۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۷۴۵۸۰
ویژه شناخت وهابیت؛

ویژه نامه اینترنتی «شاخ شیطان» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «شاخ شیطان» ویژه شناخت وهابیت در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
وهابيت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «شاخ شیطان» شامل بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به اختلافات نظری و اعتقادی وهابیان با سایر مسلمین، خاستگاه و پیدایش وهابیت، بررسی شبهات وهابیت درباره توسل، بررسی شبهات وهابیت درباره تبرک، عوامل مؤثر در تبلیغ وهابیت، طالبان و سپاه صحابه فرزندان وهابیت، روش‌های تبلیغی وهابیت، شفاعت ازمنظر وهابیت و نقد آن و علل انحطاط و عقب‌ماندگی وهابیت اشاره کرد.
خاستگاه و پیداییش وهابیت
در این مقاله از ویژه‌نامه شاخ شیطان می‌خوانیم: وهابیت نام فرقه‌ای است که ریشه‌ آن به قرن چهارم و اعلام آن رسما در قرن دوازدهم از سوی محمدابن عبدالوهاب صورت پذیرفت، این فرقه خود را سلفی خوانند و نسبت وهابیت را ساخته و پرداخته دیگران می‌دانند، از بین رهبران سابق این فرقه تأثیر گزارترین آنها ابن تیمیه بود که در اثر پا فشاری بر عقاید خویش از طرف علمای اسلام تکفیر و راهی زندان شد و در همانجا در گذشت، سرانجام فرقه وهابیت از سوی محمدابن عبدالوهاب با همدست شدن آل سعود و همکاری دولت‌های استعمارگر رسما اعلام شد، او نیز از طرف مردم و علمای آن زمان و حتی نزدیکانش محکوم و مورد خشم قرار گرفت، بعد از فوت او آثار و فرزندانی باقی ماند و امروزه به پیروان او وهابی گفته می‌شود.
وهابیت
وهابیت نام مسلکی است از سوی محمد ابن عبدالوهاب تمیمی که نسبش به وهب تمیمی می‌رسد، رسما تأسیس شد، نام این مسلک را از نام پدرش عبدالوهاب که از علمای بنام خودش بود، گرفته‌اند و امروزه پیروان شیخ محمد فرزند عبدالوهاب به نام فرقه وهابیت معروف و مشهور است که این نسبت بر گرفته از نام پدر او«عبد الوهاب» است.
 وهابیان خود را سلفیون نامیده و مدعی‌اند که ما فرقه سلفی هستیم و نسبت وهابیت را به خودشان نمی‌پذیرند و آن را ساخته و پرداخته مخالفین و دشمنانشان می‌دانند، سید محمود شکری آلوسی(از طرفداران مذهب وهابی) می‌گوید، نسبت وهابی را دشمنان وهابیان به ایشان اطلاق کرده‌اند این نسبت صحیح نیست بلکه باید به محمد که نام پیشوای آنان است نسبت داده شوند و به آنان محمدیه بگویند، زیرا او کسی است که مردم را به این امور دعوت می‌کرد، از این گذشته شیخ عبدالوهاب( پدر شیخ محمد) درباره این عقاید با پسرش مخالفت داشت و بین پدر و پسر مناظرات و مباحثات رخ داد بنا براین چگونه می‌توان مذهبی را به کسی نسبت داد که خود با آن مذهب مخالفت داشته باشد.
برخی آورده‌اند: نسبت وهابیت را به پدر صاحب دعوت بعضی از معاصران او ازروی حسد وکینه توزی داده‌اند ومقصودشان این بوده است که وهابیان را اهل بدعت و گمراه معرفی کنند، علت این‌که آنان را بنام خود شیخ محمد نسبت نداده ومحمدیه نگفته‌اند این بود که مبادا پیروان این مذهب نوعی شرکت با نام پیامبر پیدا نکنند، در حال که محمد ابن عبدالوهاب و پیروانش خود را موحدین می‌نامیدند و نام وهابی را دشمنانشان برایشان اطلاق کردند سپس این نام بر زبان‌ها افتاد.
اما برخی از نویسندگان به این باورند که وهابیت برای عبور سابقه شکل‌گیری این فرقه از عصر شیخ محمد و وصل آن به قرون اوائل اسلام وهمچنین عدم انحصار رهبریت این فرقه به شیخ محمد، چنین نسبتی را نپذیرفته و خود را سلفی می‌نامند.
محمد سعید رمضان البوطی می‌گوید: «وقتی مذهب وهابی منسوب به بنیانگذار شیخ محمد ابن عبدالوهاب(1115– 1206ه. ق) در نجد و برخی از اطراف جزیرة العرب گسترش یافت و پیروان او از این واژه وهابیت که نشان می‌داد سرچشمه این مذهب تنها محمد ابن عبد الوهاب است ناخشنود بودند و همین امر نیز آنها را به آن داشت که واژه سلفیه را جایگزین این نام کنند، آنان بدین ترتیب به تبلیغ این لقب جدید به عنوان نامی برای مذهب قدیم خود پرداختند تا از این رهگذر به مردم بگویند افکار و اندیشه‌های این مذهب، به آنچه محمد ابن عبدالوهاب دارد محدود نمی‌شود، بلکه به سلف برمی گردد».
