۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۶۴۲۳۲
به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا؛

ویژه نامه اینترنتی «بهانه خلقت» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «بهانه خلقت» به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه بهانه خلقت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «بهانه خلقت» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، معرفی نرم‌افزار، تلفن همراه، ویژه‌نامه های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به فاطمه(س) در کلام الهی، اسامی حضرت فاطمه زهرا(س)، القاب حضرت فاطمه زهرا، فاطمه زهرا سر لیلةالقدر، گزیده‏هایى از زندگی و فضایل و سیره سیاسی حضرت زهرا(س)، فرانقش هدایتگری و سیره اجتماعی حضرت زهرا(س)، سیمای حضرت فاطمه(س) در آئینه ادب، فاطمه(ع) ستاره درخشان عالم بشریت، فاطمه(س) نمونه برتر زن‌بودن، فاطمه زهرا(س) در اوج ملکوت انسانی، جان پیامبر اکرم، مسأله حجاب در سیره حضرت زهرا(س) و دو هدیه دو نعمت اشاره کرد.
فاطمه(س) در کلام الهی
 در مقاله ای از این ویژه‌نامه می خوانیم: قرآن مجید که کلام راستین خداست و در نهایت اتقان و درستی قرار دارد، بی هیچ شک و شائبه ای بازگوکننده حقایقی است که ذهن بشری از نیل به بسیاری از آنها، عاجز و ناتوان است، فاطمه زهرا(س) نیز حقیقتی بی‌مانند دارد که جز در سایه‌سار قرآن و کلام معصومان نمی توان بدان دست یافت.
قرآن کریم، خداوند را نور آسمان‌ها و زمین می خواند و تصریح می کند که او هر فردی را که بخواهد، به نور خویش هدایت می کند، در ادامه می فرماید:«(این نور هدایت) در خانه‌هایی است که خداوند اذن فرموده است رفعت بیابند، خانه‌هایی که نام خدا در آنها ذکر می‌شود و مردانی که تجارت و معامله، آنان را از یاد الهی غافل نمی‌کند و می‌ترسند از روزی که در آن، دل‌ها و چشم‌ها زیر و رو می‌شود، صبح و شام در آنها، تسبیح او می گویند».
هنگامی که پیامبر خدا(ص)آیات مذکور را تلاوت کرد، یکی از اطرافیان حضرت پرسید: یا رسول الله، این خانه‌ها کدام خانه هایند، حضرت فرمود:«خانه های انبیا»، ابوبکر برخاست و گفت: یا رسول الله، آیا خانه فاطمه و علی از مصادیق این آیه است،  پاسخ شنید:«آری، از برترین مصادیق آن است».
قرآن برای تبیین و معرفی نور خداوند، مثالی ذکر می کند:«مثل نور خداوند، مثل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند».
راوی می گوید: از امام(ع) درباره این کلام الهی پرسیدم، فرمود:«آن چراغدان، فاطمه(ع) است و آن چراغ، امام حسن(ع) و آن زجاجه(فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین (ع)است»، این بیان در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه(ع) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد.
امام(ع)، ذیل این آیه قرآن که می فرماید: «ستاره ای درخشنده چون مروارید»، فرمود: «فاطمه ستاره درخشان و فروزانی از میان جمله زنان عالم است».
امام باقر(ع) درباره آیه «همانا آن از مسائل مهم است و هشدار و انذاری است برای همه انسان‌ها»، فرمود: «یعنی فاطمه»، واژه «کُبَر» جمع«کبری» و تأنیث اکبر است، بنابراین، آیه مذکور چنین معنا می شود: «فاطمه زهرا(ع) یکی از بزرگان است».
در بیانی کوتاه می‌توان گفت: این تفسیر، عظمت معنوی آن بانوی بزرگوار اسلام را بازگو می‌کند که در اثر آراسته شدن وی به سجایا و کمالات الهی برایش حاصل گشته است.
ذیل این آیه که می فرماید: «(خداوند) دو دریا را در کنار یکدیگر قرار داد، در حالی که با هم تماس دارند، در میان آن دو، برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند».
از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «علی و فاطمه، آن دو بحر عمیقی اند که هیچ یک را بر دیگری برتری نیست، بین آن دو، واسطه‌ای است که همان رسول خداست و محصول این بحر عمیق، لؤلؤ و مرجان است که آن دو، حسن و حسین هستند».
ثعلبی در تفسیر خود، از سفیان ثوری نقل می کند: «مرج البحرین یلتقیان» یعنی فاطمه و علی، و منظور از«یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان» حسن و حسین و مراد از«بینهما برزخ» رسول خداست».
ابوسعید خدری نیز آیات یاد شده را همین سان تبیین و تفسیر می کند.
حضرت خدیجه برای پیامبر(ص) فرزند پسری به دنیا آورده بود که عبدالله نام گرفت، اما پس از مدتی از دنیا رفت، روزی از روزها، یکی از سران مشرکان به نام عاص بن وائل، پیامبر(ص) را هنگام خروج از مسجدالحرام ملاقات کرد و با وی به گفت‌و گو پرداخت، گروهی از سران قریش که این گفت‌وگو را دیده بودند، به محض ورود عاص بن وائل به مسجد از او پرسیدند: با چه کسی گفت‌و گو می‌کردی، گفت: با آن«ابتر»، خداوند در حمایت از پیامبر(ص) خویش، سوره کوثر را نازل کرد و فرمود:« ای پیامبر ما به تو کوثر( خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن و بدان که دشمن تو قطعا بریده نسل و دم بریده خواهد بود.»
مفسران کلام الهی، «کوثر» را خیر و برکت بسیار معنا کرده و گفته اند: «مقصود از آن، فراوانی نسل و ذریه پیامبر(ص) است و این معنا از طریق فرزندان فاطمه(ع) محقق شده است، به گونه ای که عدد ذریه او از شمارش خارج است و این روند تا روز قیامت تداوم دارد».
بسیاری از بزرگان علمای شیعه، وجود مبارک فاطمه زهرا(س) را روشن ترین مصداق کوثر قلمداد کرده‌اند، زیرا شأن نزول آیه، بیانگر این است که بت پرستان مکه، پیامبر(ص) را متهم به مقطوع‌النسل بودن می‌کردند و قرآن ضمن نفی گفتار آنان، به پیامبر(ص) می فرماید:«ما به تو کوثر عطا کردیم» از این تعبیر چنین برداشت می شود که این خیر کثیر(کوثر)، همان فاطمه زهرا(س)است.
بشریت مرهون فاطمه زهرا(ع) است
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: فیوضات فاطمه زهرا علیها السلام، به مجموعه کوچکی که در مقابل مجموعه انسانیت، جمع محدودی به حساب می آید، منحصر نمی‌شود، اگر با یک دید واقع بین و منطقی نگاه کنیم، بشریت یکجا مرهون فاطمه زهرا صلی الله علیه و آله و سلم است و این گزاف نیست؛ حقیقتی است، همچنان که بشریت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعلیمات انبیا و پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم است، در همیشه تاریخ این طور بوده، امروز هم همین‌طور است و روز به روز نور اسلام و معنویت فاطمه زهرا(س) آشکارتر خواهد شد و بشریت آن را لمس خواهد کرد.
خود را شایسته انتساب به خاندان رسالت کنیم
 برادران عزیز، آنچه ما وظیفه داریم، این است که خود را شایسته انتساب به آن خاندان کنیم، البته منتسب بودن به خاندان رسالت و از جمله وابستگان آنها و معروفین به ولایت آنها بودن، دشوار است، در زیارت می خوانیم که ما معروفین به دوستی و محبت شما هستیم، این وظیفه مضاعفی را بر دوش ما می گذارد.
این خیر کثیری که خداوند متعال در سوره مبارکه کوثر مژده آن را به پیامبر اکرم داد و فرمود: «انّا اعطیناک الکوثر»، که تأویل آن، فاطمه زهرا علیها السلام است، در حقیقت مجمع همه خیراتی است که روز به روز از سرچشمه دین نبوی، بر همه بشریت و بر همه خلایق فرو می ریزد، خیلی‌ها سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛ «و الله متمّ نوره و لو کره الکافرون».
ما باید خودمان را به این مرکز نور نزدیک کنیم و نزدیک شدن به مرکز نور، لازمه و خاصیتش، نورانی شدن است، باید با عمل و نه با محبت خالی، نورانی بشویم، عملی که همان محبت و همان ولایت و همان ایمان، آن را به ما املا می‌کند و از ما می‌خواهد، با این عمل، باید جزو این خاندان و وابسته به این خاندان بشویم، این طور نیست که قنبر در خانه علی علیه السلام شدن، کار آسانی باشد، این گونه نیست که سلمان منّا اهل البیت شدن، کار آسانی باشد.
ما جامعه موالیان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام، از آن بزرگواران توقع داریم که ما را جزو خودشان و از حاشیه نشینان خودشان بدانند، «فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست»، دلمان می‌خواهد که اهل‌بیت درباره ما این‌طور قضاوت کنند، اما این آسان نیست، این فقط با ادعا به دست نمی آید، این عمل و گذشت و ایثار و تشبه و تخلق به اخلاق انان را لازم دارد.
فاطمه زهرا در عمری کوتاه، فضایل زیادی را حایز شد
شما ملاحظه کنید، این بزرگواری که ما امروز ساعتی باشما پای استماع مدایح و فضایلش نشستیم که آنچه گفته شد، قطره‌ای از دریاست، در چه سنی این همه فضایل را حایز شد، در چه مدت عمری این همه درخشندگی را از خود بروز داد، در عمری کوتاه، هجده سال، بیست سال، بیست و پنج سال، نقل‌ها متفاوت است، این همه فضایل، بیهوده به دست نمی آید، «امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابره؛ خدای متعال، زهرای اطهر، این بنده برگزیده را آزمود.
