۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۷۱۳۰۴
سخنگوی شورای نگهبان:

نامزدهایی که قصد انصراف دارند، تا پیش از روز جمعه آن را عملیاتی کنند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای انصراف طبق قانون زمانی درنظر گرفته نشده اما ظهر روز جمعه بیست و چهارم خرداد ماه انصراف مفهومی ندارد و تقاضای ما این است که اگر نامزدها قصد انصراف دارند، تا پیش از روز جمعه آن را عملیاتی کنند.
کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیش از ظهر امروز چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در هتل لاله تهران برگزار شد، ابراز داشت: تقاضای همه مردم از رسانه‌های خارجی این است که اخبار واقعی را منتقل کنند؛ اخباری که شور و احساسات مردم خوب ایران زمین را بتواند پوشش بدهد و همه معتقد هستیم که رسانه خوب رسانه‌ای است که امانت‌دار باشد.

وی اظهار داشت: ما پیشنهاد دادیم که داوطلبین محترم در صورت تمایل برنامه‌های خود را برای شورای نگهبان ارسال کنند و الزامی در آن نبود که برخی برنامه‌هایان را ارسال کردند که در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این‌که نامزدهای محترم در موقع تبلیغات چه مطالب یا برنامه‌های واقعی یا غیر واقعی را بگویند، ارتباطی با شورای نگهبان ندارد و کسانی که انتخاب شدند، از لحاظ قانونی حق توهین و افترا به هیچ کس و هیچ مقامی را ندارد.

کدخدایی بیان داشت: شورای نگهبان بر اساس شرایط 115 قانون و رأی‌گیری نامزدها را تأیید صلاحیت کرده است و اینکه کسی انفاقی یا غیر اتفاقی بودن این مسأله را مطرح کند، از ظن خود یار شورای نگهبان شده است.

وی گفت: نتایج اولیه انتخابات از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود اما صحت نتایج باید از سوی شورای نگهبان اعلام شود که پس از بررسی شکایات، می‌تواند بین هفت تا ده روز ادامه داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که مردم شریف و انقلابی ما این را دور از شأن و جایگاه خود می‌دانند که کسان دیگری بر انتخابات آنها نظارت داشته باشند، ابراز داشت: انتخابات جمهوری اسلامی ایران یکی از آزادترین و سالمترین انتخابات‌ها است و اسناد و مدارک آن هم همیشه در اختیار رسانه‌ها و مردم خوب ما قرار گرفته است و این پیشنهاد اصولا قابل قبول نیست که مردم متدین و انقلابی جمهوری اسلامی بتوانند قبول کنند.

کدخدایی اظهار داشت: اصل 115 قانون اساسی شرایط متعددی را برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص کرده که مدیر و مدبر بودن یکی از آن شرایط است و طبیعتا برای بررسی این شرط نیازمند بررسی سوابق افراد ـ چنانچه در پست‌های اجرایی بودند ـ و یا برنامه آنها هستیم که تعداد قابل توجهی از داوطلبان برنامه ارائه کردند.

وی بیان داشت: اعلام پیروزی زودهنگام تخلف است زیرا تا نتایج از وزارت کشور تجمیع و مطرح شود، هیچ کس مطلع نیست و در حد بیان دیدگاه‌ها اما اگر اینها بخواهد تعیین کننده و باشد و بر سرنوشت انتخابات اثرگذار باشد، شورای نگهبان به استناد ماده 58 قانون انتخابات می‌تواند تجدیدنظر کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ماده 58 قانون انتخابات ریاست جمهوری که در سال 1364 تنظیم شده، این اختیار را به شورا داده که چنانچه مدارک جدیدی پس از تأیید صلاحیت به دستش برسد، می‌تواند بررسی مجدد داشته باشد و اگر نتیجه متفاوت داشته باشد، به وزارت کشور اعلام کند.

کدخدایی افزود: در طول این مدت که شورای نگهبان نتایج نهایی را اعلام کرد، چندین بار این موضوع را در شورا داشتیم که و اسناد و مدارکی که از نامزدها به دست ما رسید، مورد بررسی قرار گرفت اما هنوز نتیجه تغییر نکرده و  هشت نفر همچنان از نظر شورای نگهبان مورد تأیید هستند.