به هرحال، پیروان محمدابن عبدالوهاب امروزه در دنیا با نام وهابی یاد می‌شوند اما فرقه وهابیت مدعی‌اند که ما سلفی بوده و پیرو سلف صالح هستیم که عصر سلف صالح بهترین عصرها از بین اعصار بوده است.
عوامل مؤثر در تبلیغ وهابیت
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: هرچند دولت‌های استعماری در پیداییش فرقه وهابیت و همچنین استمرار و گسترش این تفکر بسیار تأثیرگذار بوده است اما عواملی دیگری نیز وجود داشته است که در این مو ضوع نقش مهم وحیاتی را ایفا کرده است، موقعیت جغرافیایی یکی از عوامل مهم و اساسی در گسترش اندیشه و تفکر وهابیت به شمار می‌آید زیرا با پدیدار شدن این جریان در سر زمین وحی و نزدیکی با حرمین شریفین، مرکز اصلی جغرافیای جهان اسلام، زمینه مناسبی را برای تبلیغ و ترویج اندیشه‌ای وهابیان فراهم کرده بود.
منابع سرشار طبیعت و ثروت عظیم نفت سرزمین عربستان که بخشی عظیم آن صرف تلاش‌هایی برای تبلیغ وهابیت در جهان اسلام و فراسوی آن می‌شود از عوامل مهم وحیاتی گسترش جریان وهابیت به حساب می‌آید که اگر این دو عامل فوق نبود وهابی‌گری به صورت جنبش فرقه‌گرایانه کم‌اهمیت و ناپایدار به تاریخ سپرده می‌شد، اما عواملی دیگری نیز همچون ضعف فرهنگی، دینی و اقتصادی سرزمین خاستگاه وهابیت، سر دادن شعارهای جذاب و مذهبی، اشتراک قومی و فرهنگی با کشورهای منطقه، عملکرد برخی مسلمانان نا آگاه و افراطی از دیگر عواملی است که می‌توان در پیشرفت و گسترش جریان وهابیت نقش داشته باشند.
شفاعت از منظر وهابیّت ونقد آن
در این مقاله از ویژه نامه شاخ شیطان آمده است:یکی از اعتقادات عموم مسلمانان ومعتقدان به ادیان مسأله شفاعت است یعنی روز قیامت اولیای الهی در حق گروهی ازگناه کاران شفاعت کرده وآنان رااز عقاب جهنم نجات می‌دهند و یا بنابر تفسیر برخی از شفاعت اولیای الهی با شفاعتشان ازشخصی سبب ترفیع درجه او می‌شوند، لیکن در اندازه و ویژگی‌های آن اختلاف است.
یهود برای اولیای خود بدون هیچ قید وشرطی حق شفاعت قائل است که قرآن به صورت آشکار آن را باطل می‌داند در میان مسلمانان وهابیان معتقدند که تنها می‌توان از خدا طلب شفاعت کرد واگر کسی از خود شافعان طلب شفاعت کند مشرک است.
ولی عموم مسلمانان قائلند این حقی را که خداوند برای شافعان قرار داده می‌توان از آنها طلب کرد البته با اعتقاد به این‌که اصل این حق از آن خداست و اولیا بدون اذن او شفاعت نمی‌کنند، وهابیان به عبارت دیگر قائل به این هستند که اگر به صورت مستقیم از خود شخص پیامبر صلی علیه وآله وسلم یا هر یک از صالحین و اولیا شفاعت را درخواست کرد آن شخص درخواست کننده شرک انجام داده و مشرک است، بلکه این شرک را شرک اکبر می‌دانند.
شرک اکبر یعنی این‌که درخواست شفاعت از پیامبر یا اولیا شرکی به مراتب بزرگ‌تر وشدیدتر از درخواست شفاعتی است که مشرکان از بت‌ها درخواست می‌کردند، ولی در میان شیعه آنچنان این عقیده شفاعت راسخ است که هرعالم و دانشمندی و یا فرد عادی بپرسیم آن را از عقاید اسلامی می‌شمارد و پیوسته در دعاها ونیایش‌ها به شفاعت شافعان واقعی اشاره می‌کند.
حال حقیقت شفاعت این است که اولیای خدا وعزیزان الهی ازجهت قرب ومنزلتی که در پیشگاه خدا دارند از خداوند بخواهند در شرایط خاصی از تقصیر گناه گنهکاران بگذرد.
نتیجه می‌گیریم که از نظر یهود یا از نظر وهابیان یا از نظر مسلمانان اصل شفاعت وجود دارد و ثابت شده است ولی در شرایط شفاعت مسلمانان با یهودیان و در شافعان عموم مسلمانان با وهابیان اختلاف دارند.
 ویژه نامه اینترنتی «شاخ شیطان» ویژه شناخت وهابیت در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات