۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۶۹۰۷۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران خبر داد؛

احیای آثار علامه ابن شهر آشوب ساروی/ نصب تندیس ابن شهر آشوب در ساری

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ترجمه و چاپ آثار علامه ابن شهر آشوب ساروی همزمان با برگزاری کنگره بین المللی این عالم برجسته مازندرانی خبرداد.
کنگره بين‌المللي ابن شهر آشوب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر کنگره بین‌المللی ابن‌شهر آشوب مازندرانی ساروی امروز در جمع خبرنگاران پیرامون اهمیت و ضرورت معرفی این دانشمند گفت: پیرو تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی، مراجع و علمای جهان تشیع با راهبرد و حمایت آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه مازندران، از دو سال پیش زمینه برای معرفی شایسته ابن شهر آشوب و آثار ارزشمندی در استان پایه‌ریزی شد.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: ترجمه آثار گران‌سنگ این نابغه بزرگ جهان اسلام و تولید مقالات علمی و پژوهشی پیرامون ابعاد مختلف زندگی، آثار و شرایط سیاسی اجتماعی دوران فعالیت ابن شهر آشوب و جریان‌سازی برای معرفی‌شان در ابعاد استانی، ملی و فراملی از جمله اهداف این کنگره بین‌المللی است.

 

وی یادآور شد: این کنگره آبان ماه امسال در ساری برگزار می‌شود و مراجع، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های بزرگ کشور به ویژه حوزه‌های علمیه با این رویداد بزرگ فرهنگی تعامل و همراهی دارند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی برگزاری همایش بین‌المللی ابن‌شهر آشوب را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل در سال 92 دانست و خاطرنشان کرد: ابن شهرآشوب، خدمات ماندگار و پرباری به مذهب تشییع داشته و افتخار سرزمین علویان و مازندران است این بزرگ مرد هیچ گاه به جامعه معرفی شایسته ایی نشده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد: ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت های برجسته علم و فقاهت بوده که متأسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است که با برگزاری این کنگره قدم های بسیار مثبتی در جهت معرفی این عالم مازندرانی به جامعه دینی صورت خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: علامه ابن شهر آشوب ساروی تنها متعلق به شهر ساری و یا استان و کشور نیست بلکه تعلق به جهان اسلام و تشیع دارد که این شخصیت نام او در تاریخ ایران به ثبت رسیده است.

 

مدیر کل ارشاد مازندران، فرزانگان، مشاهیر و شخصیت های وزین و وثیق را از مهم ترین ثروت های یک ملت دانست و گفت: فقهای دینی در شکل دادن آن جامعه به سیمای الهی و آسمانی، نقش اساسی و حیاتی را ایفاء می کنند.

 

وی با بیان این که عمق فرهنگی و فرهنگ عمیق دینی و برخورداری از فرهیختگان و دانشمندانی که بر تاریخ تمدن بشری حق حیات دارند، از ویژگی های ملت ایران است، افزود: مهم ترین امتیاز و دستاورد مبارک معرفی فرزانگان و علمای طراز اول و مشاهیر، شناسایی عقبه غنی فرهنگی و هویتی به نسل جوان به منظور خود باوری و آگاهی نسبت به ریشه های عمیق و قوی شخصیتی و تمدنی، همچنین الگو دهی به جامعه جهانی است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر این که باید زمینه شناخت بیشتر نسل جوان با علما و فقهای دینی بیشتر فراهم شود، تصریح کرد: امروز سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو برای جوانان کشورمان است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید براین که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین مقدس که با زندگی مجاهدانه و سراسر فداکاری و ایثار خود، خدمات شایانی به بشریت در تعالی دانش و اخلاق کرده‌اند، وظیفه نخست همه متولیان دینی و فرهنگی کشور است، گفت: کشف رمز و راز توفیق بزرگ شخصیت‌های ما‌ندگار، جاودان و تأسی از آنان و الگو‌دهی به نسل جوان یک ضرورت است.

 

وی تکریم و تجلیل از علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با بیان این که علما و فقهای دینی همواره سبب شکوفایی و بالندگی جامعه بوده و هستند، تصریح کرد: امروز باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی را بیشتر در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم.

 

حجت الاسلام ابراهیمی در ادامه سخنان خود از نامگذاری یکی از میادین شهر ساری به نام ابن شهرآشوب ساروی خبر داد و گفت: تندیس این عالم برجسته در این میدان نصب خواهد شد.

 

وی گفت: این رویکرد در راستای معرفی ابن شهر آشوب در سطح جامعه و افکار عمومی انجام گرفته و امید است کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب آغازی برای معرفی آثار و سال‌ها تلاش چهره نامدار دین، علم و ادب در راستای ترویج فرهنگ متعالی و انسان‌ساز تشیع باشد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابن شهر آشوب یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین علمای جهان اسلام و تشییع است، این دانشمند و نویسنده نامدار تاریخ ایران و اسلام در سال 488 قمری برابر با 473 شمسی در ساری متولد شد.

 

چهل حدیث، الجدیده، انسابآب ابیطالب، متشابه القرآن، المدالید، الطرائق فی حدود و الحقائق، الاسباب و النزول محلی مذهب‌آل رسول، الحاوی، الفصول، المثال فی‌الامثال، معالم العالم، المخزون المکنون فی عبون الفنون، الاوصاف، المنهاج، مائده الفائده، مثالب النواصب و مناقب آل ابی‌طلاب از جمله آثار ارزشمند و پربار ابن شهر آشوب ساروی است.

 

ابن شهرآشوب ساروی در سال 588 قمری برابر با 570 شمسی در شهر حلب سوریه وفات یافت.

 

این شخصیت ممتاز و اندیشمند جهان اسلام هیچ‌گاه در خور شأن و جایگاه‌اش به افکار عمومی و جامعه امروز ایران و اسلام معرفی نشده است و قریب به 800 سال ناشناخته مانده است./950/پ202/ب

ارسال نظرات