۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۶۷۸۰۸

نشست «بررسی و نقد آرای حدیثی جونبل» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «بررسی و نقد آرای حدیثی جونبل» در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
نشست علمي «بررسي و نقد آراي حديثي جونبل»
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، نشست علمی «بررسی و نقد آرای حدیثی جونبل» در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
این نشست علمی با سخنرانی حجت‌الاسلام علی راد، استاد جامعةالمصطفی و طاهر رضا، یکی از دانش آموختگان جامعةالمصطفی برگزار شد.
طاهر رضا به عنوان ارائه دهنده مقاله خود با موضوع «بررسی و نقد آرای حدیثی جونبل» در ابتدا با اشاره به برخی از مستشرقان شک گرا، «گوستاویل» را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: گوستاویل مستشرقی یهودی و آلمانی بود، وی تأکید بسیاری بر فراگیری زبان عربی از خود نشان داد تا بتواند از این طریق، میراث مسلمانان را بررسی کنند، گوستاویل در سفرهای خود به کشور ترکیه موفق شد تا زبان‌های ترکی و فارسی را نیز فرا بگیرد.
وی با اشاره به نظرات گوستاویل تصریح کرد: گوستاویل در مهم‌ترین کتاب خود که درباره تاریخ خلافت پنج خلیفه نوشته شده، اعتقاد دارد که تمام احادیث مسلمانان جعلی است و هیچ اعتباری برای آنان قائل نیست.
سخنران نشست در ادامه «ایگناز گلدزیهر» یکی دیگر از مستشرقان یهودی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: وی در دانشگاه‌های بوداپست، برلین، لایپزیک و لایدن تحصیل کرد، وی با حمایت دولت مجارستان، به کشورهای سوریه، فلسطین و مصر سفر کرد و بدین ترتیب فرصت شرکت در سخنرانی‌های روحانیان مسلمان در دانشگاه الازهر را بدست آورد.
وی با بیان این‌که به جرأت می‌توان گفت گلدزیهر موفق شد مکتب شک‌گرایی را منظبط کند، افزود: گلدزیهر مباحثی همچون نظریه ظاهریه را که اکنون در حوزه‌های علمیه بررسی می‌شود را مفصلا بحث کرده و به صورت مقاله و کتاب به چاپ رسانده است.
طاهررضا با اشاره به «شاخت» یکی دیگر از مستشرقان شک‌گرا، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نظریه‌های شاخت نظریه حلقه مشترک است، آنها سندها را بررسی می‌کردند تا شخص اول را پیدا کنند، شاخت معتقد بود سند حدیث هرچه کامل‌تر و بی‌نقص تر باشد، امکان جعلی بودن آن بیشتر است.
سخنران نشست در بخش اصلی سخنان خود «جونبل» را شخصیت مهم در بین شک‌گرایان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: جونبل کسی است که نظریه‌های شاخت را توسعه داده است.
وی با بیان این‌که نظریات جونبل را می‌توان به دو دسته اسناد حدیث و تاریخ حدیث تقسیم کرد، تصریح کرد: وی در باب اسناد حدیث معتقد است نقطه آغاز استعمال اسناد، بعد از جنگ داخلی بین عبد الله بن زبیر و امویان در سال 73 بوده است.
طاهررضا در ادامه با اشاره به برخی از اعتقادات جونبل در رابطه با استاد و تاریخ حدیث، به آنها پاسخ گفت و نقدی بر اعتقادات جونبل مطرح کرد.
گفتنی است، حجت‌الاسلام علی راد در این نشست علمی با تأکید بر مدنظر قرار دادن کارها و پژوهش‌های مستشرقان در حوزه تحقیقات سیره نبوی، گفت: باید در پژوهش‌های حدیث‌پژوهی نیم‌نگاهی به پژوهش‌های استشراقی داشته باشیم.
استاد جامعه المصطفی با بیان این‌که در شرایط کنونی نادیده گرفتن این مباحث پذیرفتنی نیست یادآور شد: باید برای ورود به انشاء مقاله مقاطع دکتری در سطح بین‌المللی، به میراث استشراقی توجه کرد.
وی در ادامه با اشاره به دوره‌های تاریخی استشراق اظهار داشت: در دوره معاصر، حدیث شیعه به عنوان یکی از موضوعات جدی مستشرقان تبدیل شده است، در این دوره، مستشرقان در حدیث‌پژوهی شیعه بر روی نقطه افتراق احادیث تشیع و اهل‌سنت و نیز احادیث اختلافی داخل مذهب شیعه تأکید کرده و آنها را بزرگ نمایی می‌کنند.
حجت‌الاسلام علی راد در ادامه با تأکید بر ورود مراکزی همچون جامعةالمصطفی، به بازشناسی شبهات و مسائل مطرح مستشرقان در عرصه حدیث‌پژوهی گفت: اگر آگاهی و شناخت‌ها، مقارن با پژوهش‌های استشراقی بروز نشود، دیری نخواهد گذشت که وضعیت حدیث‌پژوهی شیعه، همچون احادیث اهل سنت، دستمایه مستشرقان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به موضوعاتی که مستشرقان در حدیث پژوهی با آن توجه دارند تصریح کرد: عرصه سیاست، مسائل زن و خلافیات فقهی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که مستشرقان در عرصه حدیث‌پژوهی به آن تأکید فراوانی دارند.
حجت‌الاسلام علی راد در پایان خاطرنشان کرد: مستشرقان با ورود به عرصه سیاست درصدد ایجاد مانع برای تشکیل وحدت سیاسی در جهان اسلام بوده و در عرصه مطالعات زنان در احادیث با ارائه چهره منفی از زن در میراث روایی، از اوج‌گیری اسلام گرایی زنان در غرب ممانعت کردند و همچنین با ورود به عرصه اختلافات فقهی درصدد بزرگ نمایی افتراق و اختلاف بین شیعه و سنی هستند، تا از اتحاد بین مسلمین جلوگیری کنند./907/د101/پ
ارسال نظرات