۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۶۶۵۹۵
کارشناس حوزوی:

زیادی ثروت سبب بی هویتی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی گفت: کسی که همواره خودش را در راحتی می‌بیند، زندگی‌اش تهی و پوچ می‌شود، وقتی تاریخ کسانی که خودکشی کرده‌اند یا دچار پوچی و بی هویتی شده‌اند را می‌خوانیم، می‌بینیم بسیاری از آن‌ها از خانواده‌های مرفهی بوده‌اند.
پرسمان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح، محقق و پژوهشگر حوزوی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث عدل الهی پرداخت و گفت: نگاه و داوری ما نسبت به مشکلات و مصائبی که برای خودمان یا دیگران اتفاق می‌افتد، یا به‌عکس نعمت و شرایط عالی که در زندگی پیش می‌آید، ممکن است از روی عجله باشد و نتوانیم این‌ها را درست حلاجی کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما راضی به قضا و قدر الهی باشیم و آن رضایتی که در ادعیه و روایات آمده را داشته باشیم، راحت‌تر می‌توانیم این حقیقت را درک کنیم، چون حقیقت این است که اگر کسی در زندگی برایش مشکلی پیش آمد، بداند که این ابتلا و مصیبت ظرفیتی است که خدا در وجود ما قرار داده است، خدا انسان را برای همین خلق کرده و این یک سنت قطعی و حتمی است که خدا انسان‌ها را به دشواری‌ها و مصائب دچار می‌کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: خدا ما را مورد ابتلا و آزمایش قرار می‌دهد، آن وقت ما باید ببینیم که برخورد ما با این ابتلا و آزمایش چگونه است و چگونه با آن ارتباط برقرار کردیم، قرآن در سوره فجر وقتی گزارشی از کسانی که دچار ابتلا و مشکل و مکافات در زندگی شده‌اند می‌دهد، دو نوع ابتلا را معرفی می‌کند، برخی افراد هستند که وقتی که به آ‌‌ن‌ها نعمتی می‌رسد، فکر می‌کنند به خاطر شایستگی آن‌ها است.

حجت‌الاسلام فلاح ادامه داد: ممکن است این ذهنیت پیش آید که خدا به برخی نعمت می‌دهد چون شایسته این نعمات هستند، گاهی اوقات ما نسبت به خودمان این تلقی را داریم، وقتی می‌بینیم مشکلی در زندگی نداریم، مکافات، بیماری و فقر نداریم، احساس می‌کنیم که انسان‌های شایسته‌ای هستیم و خداوند خیلی به ما لطف دارد، در حالی که قرآن این را نهی می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «کسی که به نعمت و شرایط راحتی رسید، گمان نکند که ما به او توجه داریم و مورد لطف ما است»، انسان همواره باید در خودش مراقبه داشته باشد، چون گاهی اوقات وقتی نعمت و شرایط سهل و خوب فراهم می‌شود، اتفاقاتی می‌افتد که قابل جبران نیست.

این کارشناس مسائل اعتقادی ابراز داشت: یکی از اتفاقات غیر قابل جبران، غفلت و فراموشی است، یعنی بعضی افراد به خاطر این‌که دائماً در نعمت و راحتی هستند، غافل می‌شوند و کم‌کم یاد خدا و ائمه را فراموش می‌کنند و دچار قساوت قلب می‌شوند، در روایات داریم که خداوند هیچ بنده‌ای را به قساوت قلب عقوبت نکند، و این به خاطر نعمت پیش می‌آید.

حجت‌الاسلام فلاح اظهار داشت: اتفاق دیگری که به واسطه نعمت پیش می‌آید، بحث بی هویتی است، کسی که همواره خودش را در راحتی می‌بیند، زندگی‌اش تهی و پوچ می‌شود، وقتی تاریخ کسانی که خودکشی کرده‌اند یا دچار پوچی و بی هویتی شده‌اند را می‌خوانیم، می‌بینیم بسیاری از آن‌ها از خانواده‌های مرفهی بوده‌اند، بی مشکلی آن‌ها بزرگ‌ترین مشکلشان بود، انسان وقتی مزه شیرینی را می‌فهمد که تلخی را تجربه کرده باشد.

این کارشناس مسائل اعتقادی در پاسخ به پرسش «بهشت فقط برای مسلمانان یا شیعیان است یا پیروان ادیان دیگر هم به بهشت می‌روند؟» گفت: آیات و روایات متعددی در پاسخ به این پرسش داریم، تعبیری که در روایات آمده و برخاسته از آیات قرآن است، بحث کسانی است که بر اساس شرایط و امکاناتی که بوده، نتوانسته‌اند به حقیقت دست یابند.

وی ادامه داد: ممکن است از درون این شرایط برای آن‌ها فراهم نشده باشد و یا از طریق عوامل بیرونی مثل حکومت‌ها و خانواده‌ها نتوانسته‌اند دریافت درستی داشته باشند، در قرآن آیه‌ای داریم که می‌گوید، شما که اهل عذاب شدید در چه وضعیتی بودید، می‌گویند ما مستضعفین در زمین بودیم، یعنی زمینه دریافت دین را داشتند، ولی کوتاهی و قصور کردند، اگر کسی این شرایط را داشت و دین را دریافت نکرد، مستحق عذاب است. /9194/پ202/ن 

ارسال نظرات