دستگاه خدای متعال، دستگاه حساب و کتاب است، آنچه می بخشد، با حساب و کتاب می بخشد، او، گذشت و ایثار و معرفت و فدا شدن این بنده خاص خود را در راه اهداف الهی می داند، از این رو او را مرکز فیوضات خود قرار می‌دهد.
تحلیلی بر حدیث لولا فاطمه لما خلقتکما
در مقاله‌ای با عنوان تحلیلی بر حدیث لولا فاطمه لمل خلقتکما مطالبی به چشم می خورد که به این شرح است: به نام او که تمام حمد ها از آنِ اوست، به احتمال زیاد روایت زیر را شما هم شنیده اید.
«لَولاک لَما خَلَقتُ الاَفلاک ، لَولا عَلیٌ لَما خَلَقتُکُما ، لَولا فَاطِمَةٌ لَما خَلَقتُکُمَا»
از این حدیث برخی که از علم دین چندان اطلاعی ندارند و آشنایی با علوم دینی ندارند، برای افضلیت حضرت فاطمه طاهره استفاده می‌کنند که تا اینجا چندان بحثی در آن ندارم ولی گام‌های گستاخی را فراتر گذاشته و قائل می‌شوند که آن زهرای مرضیه مقامی بالاتر از ابوالقاسم محمد مصطفی و علی بن ابی طالب که صلوات و درود خداوند بر آنان باشند دارند، که تمام حرف و بحث ما همین است.
این دسته از آقایان برای استدلال خود از این جهت فقط بسنده به ترجمه این حدیث می‌کنند که به این عبارت است: «ای محمد اگر تو نیودی افلاک و کهکشان ها را خلق نمی‌کردم و اگر علی نیود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم، که سلام و درود خدا بر آنان باد.
خب با این ترجمه پرو اضح است که در ابتدای این سلسله حضرت فاطمه و بعد از ایشان حضرت علی و بعد از ایشان نوبت به پیامبر اکرم، که سلام و درود خدا بر آنان باشد، قرار گرفته است.
در حالی که ما در احادیث دیگری به وضوح مشاهده می‌کنیم که کامل‌ترین و افضل‌ترین مخلوق خداوند متعال حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله است، تا آنجا که خود حضرت فرموده‌اند« أوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ نُورِی؛ اولین چیزی که خداوند خلق فرمود نور من بود» ، خب در اینجا ما تناقض گویی داریم در حدیث لولاک افضلیت فاطمه بر پیامبر ثابت می‌شود و در حدیث دوم خلاف آن.
در اینجا با مراجعه به عالمان و بزرگان دین راه حل و به این مطلب خواهیم رسید که که نبایستی معارف را از هرفردی اخذ کرد که به اصطلاح همان ضرب المثل معروف می‌رسیم که (کار را باید به کاردان بدهی).
در تفسیر این حدیث نکات ظریف، دقیق و زیبایی گنجانده شده است.
اگر این حدیث را سه فقره کنیم، در فقره اول آن خداوند می‌فرماید: «اگر تو نبودی جهان و کهکشان ها را خلق نمی کردم، در اینجا کاملا واضح است که حضرت رسول اکرم بهانه عالم خلقت هستند و عالم به تفیل وجود ایشان موجود شد.
در فقره دوم این حدیث که ترجمه آن می‌شود: «اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم، در ظاهر عبارت برتری حضرت علی به حضرت محمد ثابت می‌شود ولی باطن حدیث بازگوکننده امری غیر است، دقت کنید، اگر علی نبود و تو جانشینی همچون علی نداشتی که لایق تو باشد تو را خلق نمیکردم چرا که در حق تو جفا شده بود».
به این ظرافت ادبی دقت کردید که خداوند چگونه با محبوب خودش صحبت می‌کند، اگر برای تو علی را جانشین خلق نمی‌کردم، هرگز تو را خلق نمی‌کردم چرا که در حق تو جفا می‌بود و در انتها در فقره سوم که ترجمه آن می‌شود: «و اگر فاطمه نبود هر دوی شما را خلق نمیکردم، همین لطافت و عشق بازی خدا با محبوبش تکرار می‌شود، اگر دختری، مادری و همسری همچون فاطمه کبری نبود هر دوی شما را خلق نمی‌کردم، چرا که برای پیامبر غیر از فاطمه دختری تا لایق شود نامیدن او به ام ابیها و برای علی مرتضی هم همسری نبود تا هم کفو و هم شأن او باشد تا در مراحل زندگی همراهیش کند».
از این رو آن خالق حکیم که تمام افعال او از روی حکمت بوده و عقل ناقص آدمی قادر به درک آن نیست، این‌بار برای حبیب خود ای‌نگونه سخن ایراد می‌کند: «که اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی کردم».
در انتها امیدوارم که با خواندن این مقاله اندکی به بصیرت شما افزوده باشم و برای دستور رهبر معظم انقلاب در مورد بالا‌بردن بصیرت ، جامه‌ای از عمل مهیا کنیم.
ویژه نامه اینترنتی «بهانه خلقت» به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات