۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۷۶۰۱۶
کارشناس مسائل دینی:

خانه داری برای زن یک افتخار است / ارتباط کلامی میان زوجین کمتر از 30 دقیقه در شبانه روز است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی، با بیان این که محوریت زنان شاغل در کشور اسلامی باید خانه‌داری باشد، گفت: برای حضرت فاطمه(س) خانه داری یک افتخار بود و ایشان در این باره فرمودند؛ «زن خانه دار به خدا نزدیک تر است».
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل دینی، شب گذشته در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های خانواده قرآنی که در مسجد بیمارستان قائم (عج) برگزار شد، مراحل تربیت صحیح فرزند را در سه گام هماهنگی والدین، آرامش محیط و تربیت فرزند تعریف کرد و به بیان عوامل مؤثر بر آرامش محیطی خانه پرداخت.
 
وی در خصوص فراهم کردن این شرایط در خانه، گفت: برای ایجاد محیطی آرام در خانه، توجه به آرامش بصری از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
کارشناس امور خانواده و مشاوره به دلایل افزایش جراحی‌های زیبایی اشاره کرد و اظهار داشت: تمایل به توجه از سوی افراد، عامل اصلی افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در بین خانم‌ها است. مردان باید در برخورد به چنین موضوعاتی با جزءنگری برخورد کنند، به ویژگی‌های مثبت همسر خود توجه کرده و آن را ابراز کنند. 
وی به کلی نگر بودن مردان اشاره کرد و ادامه داد: برخی مواقع نیاز است تا مردان همچون همسران خود جزئی نگر باشند که توجه به ظاهر همسر نخستین نکته مورد توجه است، انسان تشنه توجه است و تفاوتی بین مردان و زنان وجود ندارد.
 
وی، توجه به نوع پوشش زن را مورد توجه قرار داد و افزود: توجه به سلیقه و دست پخت همسر نیز نکاتی است که باید مرد در زندگی مشترک به آنان توجه کند زیرا توجه به دست پخت او، علاقه وی را به این کار افزایش می‌دهد همچنین توجه به سلیقه او، از بروز کدورت و اختلاف بین زوجین جلوگیری خواهد کرد.
 
حجت الاسلام تراشیون تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و روز زن را مهم‌ترین تاریخ‌ها برای زنان دانست و گفت: این سه تاریخ برای آنان دارای اهمیت بالایی است که انتظار دارند همسرشان این تاریخ‌ها را به خاطر داشته باشند که البته مردان نیز باید با استفاده از ابزارهای کمکی همچون تقویم تلفن همراه، مهارت یادآوری آن را کسب کنند.
وی افزود: زنان نیز باید به بعضی موضوعات با دیدی کلی نگاه کنند تا بتوانند زندگی خوب و آرامی داشته باشند؛ مهم‌ترین موضوع، برخورد با خانواده همسر و به ویژه مادر او است که باید با دید کلی نگرانه با موضوعات برخورد کرد؛ عمل به این کار سبب جذابیت زن در چشم شوهرش خواهد شد. 
این کارشناس مسائل دینی به لزوم وجود نظم در محیط تحت اختیار زن اشاره و تصریح کرد: مسجد فضایی است که نظم داخل آن باعث آرامش می‌شود، نظم فیزیکی منزل نیز باید به گونه‌ای باشد که موجبات آرامش روانی اعضای خانه را فراهم آورد.
محوریت برای زنان شاغل باید خانه‌داری باشد
وی عنوان داشت: با توجه به این که در جوامع غربی تفکر فمینیستی بر زنان آن حاکم است و خانواده را تحت تأثیر خود قرار داده، محوریت زنان شاغل در کشور اسلامی باید خانه‌داری باشد همان‌گونه که برای حضرت فاطمه (س) خانه داری یک افتخار بود و می‌فرمایند: «زن خانه دار به خدا نزدیک تر است» و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز فرمودند: «وقتی زنی در خانه شوهر هفت روز کار کند، خداوند هفت در دوزخ را بر او می‌بندد و هشت در بهشت را برای او باز می‌کند و به او می‌گوید از هر در که می‌خواهی وارد بهشت بشو»؛ زنان نباید این فرصت را از خود دریغ کنند. 
حجت الاسلام تراشیون افزود: مردان باید گاهی در کار خانه به همسر خود کمک کند زیرا این کار نشانه اهمیت دادن به همسر و سپاس گذاری از زحمات او است و این کار سبب علاقه‌مندی او برای انجام کارها می‌شود و پیامبر (ص) فرمودند: «کار مرد در خانه کفاره گناهانش است و این کار از ثواب حج والاتر است».
 
وی به بیان روایتی از معصوم (ع) پرداخت و اظهار داشت: ثواب آوردن یک ظرف آب برای شوهر از سوی زن از ثواب یک سال روزه داری در روز و عبادت در شب بیشتر است و به ازای هر یک جرعه آبی که مرد می‌نوشد، 60 گناه از او پاک شده و 60 حسنه بر اعمال او افزوده می‌شود که این نیکی به یکدیگر سبب نزدیکی و محبت دو طرف خواهد شد.
مدار اسلام بر جایگاه سالاری است
وی با یادآوری جایگاه مرد و زن در خانواده اظهار داشت: از نگاه اسلام، مرد سالاری و زن سالاری اموری باطل است؛ مدار اسلام بر جایگاه سالاری است به این معنا که مرد در جایگاه خود و زن نیز در جایگاه خود به وظایف خود عمل کرده و در صورت نیاز، به یکدیگر کمک کنند، البته نقش فرزندان نیز در تعریف اسلام از جایگاه افراد تعریف شده و آنان همچون والدین خود باید در جایگاه فرزند به ایفای نقش بپردازند.
بهترین و بدترین عضو در حل مشکل‌ها و به وجود آمدن آن، زبان است
حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون در ادامه بحث آرامش محیطی، به بیان موضوع آرامش کلامی پرداخت و گفت: بهترین ابزار برای حل مشکل‌ها و همچنین عامل بروز بسیاری از آسیب‌ها، کلام انسان است، بیش از 70 درصد ارتباطات میان افراد به وسیله کلام صورت می‌گیرد که باید بیشترین ارتباط میان زن و شوهر نیز از این طریق انجام بگیرد.
 
وی ریشه عدم توانایی زن و شوهر در برقراری ارتباط کلامی با یکدیگر را نداشتن مهارت صحبت کردن دانست و ادامه داد: برای برقراری ارتباط کلامی باید ابتدا تفاوت بین زنان و مردان را شناخت و با توجه به این تفاوت با مخاطب خود ارتباط برقرار کرد.
 
این کارشناس مسائل دینی افزود: مردان به طور ذاتی کمتر از زنان حرف می‌زنند و این ریشه در نوع نگرش آنان به اطراف است؛ زنان با توجه به جزئی نگریشان علاقه فراوانی به سخن گفتن دارند اما مردان به دلیل کلی نگری و توجه کمتر به اطراف، تمایل زیادی برای سخن گفتن از خود نشان نمی‌دهند.
 
وی یادآور شد: متأسفانه در کشور ما پس از گذشت پنج سال از تشکیل زندگی مشترک، ارتباطات کلامی بین زوجین به کمتر از 30 دقیقه در شبانه روز می‌رسد که این امر ریشه در آسیب‌های کلام دارد./9315/پ201/پ
ارسال نظرات