱۵
حجت الاسلام محرمی؛

رفتار زن امروز با رفتارهای حضرت زهرا(س) قابل تطبیق نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تغییر الگوی رفتاری زن در جامعه امروز گفت: متأسفانه مدل حضور زنان در جامعه، بازار کار و رفتارهای آنها قابل مقایسه با رفتارهای حضرت زهرا(س) نیست.
حجت الاسلام غلامحسين محرمي دکتر غلامحسين محرمي ، کارشناس تاريخ تشيع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، از دیدگاه غرب زن به عنوان یک عامل تأثیرگذار در پیشبرد اهداف تبلیغاتی نظام سرمایه داری به حساب می آید. از این رو جوامع غربی زن را به عنوان یک کالای مصرفی و نه یک انسان دارای کرامت در نظر دارند.

اما زن در کشورهای اسلامی دارای نقش مهمی در جامعه و خانواده است. تربیت فرزندانی که قرار است آینده جامعه را رقم بزنند، بر عهده زنان است. اما متأسفانه چند سالی است که شاهد حضور بدون برنامه ریزی زنان در بازار کار و دوری آنها از مدیریت خانواده و تربیت فرزندان هستیم.

برای بررسی این موضوع و هم چنین پاسخ به چند سؤال دیگر در خصوص ایام فاطمیه، گفت و گویی با حجت الاسلام غلامحسین محرمی، استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز، ترتیب دادیم که در ادامه تقدیم شما خوانندگان محترم می شود.

 

رسا ـ الگوی رفتاری زن امروز چه تغییراتی کرده است؟ آیا الگوهای رفتاری با تغییر زمان باید تغییر کنند؟

جهان امروز در خصوص زن به بیراهه رفته است! هرچند انسان به لحاظ تکنولوژی پیشرفت کرده، اما در فرم کلی زندگی، انسان های کامل الگویی مناسب برای جوامع بشری هستند. یکی از حکمت های الهی برای فرستادن انبیاء(ع) این است که نمونه انسان کامل را به بشر نشان داده و خوب زندگی کردن را به او آموزش دهد.

این مسأله به ما نشان می دهد که در الگو بودن مسأله زمان مطرح نیست؛ زیرا بشر از یک کارخانه انسان سازی تولید شده و یک سیستم دارد. زمان بر جسم او می گذرد، اما سیستم روحی و فطرت بشر تغییر نمی کند؛ مانند چراغی که در سال های دور با نفت و روغن روشنایی ایجاد می کرده و امروز با برق این روشنایی را ایجاد می کند. ما به نظریه تکامل داروین معتقد نیستیم؛ سیستم انسان ثابت مانده، هم چنان که ظاهر انسان نیز در طول زمان تغییر نکرده است.

ما معتقدیم همان گونه که خدا انسان را آفرید، امروز پس از گذشت قرن ها شکل ظاهری آن تغییر نکرده و فطرت آن نیز ثابت مانده و فطرت انسان، آن شاکله و شکل تمایلات و گرایشات عقلانی اوست. در این آفرینش خداوند برای مردان و زنان الگوهایی قرار داده که بتوانیم راه سعادت را با پیروی از آنها طی کنیم. اهل بیت(ع) که نمونه انسان های کامل هستند، بهترین الگو برای زنان و مردان به حساب می آیند.

 

رسا ـ آیا آلگویی که غرب برای زندگی بشر ارائه کرده، الگویی بر مبنای فطرت انسانی است؟

ما هر چه بیشتر به سوی الگوهای رفتاری انسان کامل پیش برویم، می توانیم انحرافات موجود در جامعه را کاهش دهیم. انحرافاتی که منشاء آنها شیطان است. امروزه فرهنگ غرب منشأ انحرافات جامعه ما از الگوهای خود است و ما روز به روز از الگوهای خود در حال دور شدن هستیم. الگوی غربی، حیوانیت انسان را نسبت به انسانیت انسان بیشتر تقویت می کند. حضرت فاطمه(س) یک انسان کامل است و باید به سوی این الگو حرکت کنیم. ما از رفتار های حضرت زهرا(س) فاصله گرفته ایم که نمونه بارز آن اشتغال گسترده زنان در بازار کار است.

ما اگر نگاه کنیم به الگوی رفتاری حضرت زهرا(س) می بینیم که عمدتا ایشان مشغول به تربیت فرزندان، شوهرداری و مدیریت خانه و خانواده بود. حضرت زهرا(س) دختر پیغمبر اکرم(ص) بود و می توانست کاری خارج از خانه داشته باشد؛ اما ایشان مدیریت خانواده را به کار خارج از خانه ترجیح داد و اگر بخواهیم با شغل های امروزی نگاه کنیم، ایشان یک زن خانه دار بود.