وی با اشاره بیه این‌که اگر اظهارات خلاف قانون باشد، موظف هستیم تذکر بدهیم و چندین بار این اتفاق افتاد، ابراز داشت: درباره محتوای اظهارات کاندیداها هم‌اکنون اظهار نظری ندارم اما چنانچه اظهارات خلاف قانون یا منافع ملی باشد، قطعا مورد بررسی در شورا قرار خواهد گرفت و هم‌اکنون موضوع خاصی به شورا ارجاع نشده  است.

 سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که من حقوقدان هستم و مواضع شوری نگهبان را می‌توانم خدمت شما بیان کنم، اظهار داشت: ارزیابی‌های سیاسی به بنده یا شورای نگهبان ارتباطی ندارد و آنچه مهم است، این است که مقامات گذشته و فعلی ما همه یکپارچه مدافع منافع ملی ما هستند و اختلاف سلیقه‌ها خللی در وحدت و یکپارچگی مسئولان ما نخواهد داشت.

کدخدایی گفت: آنچه در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد، وضعیت فعلی افراد است؛ ملاک و معیار ما قانون انتخابات است و روش ما رأی گیری و نیازمند هفت رأی هستیم.

وی اظهار داشت: در مواردی که اظهارات شخصی خلاف منافع ملی بودهٰ به او تذکر لسانی داده شده که رعایت کنند اما اگر ادامه داشته باشد،به قوه قضاییه معرفی می‌شوند و بررسی وضعیت تحت عنوان عناوین مجرمانه در صلاحیت قوه قضاییه است که اگر بررسی و اعلام نظر کند، قطعا در بررسی‌ها مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حتما شما که رسانه‌ای هستید، توضیحات شورای نگهبان را در سال 1388 شنیدید و یا مکتوب آن را خواندید که در ارتباط با ادعای کمبود تعرفه در انتخابات سال 1388 و عدم تمدید مهلت رأی گیری، اقدامات لازم را انجام دادیم و خوشبختانه موضوع خاصی حادث نشد.

کدخدایی بیان داشت: این‌بار علاوه بر اقدامات قانونی که در قانون به‌عنوان وظیفه نظارت برای ما لحاَظ شده در طراحی تعرفه‌ها از ابتدا تاکنون نظارت دقیق و با وزرت کشور هم همکاری داشته‌ایم و به مردم این اطمینان را می‌دهم که مشکل کمبود تعرفه یا مسائل دیگر انشاالله در این دوره به‌وجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به این‌که مسیر بیان اعتراض و شکایت نامزدها و ستادهای انتخابات در قانون مشخص شده و به اطلاع نامزدها رسیده است و به ستادها اعلام شده است، اظهار داشت: هرکسی که شکایت یا اعتراض داشته باشد در این زمینه طبق قانون باید به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کند و امروز بیانیه شورای نگهبان منتشر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: نمایندگان نامزدها روز جمعه بیست و چهارم خرداد ماه در شورای نگهبان حضور دارند تا تبادل نامه‌ها، شکایات و اعتراضات سریعتر انجام شود.

کدخدایی افزود: پس از روز رأی گیری تا سه روز فرصت شکایت وجود دارد و  شورای نگهبان هم بین هفت تا ده روز فرصت بررسی شکایت را دارد.

وی گفت: برای انصراف طبق قانون زمانی درنظر گرفته نشده اما ظهر روز جمعه بیست و چهارم خرداد ماه انصراف مفهومی ندارد و تقاضای ما این است که اگر نامزدها قصد انصراف دارند، تا پیش از روز جمعه آن را عملیاتی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز داشت: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که از ایرانیان خارج از کشور هم اخذ رأی داریم و هیئت اجرایی از سوی وزارت کشور و هیئت نظارت از سوی شورای نگهباناز مقامات وزارت خارجه تشکیل شده و کارشان را آغاز کرده‌اند و در 128 حوزه در خارج از کشور اخذ رأی می‌شود.

کدخدایی اظهار داشت: متأسفانه برخی از کشورها که مدعی حقوق بشر هستند، از رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان ممانعت کرده‌اند و ما هم باید مجوز لازم را از مقامات سیاسی آن کشورها داشته باشیم.

وی افزود: این کشورها ایرانیان خارج از کشور را از نخستین حقشان منع کردند و ما این انتظار را نداشتیم و کاری هم نمی‌توانیم بکنیم جز اینکه شما این را اعلام کنید که حق ایرانیان خارج از کشور در آن کشورها درحال از بین رفتن است و مسئول این کار جز مقامات سیاسی آن کشورها کسی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعدادا این کشورها را خاطرم نیست و نام آنها را بعدا اعلام می کنم./956/پ202/ج

ارسال نظرات