عبودیت انسان با امام زمان معنا پیدا میکند

حجتالاسلام فرامرز سهرابی، کارشناس و نویسنده مهدوی،در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره نقش نیایش و مهدویت و حماسه حضور گفت: بشر در مقابل آفرینش خداوند متعال و فلسفه آفرینش باید بنده باشد، بندگی کند و عبودیت خداوند متعال را انجام دهد و مسیر عبودیت را باید از طریق امام و حجتش بیاموزد.
وی افزود: اساس آموزههای امام زمان(عج)، فرهنگ امام زمان(عج) است تا گوشه ای از وظایف عظیمی را که برای او آفریده شده است، انجام دهد و وظیفه ما آمادگی و زمینه سازی برای ظهور است.
کارشناس و نویسنده مهدوی اظهار داشت: انسانها بدون امام بی معنا هستند و عبودیت انسانها با ادامه راه امام زمان(ع) معنا پیدا میکند، یعنی مردم و امتها بر اساس فرهنگی که از امامشان میآموزند، نسبت خودشان را با خدای متعال تعریف میکنند.
وی یادآور شد: عبودیت با فرهنگ امامت که همان فرهنگ مهدویت است معنا پیدا میکند و تبیین میشود و به عبارتی مردم و امت بدون امامت نمیتواند هیچ تصویری از عبودیت را برای خود ترسیم کنند.
حجتالاسلام سهرابی تصریح کرد: اگر امام و امامت را حذف کنیم معنا و تبیینی برای توحید پیدا نمیکنیم و چون امامت از ارکان دین است و همان طور که در دعای ندبه داریم که «یا علی اگر تو نبودی خداوند شناخته نمیشد» یعنی توحید و شناخت خالق هستی و بندگی خداوند از معبر امامت و به عبارت دیگر مهدویت شناخته میشود.
وی درباره جایگاه مهدویت گفت: مهدویت جایگاه بسیار ویژهای دارد و بحث عبودیت خداوند و تحقق عبودیتش بر اساس معرفت امام و مهدویت شکل میگیرد و به این ترتیب با هم رابطه مستقیم دارند.
این نویسنده حوزوی درباره رابطه مردم با نظام اسلامی در فرهنگ مهدوی گفت: زمان ظهور امام زمان(عج) زمان ظهور همه زیباییها است که ما چشم به راه آن افق زیبا و بهار مردمی هستیم.
وی تأکید کرد: کسی که بر اساس نگاه مهدویت، میخواهد نسبت خودش را با حکومت اسلامی تعریف کند، باید الگویی از جلوههای امامت بر اساس عبادت محوری داشته باشد و مردم را با این رویکرد مهدویت و امامت و عدالت به سمت و سوی عدل الهی ببرد، پس باید عدالت محور باشد.
حجتالاسلام سهرابی ابراز داشت: مردم باید زمینههای حاکمیت افرادی را فراهم کنند که به شاخصههای معصوم نزدیکتر هستند، پس در فرهنگ شیعی اگر در دوران غیبت، ولی فقیه را به عنوان حاکم قبول دارد، این همان الگویی است که در بحث امامت وجود دارد.
وی ادامه داد: ولی فقیه در جامعه اسلامی، عادل علی الاطلاق و معصوم نیست، ولی سعی میکند نگاه، الگو و افق خود را با معصوم(ع) تنظیم کند، پس مردم باید بر اساس این معیار، حاکمانی را برای خود انتخاب کنند که با عدالت محوری در افق مهدویت آشناتر باشند.
این کارشناس مهدویت افزود: در روایات توصیه شده است که به صورت گروهی و جمعی دعا کنید و در سایر عبادات خود مانند نماز جماعت یا نماز جمعه به صورت جمعی دست به دعا بردارید و تعجیل در ظهور را بخواهید، طبق روایات دعای دست جمعی اثرات ویژه و سازندهای دارد.
وی درباره نقش عبادت جمعی در ظهور امام زمان(عج) گفت: در روایات آمده است که نقش دعا در عبادات بسیار به سزا و پر رنگ است و بحثی را با عنوان نهضت جهانی دعای فرج داریم، ولی جایگاه دعا به صورت جمعی و گروهی ،جایگاه بسیار ویژهای است./979/ت302/ن