هیچ کدام از زنان اهل بیت(ع) در خارج از خانه کار نمی کردند و در شأن حضرت زهرا(س) نبود که خارج از خانه مشغول کار شود. حضرت زهرا(س) این گونه نبود که فقط در خانه باشد و کارهای خانه را انجام دهد، بلکه ایشان در ابعاد سیاسی جامعه نیز نقش داشتند و در قضیه فدک حق خود را مطالبه کردند؛ اما به این تعبیر نباید نگاه کنیم که زن ها مانند مردها باید خارج از خانه فعالیت کنند. این فرهنگ یک فرهنگ غربی است که زن باید در همه کارها همپای مرد باشد! گرچه در برخی از شغل ها مانند پزشکی، تربیت و تعلیم زنان و مواردی که تنها از دست زنان بر می آید، باید حضور داشته باشند.

 

رسا ـ آیا کار کردن زن در خارج از خانه کرامت وی را خدشه دار می کند؟

از دیدگاه غرب، زن هر چقدر در ملأ عام حضور داشته باشد و با مرد رقابت کند، کرامت بیشتری دارد! اما از دیدگاه اسلام این قضیه برعکس است. دلیل تأکید اسلام بر حجاب زن، تنها این نیست که تهییج شهوت نکند؛ حکمت مهم حجاب کرامت و مصونیت زن و جلوگیری از تبدیل زن به کالای مصرفی است. در مواجهه زن و مرد، اسلام می گوید که زن نسبت به مرد جنس ضعیف است و اگر زن و مرد با یکدیگر رو در رو شوند، زن بازنده خواهد بود. امروزه زن در جامعه بازنده است؛ چرا که در جامعه زنانی که به کار گرفته می شوند، نصف حقوق مردان و بلکه کمتر حقوق دریافت می کنند و قانع هستند.

اسلام می گوید که زن باید کرامت داشته باشد و شوهر برای او زحمت بکشد و خرج کند، نه این که زن خارج از خانه تلاش کرده و مخارج خانه را تأمین کند. حضور زنان در کارهایی مانند بلیط فروشی سینما، ایستگاه های راه آهن، منشی گری و کارهایی از این قبیل که زن باید خود را در معرض دید عموم قرار دهد اشکال دارد و صحیح نیست. این رفتار با رفتارهای حضرت زهرا(س) قابل تطبیق نیست و این مدل رفتن زن ها و دخترها به دانشگاه و تحصیل در رشته هایی که هیچ گونه تناسبی با روحیات زنان در آن دیده نمی شود چه فایده ای دارد؟

 

رسا ـ آیا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تبیین نقش زن در جامعه و ارائه الگویی مناسب برای آن موفق بوده است؟

صدا و سیما آینه جامعه است و جامعه را نشان می دهد. باید به الگوهای رفتاری سفارش شده در اسلام ملتزم باشد؛ اما متأسفانه این گونه نیست و تنها بخشی از آن ملتزم به این الگوها است.

برخی بازیگران زن فیلم ها و سریال ها در جامعه، رفتاری ضد آن نقش ایفا کرده و سبب الگو دهی غلط می شوند! فیلم هایی که بازی می شود باید انعکاس واقعیات باشد.

مسأله عشق و عاشقی که برای ایجاد جاذبه در صدا و سیما زیاد شده، اشتباه است! جاذبه یک فیلم به عشق و عاشقی در آن نیست بلکه محتوای فیلم باید جذاب باشد.

زن را نمی توان از صدا و سیما حذف کرد؛ اما باید برای حضور زنان در آن برنامه داشت. متأسفانه دید ما بر این است که کاری کنیم تا زن مسلمان در مقابل زن غربی کم نیاورد! مگر زن غربی چه دارد که زنان مسلمان باید خود را به او برسانند؟!

 

رسا ـ چرا دو تاریخ برای شهادت حضرت زهرا(س) ذکر شده است؟

نگارش های تاریخی شفاهی بوده و با تأخیر انجام شده اند؛ از این رو اختلاف در زمان آن، پدید آمد. یک دلیل دیگر رسم الخط بوده که یک نقطه بالا و پایین آن سبب ایجاد این شک و تردید در خصوص تاریخ دقیق شهادت ایشان شده است. تاریخ دوم در بین شیعه شهرت پیدا کرده است و علما فاطمیه دوم را که از شهرت بیشتری برخوردار است در نظر دارند؛ اما از فاطمیه اول غافل نیستند.

 

رسا ـ چرا حضرت علی(ع) پس از جسارت به حضرت فاطمه(س) سکوت کرد؟

مسأله اسلام در آن زمان بسیار حساس بود و ایشان اگر قیام می کرد، اسلام به خطر می افتاد و دوگانگی در جامعه اسلامی آن روز پدید می آمد و جنگ داخلی شکل می گرفت و این جنگ برای مسلمانان آن زمان سبب از هم گسیختگی جامعه اسلامی می شد. مسلمانان آن زمان مانند امروز نبودند که یک جهان اسلام شکل گرفته باشد. در آن زمان اسلام خلاصه می شد در مدینه و اطراف آن و چندی از قبایل عرب هم از اسلام برگشته بودند و مدینه در فشار و اسلام بسیار شکننده بود. با این که آنها حضرت زهرا(س) را به شهادت رساندند، اما حضرت علی(ع) مجبور بود سکوت کند.

 

/9462/401/ر

ارسال نظرات