۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۷۰۷۵۸
مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد:

بیش از 7450 شهید در قبرستان تخت فولاد آرمیده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد با بیان این‌که بیش از 7450 شهید نیز در قبرستان تخت فولاد دفن شده‌اند، افزود: برخی از فرماندهان دوران دفاع مقدس همچون شهید خرازی هم در همین قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.
شهيد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اصغر منتظرالقائم، مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد در همایش جایگاه و نقش علمای مدفون تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی که عصر یکشنبه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: نام بیش از 1500 نفر از دانشمندان در میان مقابر تخت فولاد شناسایی شده است.
وی با بیان این‌که بیش از 7450 شهید نیز در قبرستان تخت فولاد دفن شده‌اند،افزود: برخی از فرماندهان دوران دفاع مقدس همچون شهید خرازی هم در همین قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.
مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد اظهار داشت: هم اکنون برخی از علما و دانشمندان تخت فولاد اصفهان دفن هستند و به نوعی این مکان به نام وادی‌السلام ثانی شناخته می‌شود.
منتظرالقائم با اشاره به این‌که نخستین مؤلفه شهرهای دینی و اسلامی مساجد آن هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در نظام مهندسی جدید هیچ جایگاهی برای این اماکن مقدس در نظر گرفته نمی‌شود.
وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) مسجد را در هسته مرکزی شهر و در بهترین نقطه مدینه بنا کرد و در دیگر شهرهای اسلامی نیز این شیوه رعایت شده است.
عضو کمیته فرهنگی تخت فولاد با اشاره به نزدیکی مساجد و قبرستان‌ها در معماری سنتی و اسلامی گفت: قبرستان‌ها علاوه بر این‌که جلوه‌ای از تمدن اسلامی هستند مرکز تجلی هنرهای اسلامی هم به شمار می‌روند.
وی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) بر خلاف روشی که امروز وهابیان دنبال می‌کنند پس از دفن شهدا به زیارت آنها می‌رفتند ابراز داشت: این امر در منابع تشیع و اهل تسنن وارد شده است.
منتظرالقائم با اشاره به این‌که انواع هنرهای اسلامی همچون ادبیات و شعر، خطاطی، کاشی‌کاری، نقاشی و گچ‌بری در مقابر و بقعه‌ها مورد استفاده قرار ‌گرفته است، ابراز داشت: از نظر تاریخی قبرستان‌های اسلامی مظهری شکوهند برای مطالعات هنری در کشورهای مسلمان‌نشین محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که اصفهان جایگاه مهمی در دوره‌های مختلف تاریخی ایران داشته است و وجود چندین قبرستان در شهر اصفهان بیانگر این مطلب است، افزود: اصفهان طی سه دوره پایتختی خود به ویژه در زمان صفویان نقش عظیمی در پیشرفت تمدن اسلامی ایرانی ایفا کرده است.
مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد تصریح کرد: علمای دوره صفویه بسیار هوشمند بودند، چون شاهان صفوی تنها علاقه‌مند به تشیع بودند و زمانی که علما در کنار آنها قرار گرفتند موفق شدند راهبردهای دینی خود را در قالب‌های مختلف در نظام کشورداری و شهرداری پیاده کنند.
وی با اشاره به نظام‌سازی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی علمای شیعه در دستگاه صفوی خاطرنشان کرد: در دوره  صفوی بسیاری از جریان‌های انحرافی رو به افول رفتند و دلیلش هم این بود که راهبردهای فرهنگی شیعی در بسیاری از عرصه‌ها پیاده می‌شد و امروز هم تجلی تمدن نبوی و علوی در معماری اصفهان دیده می‌شود.
منتظرالقائم با بیان این‌که قبرستان تخت فولاد در دوران قاجار شکوفایی بیشتری پیدا کرد افزود: در حال حاضر این قبرستان دارای یک مسجد، دو سقاخانه و 25 قطعه شهدا است.
وی ادامه داد: قبرستان تخت فولاد تاکنون چندین نام در قرون مختلف داشته است و در قرن چهارم لسان‌الارض نامیده می‌شده که بعدها به نام بابا رکن‌الدین معروف و از قرن دهم به بعد نام امروزی بر آن گذاشته شد.
مدیرگروه تاریخ دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که در طول تاریخ معاصر تجمعات سیاسی و مبارزاتی هم در قبرستان تخت فولاد برگزار می‌شده است، اظهار داشت: چله‌نشینی علما در کنار قبر شهدا و صلحا از دیگر مشخصه‌های این مکان مقدس است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هم بسیاری از افراد از شهرهای مختلف برای زیارت شهدا و علمای مدفون در تخت فولاد به اصفهان سفر می‌کنند.
 منتظرالقائم در پایان افزود: معنویت ویژه‌ای بر قبرستان تخت فولاد اصفهان حاکم است و مردم اصفهان هم توجه خاصی به این مکان دارند و از آن بهره‌های فراوانی می‌برند./907/پ202/ی
ارسال نظرات